Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-31, 12:52
  #2797
Medlem
Efter mycket så har jag äntligen fått igång mitt Numark N4 bord.
Nu till en simpel fråga: När jag mixar och står med mina lurar så hör jag bara låten
som spelas just nu i mina hörlurar. Jag vill ju höra channel 2 som inte spelas i högtalarna för att
kunna få mixa över till den så bra som möjligt? Vad gör jag för fel? Lyckas ej höra den,
utan bara den som spelas i högtalarna i mina lurar...
Citera
2014-03-31, 20:33
  #2798
Medlem
turbokiels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PringlesMannen
Efter mycket så har jag äntligen fått igång mitt Numark N4 bord.
Nu till en simpel fråga: När jag mixar och står med mina lurar så hör jag bara låten
som spelas just nu i mina hörlurar. Jag vill ju höra channel 2 som inte spelas i högtalarna för att
kunna få mixa över till den så bra som möjligt? Vad gör jag för fel? Lyckas ej höra den,
utan bara den som spelas i högtalarna i mina lurar...

Har du tryckt in "cue"-knappen?
Om du har det men ändå inte hör något, kolla så du har höjt volumen på hörlursutgången.
Funkar inte detta så är det nån inställning i programmet som du har missat.
Citera
2014-03-31, 21:40
  #2799
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbokiel
Har du tryckt in "cue"-knappen?
Om du har det men ändå inte hör något, kolla så du har höjt volumen på hörlursutgången.
Funkar inte detta så är det nån inställning i programmet som du har missat.
Problemet var att jag hade dragit över volymknappen till MASTER istället för CUE.
Nu fungerar det!
Citera
2014-04-02, 19:24
  #2800
Avstängd
Hej, jag är en tjej på 21 år och har funderingar på att lära mig DJa. Jag har tillgång till utrusning så det skulle inte vara nåra problem med det men det jag undrar är vart jag ska börja med, jag menar typ om man är klar med beatmix biten vad ska man lära sig nästa ifall om det finns steg för steg osv. någon som har mer erfarenhet kan rada upp de sakerna man ska ha klart som en DJ?
Citera
2014-04-02, 21:48
  #2801
Medlem
robaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lina-v
Hej, jag är en tjej på 21 år och har funderingar på att lära mig DJa. Jag har tillgång till utrusning så det skulle inte vara nåra problem med det men det jag undrar är vart jag ska börja med, jag menar typ om man är klar med beatmix biten vad ska man lära sig nästa ifall om det finns steg för steg osv. någon som har mer erfarenhet kan rada upp de sakerna man ska ha klart som en DJ?
Lär dig använda EQn och effekter, om du inte redan gjort det. Harmonisk mixning är också bra att kunna.
Citera
2014-04-04, 00:14
  #2802
Medlem
Gresks avatar
DJ utrustning hjälp

Hejsan!

Nu är det så att jag är relativt gammal så vet inte vad detta heter, men ska köpa ett DJ-mixerbord till min son som har börjat leka runt med att göra musik och sådant.

Han ville lära sig DJ och behöver en sådan mixersak med två spelare, förlåt men vet inte var det heter, dj-controller, dj-set. Hur som helst ni förstår var jag menar.

Behöver hjälp med att hitta ett prisvärt sådant, som har de funktionerna som behövs och gärna lite till. Det ska vara lätt att lära sig men ändå så att han har möjlighet att vidareutvecklas efter han bemästrat grunderna.

Har tittat runt lite på blocket men eftersom att jag inte kan något om detta vet jag inte vad jag ska söka efter och vad som är ett måste samt vad som endast är det där extra. Har hört att Traktor och Pioneer ska vara väldigt bra.

Så om någon skulle kunna rekommendera ett prisvärt dj-set för max 10 000kr men skulle föredra om det låg på runt 5 000 eller under hade jag varit väldigt tacksam.

Även om ni har några råd till honom, till exempel vilka program man ska använda för att göra upp en spellista och dylikt, så hade dom tacksamt tagits emot.

Tack på förhand!

P.S jag ber om ursäkt om texten är slarvigt skriven, men jag är väldigt trött efter en hård dag på jobbet.
Citera
2014-04-04, 17:50
  #2803
Medlem
Gresks avatar
Finns det ingen som har några/något tips?
Citera
2014-04-04, 19:04
  #2804
Medlem
Haruspexs avatar
Kan likt många andra rekommendera att köpa en Traktor Kontrol S4 MKII som enligt prisjakt ligger på 5500 kr ny idag med traktor pro. Har själv en S2 pga jag är för gammal för att min far ska köpa sånt till mig..

Finns ju en tråd om DJ-utrustning och dylikt, du kan ju titta vidare där.
Citera
2014-04-05, 21:24
  #2805
Medlem
Gresks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruspex
Kan likt många andra rekommendera att köpa en Traktor Kontrol S4 MKII som enligt prisjakt ligger på 5500 kr ny idag med traktor pro. Har själv en S2 pga jag är för gammal för att min far ska köpa sånt till mig..

Finns ju en tråd om DJ-utrustning och dylikt, du kan ju titta vidare där.

Tack så mycket för ditt svar! Skall titta i den tråden!
Citera
2014-04-10, 11:49
  #2806
Medlem
breathewillows avatar
hej alla! har egentligen två frågor som jag tänkte ställa, hoppas att någon kan ge något bra svar

1. har blivit relativt bra på att beatmatcha nu, men jag känner ändå att mina övergångar mellan låtarna inte är direkt perfekta. har kollat på harmonic matching och väljer låter som är in-key, men jag är inte riktigt nöjd. är det någon som kan ge mig några bra pin-points på när det kan vara väsentligt att övergå låtarna? och hur är det smartast att göra, kör en fade-in eller snabbt dra crossfaden till mitten så båda låtarna spelas? hur gör ni och hur brukar ni tänka?

2. i framtiden kommer jag köpa ett par CDJ-s och en mixer. har redan nu börjat kollat lite på blocket, så min fråga är; vilken mixer och CDJ kan vara smartast att hålla utkik efter? ser att många säljer sina pioneer 1000, och mixer 600/800. hur står sig dessa, och vad kan vara rimligt att betala? tänkte spela USB i framtiden, och helst inte skivor.

tusen tack!
Citera
2014-04-10, 14:57
  #2807
Medlem
nocturne.no2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breathewillow
hej alla! har egentligen två frågor som jag tänkte ställa, hoppas att någon kan ge något bra svar

1. har blivit relativt bra på att beatmatcha nu, men jag känner ändå att mina övergångar mellan låtarna inte är direkt perfekta. har kollat på harmonic matching och väljer låter som är in-key, men jag är inte riktigt nöjd. är det någon som kan ge mig några bra pin-points på när det kan vara väsentligt att övergå låtarna? och hur är det smartast att göra, kör en fade-in eller snabbt dra crossfaden till mitten så båda låtarna spelas? hur gör ni och hur brukar ni tänka?

tusen tack!

Vet inte vilken genre du mixar mest men, du måste ju räkna bars. De flesta houselåtar har 8 eller 16 bars med outtro, där låten blir mer och mer avskalad. Att börja nästa låt när outtrot börjar blir oftast bra, då behöver man inte heller tänka lika mycket på harmoniken heller. Angående att fadea in vs. att ta in den nya låten snabbt så beror det helt på situationen, går inte att säga vad som generellt är bäst. Ligger man i samma bpm kan man försöka lägga crossfadern i mitten redan innan man kör igång nästa låt, men då kräver det att man har bra timing och kan rätta till små misstag snabbt.
Citera
2014-04-10, 20:15
  #2808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breathewillow
2. i framtiden kommer jag köpa ett par CDJ-s och en mixer. har redan nu börjat kollat lite på blocket, så min fråga är; vilken mixer och CDJ kan vara smartast att hålla utkik efter? ser att många säljer sina pioneer 1000, och mixer 600/800. hur står sig dessa, och vad kan vara rimligt att betala? tänkte spela USB i framtiden, och helst inte skivor.

tusen tack!

Ska du köra usb så kolla nog specifikation på spelarna innan du köper. Cdj1000 tar tex inte usb. Kan rekommendera 900/850 samt en 600/700/800 mixer som du säger. Detta kommer du långt med! Det är dock ganska dyra grejer, trots att det är "mellanklass". Har du tajt budget så kan jag rekommendera Cdj400 eller Cdj350 med matchande mixer. Dessa fungerar fint för sovrummet!

Se för övrigt till att provspela vad du än köper och prova alla knappar ordentligt -framförallt cue- och playknapparna då dessa tenderar att slitas ut. Om de inte fjädrar tillbaka ordentligt eller låter "smeckiga" så är det risk för att de kommer glappa/reagera dåligt, vilket suger. Att byta knapparna själv är dessutom krångligt och kostar runt 1000:- att få gjort hos expert.

Lycka till!
Citera
dj

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback