2009-10-07, 23:52
Medlem
DeusSanctis avatar
Har en dator som min lillebror haft och han har installerat massa datanördprogram och jag vet inte vilka som är hans nördprogram och vilka som är nödvändiga så jag tänkte att jag bara skulle göra om hela datorn, den funkar lite dåligt och så.
Jag har glömt av hur man gör för att bara radera allt!
Sätter man i en skiva med ett OS och formaterar datorn från den?
Och hur var det nu i så fall man ändrar prioriteringsordningen så den startar på CD:n?
Och borde jag partitionera upp hårddisken eller ska jag bara ha en partition?
Och måste man göra något sedan när man installerat Windows igen eller kommer internet att ploppa upp så jag kan ladda ner allt jag behöver?
Citera
2009-10-07, 23:58
Medlem
om du ska göra partitioner eller inte beror nog på hårddisken storlek, Du ändrar boot priority i BIOS. för att komma in i BIOS så måste du trycka en knapp under uppstarten (oftast delete) efter du gjort detta så startar datorn om sig och då startar du från CD:n sedan kan du läsa dig till allt under installationen.
Citera
2009-10-08, 00:00
Medlem
boostankans avatar
1. Ja, det är bara att stoppa in skivan och formatera.

2. Prioriteringen hittar du i bios-menyn.

3. Om du ska partionera eller ej är en smaksak, gör som du vill. En fördel är ju att ha "mina dokument" på d: och således inte förlora några filer om du formaterar c:.

4. Det beror på. Antingen så gör de det, eller så får du installera drivrutinerna till moderkortet först. De finns på skiva som borde ha hängt med datorn.
Citera
2009-10-08, 00:07
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
1. Ja, det är bara att stoppa in skivan och formatera.

2. Prioriteringen hittar du i bios-menyn.

3. Om du ska partionera eller ej är en smaksak, gör som du vill. En fördel är ju att ha "mina dokument" på d: och således inte förlora några filer om du formaterar c:.

4. Det beror på. Antingen så gör de det, eller så får du installera drivrutinerna till moderkortet först. De finns på skiva som borde ha hängt med datorn.
Jaaaa fy fan drivrutiner! Jag har en gammal skrivare+webcam jag inte har drivrutinerna till i alla fall och så kanske man behöver drivrutiner till grafikkort och ljudkort och allt sånt? Kommer den inte gå att använda då? Ska jag ladda ner allt sånt först och spara på annan plats?
Citera
2009-10-08, 00:08
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
om du ska göra partitioner eller inte beror nog på hårddisken storlek, Du ändrar boot priority i BIOS. för att komma in i BIOS så måste du trycka en knapp under uppstarten (oftast delete) efter du gjort detta så startar datorn om sig och då startar du från CD:n sedan kan du läsa dig till allt under installationen.
Jag tror den har 137 gig, ska jag ha en eller fler då?
Citera
2009-10-08, 00:25
Medlem
då skulle jag antänt 30 gig för windows och resterande till annat. Men det är bara jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in