Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-07, 14:58
  #1
Medlem
Fula Gubbens avatar
Fula Gubben står i begrepp att engagera sig i ett större affärsåtagande med en motpart i Estland. Emellertid tycks åtminstone grannen Lettland vara i rejält dassigt skick. En riskanalys kan vara på sin plats.

Någon som kan Estland bra och kan bedöma landets sundhet med avseende på ekonomi och näringsliv hösten 2009?

- F.G

PS bör klargöra att det här inte handlar om import av amfetamin eller en s k "balt-hora". Det kommer möjligen senare.
Citera
2009-10-07, 21:38
  #2
Medlem
timpakays avatar
Det jag har fått fram genom att prata med estländska politiker, folk som kommer från estland och estländska ekonomer så är landet i ett _MYCKET_ bättre läge än sina grannländer. Ett av de få länderna i Europa som inte upplever en recession för tillfället. Med tanke på de få regleringarna på marknaden och de låga skatterna så har landet en mycket god grund för vidare tillväxt.

Det som är negativt med landet är att estländska kroon är bunden till euron (tycker jag är negativt iaf) och att politiken inte har stabiliserats. Inflationen är relativt hög också. Ang. politiken så menar jag att man kan uppleva stora skiftningar i "ideologierna" som dom regerande partierna för.

Själva politikerna hade mycket sunda idéer om hur ekonomin ska skötas till en viss del väldigt olika från resten av Europa, många av dom anser att regleringar är av ondo. Det anser jag som är rätt beläst inom nationalekonomi och tycker om fria ekonomier.

Personligen skulle jag inte tveka en sekund för att göra affärer där borta och jag skulle hellre göra det här än där om det är en långsiktig affärsuppgörelse. Anser att estland är ett framtida storland om makthavarna fortsätter på samma sätt. Lite som europas sydkorea.

Edit: Lite snabb summering, större risk än Sverige, men inte någon jätterisk och absolut mycket större potential än någon annan marknad i Europa. Håll dig till Tallinn dessutom, resten av landet har inte hängt med den ekonomiska utvecklingen än.
__________________
Senast redigerad av timpakay 2009-10-07 kl. 21:43.
Citera
2009-10-07, 22:32
  #3
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Landet har klarat sig bra jämfört med Lettland, det är en helt annan nivå på krisen i Estland. Banksystemet verkar ha klarat sig, det tog nog lite längre tid innan de började med riktigt aggressiv utlåning i Estland. Men just nu toppar den estniska motsvarigheten till DI, Äripäev, med att Centerpartiet (Keskerakond), som sitter i opposition, basunerar ut idén att även Estland skulle skriva om lagen så att bolånetorskar kan lämna tillbaka huset till banken och gå skuldfria därifrån. Det är nog inte så värst sannolikt att ett sådant förslag skulle gå igenom. (Lettlands regering har nyligen lanserat idén, som en sorts "hämnd" på de utländska bankerna).
Edit: Estlands premiärminister Ansip uttalade sig i kväll i Äripäev, och sade att en sådan lagändring möjligen kan diskuteras - men då bara för framtida lån, inte de som redan har beviljats.

Ekonomin i Estland har gått tillbaka den senaste tiden, men det är på marginalerna det har märkts mest: riktigt dyra bilar, restauranger och bostäder är iskalla på marknaden sedan ett tag tillbaka. Men det mesta tuffar på ungefär som förut. I närmare två år nu har det spekulerats bland esterna att man måste devalvera valutan, men hittills har politiker och centralbank inte ens antytt att så skulle ske.

Tallinn har absolut en särställning när det gäller näringsliv och konsumentmarknad, men jag skulle vilja säga emot Timpakay lite och även pusha för Tartutrakten. Tartu är den näst största staden i Estland, har det största (enda?) universitetet, och även om det är en mycket mindre stad så är det definitivt inte någon "bonnläpps-attityd" över folket där, utan tvärt om en framåtanda med många internationella kontakter. Fast om du skall ge dig in i turismsektorn så är Tallinn definitivt mycket bättre som marknad.
__________________
Senast redigerad av Darkwing Duck 2009-10-07 kl. 23:07.
Citera
2009-10-07, 23:33
  #4
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Ekonomin i Estland har gått tillbaka den senaste tiden, men det är på marginalerna det har märkts mest: riktigt dyra bilar, restauranger och bostäder är iskalla på marknaden sedan ett tag tillbaka. Men det mesta tuffar på ungefär som förut. I närmare två år nu har det spekulerats bland esterna att man måste devalvera valutan, men hittills har politiker och centralbank inte ens antytt att så skulle ske.

Devalvering är nog den största risken tycker jag. Men det går väl delvis att säkra genom att skriva avtal som är baserade på de större valutorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Tallinn har absolut en särställning när det gäller näringsliv och konsumentmarknad, men jag skulle vilja säga emot Timpakay lite och även pusha för Tartutrakten. Tartu är den näst största staden i Estland, har det största (enda?) universitetet, och även om det är en mycket mindre stad så är det definitivt inte någon "bonnläpps-attityd" över folket där, utan tvärt om en framåtanda med många internationella kontakter. Fast om du skall ge dig in i turismsektorn så är Tallinn definitivt mycket bättre som marknad.

Har faktiskt inte hört så mycket om Tartu, det enda jag har hört är om universitetet. Handlar det om turism skulle jag faktiskt säga Pärnu även fast staden är i storleken strax mindre än närförorter till stockholm befolkningsmässigt (Tartu har väl strax större mängd invånare).
Citera
2009-10-08, 00:24
  #5
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Devalvering är nog den största risken tycker jag. Men det går väl delvis att säkra genom att skriva avtal som är baserade på de större valutorna.



Har faktiskt inte hört så mycket om Tartu, det enda jag har hört är om universitetet. Handlar det om turism skulle jag faktiskt säga Pärnu även fast staden är i storleken strax mindre än närförorter till stockholm befolkningsmässigt (Tartu har väl strax större mängd invånare).

Jag vågar påstå att devalveringsrisken är väldigt låg. Det existerar inget tryck från spekulanter emot EEK eftersom man har en sedelfond som garanterar att 15.6466 EEK alltid kan lösas in mot €1. Eesti pank har alltså Euro för att kunna lösa in varenda jävla kroon om det behövs. En devalvering kräver dessutom ett beslut i Riigikogu som närmast motsvarar svensk grundlagsändring.

Estlands stora problem är att produktiviteten per peng (speciellt för den som investerar SEK, NOK eller GBP) är rätt låg samt att man importerar allt och enbart exporterar vodka, horor, sjörövare och Skype krasst uttryckt.

Enligt mig är estlands största ekonomiska potential, som de själv förnekar in i döden, att det är det mest ryss-kompetenta EU-landet. St Petersburg ligger för i helvete bara några mil bort. Men esterna inbillar sig att det är närmare till London och Barcelona.

Om fula gubben ville skriva något om i vilken sektor han tänker investera så vore det lite enklare att ge råd. Alla som vill investera i Estland måste hur som helst läsa boken Hard landing av Dag Kirsebom. http://www.hardlanding.ee/
Citera
2009-10-08, 17:53
  #6
Medlem
Fula Gubbens avatar
Ej torsk på Tallinn

Tack för utmärkta svar, jag kör vidare med min estniska connection

Ligger lågt med ytterligare detaljer då mig närstående personer kan gissa min identitet om de skulle råka se denna tråd + mina övriga FB-skriverier.

- F.G
Citera
2009-10-08, 20:35
  #7
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Jag vågar påstå att devalveringsrisken är väldigt låg. Det existerar inget tryck från spekulanter emot EEK eftersom man har en sedelfond som garanterar att 15.6466 EEK alltid kan lösas in mot €1. Eesti pank har alltså Euro för att kunna lösa in varenda jävla kroon om det behövs.
Det gäller med säkerhet bara monetära basen. Skulle samtliga bankkunder i Estland få för sig att flytta tillgodohavandena utomlands ryker euroreserven och växelkursen all världens väg. Om det inte finns tryck från spekulanter beror det på något annat, t.ex. bättre handelsbalans än grannarna.
Citera
2009-10-08, 20:58
  #8
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det gäller med säkerhet bara monetära basen. Skulle samtliga bankkunder i Estland få för sig att flytta tillgodohavandena utomlands ryker euroreserven och växelkursen all världens väg. Om det inte finns tryck från spekulanter beror det på något annat, t.ex. bättre handelsbalans än grannarna.

Handelsbalansen är inte mycket att skryta med. Konstant underskott, precis som i Lettland. Men om du kollar historiska växelkurser LVL-EEK-EUR så ser du att LVL rör sig som ett skållat troll inom sitt tillåtna "band". Medan EEK ligger still på exakt 15.6466 EEK/EUR, varje dag, året runt. Du kan kolla historiska EEK-kurser här:
http://investor.balticbusinessnews.c...html?page=bank
15.6466 är lika konstant som PI i Estland :P

EDIT:
Du kan hitta en massa statistik om Estnisk ekonomi inklusive handelsbalans här:
http://www.bankofestonia.info/dynami...PSTAT2&lang=en
__________________
Senast redigerad av joker 2009-10-08 kl. 21:08.
Citera
2009-10-09, 18:49
  #9
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Men om du kollar historiska växelkurser LVL-EEK-EUR så ser du att LVL rör sig som ett skållat troll inom sitt tillåtna "band". Medan EEK ligger still på exakt 15.6466 EEK/EUR, varje dag, året runt.
Säger inget om orsakerna.

Hong Kong har privat sedelutgivning där varje HK-dollar måste vara uppbackad med en USD i tillgångar, men valutan blev attackerad under Asienkrisen.
Citera
2009-10-31, 02:35
  #10
Medlem
Hej,

Jag har inte postat så mycket här på flashback, kollar sidan dagligen dock Kan börja med att jag är född här i Tartu. 96 flyttade jag till Sverige och bodde där i mer än 11 år. Mina föräldrar bor och jobbar fortfarande i Sverige, lönerna och omständigheterna är bättre i Sverige. När jag flyttade dit kunde jag ingen svenska men gick ut Estniska skolan i Gamla Stan, Stockholm och senare Huddinge Gymnasiet, vilket lärde mig språket rätt så bra.
För två år sedan flyttade jag tillbaka hit till Tartu för att jobba och studera lite senare, vilket jag gör just nu. Jag jobbade mycket som tolk för två olika bilfirmor och vi tog in bilar från Sverige för att sälja de vidare framför allt här i södra Estland. Det var en riktigt bra affärsidee och mina två företag tjänade massor på det. Just nu de senaste två månaderna har dock intresset minskat och det går inte lika bra.
Kan även säga att jag går första året på Tartus Universitet och pluggar Skandinavistik(svensk språk/historia/kultur etc) med inriktning av diplomati och internationella relationer. Just i år hade de inriktning på det svenska språket. Föregående två åren var det danska och norska. Jag är väldigt nöjd med studerande här. Riktigt trevligt gäng studenter, vi är 38 och mer än 2/3 är tjejer, aldrig illa . Jag är dock den enda med lång svensk bakgrund, dvs jag har bott så länge där. Men finns massor med studenter som studerat/bott någonstans i Sverige.
Min syster flyttade hit två år tidigare än mig och vi båda går första året. Vi bor i en riktigt fin trea i Tartu, 20 min gångväg från centrala Tartu. Vi betalar knappt 2000 svenska kronor per månad, det låter inte så lite men allting är nyrenoverat och riktigt fint. Enda negativa kanske är att grannarna klagar ibland på hög volym och sånt men man vänjer sig.
Jag själv älskar staden. Efter alla dessa år i Stockholm kändes det skönt att flytta tillbaka hit och jobba/bo/studera här. Jag är svensk medborgare så jag har inga problem med att få bidrag och lån från Sverige, vilket är över 45 000 kronor per termin och det ger mig riktigt bra liv här. Ett plus är jo att jag kan estniska, mitt modersmål men fortfarande är jag utbytesstudent här eftersom ja gick ut gymnasiet utomlands.
Men något jag faktiskt älskar med studerande och boende här, är att det är allting något på g. Att vi festar runt hemma hos folk 3-4 gånger i veckan är ingenting onormalt.
Under den senaste tiden har det varit ekonomikris här men Estland börjar komma ut ur det. Vi ligger till mycket bättre än våra grannländer i Baltikum. Själv kan jag säga att jag inte märks av krisen så mycket. Jag har kunnat leva ett bra liv här, förutom bensinen som blir dyrare och dyrare för varje dag och det svider lite. Just nu över 16 EEK/L som är runt 11 svensa kronor.
Vet man vart man ska ära ute behöver det inte heller bli så dyrt, samma med drickandet på klubbar och barer/puber.

Finns det några frågor angående om just Tartu så svarar jag gärna på det. Bara kontakta mig! Kan även tillägga att jag är 22 år gammal och ursäkta för min dåliga svenska, förhoppningsvis ska det bli bra igen efter 3 år studerande här.

Annars får gärna andra svensktalande personer som bor här i Tartu ta kontakt med mig. Vore kul och träffas då och då, prata om allt möjligt
Citera
2017-10-04, 20:21
  #11
Avstängd
DisSids avatar
Hur gick det med affären Fula Gubben?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback