Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-08, 00:02
  #13
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Om du låter lite drygo kan det ju tänkas att de inte vill svara.
Varför behöver du efternamn? Rädd att fel "Johan" ska svara när mekanikern ringer upp?

Det handlar om normalt hyfs. Man uppger hela sitt namn.

En främmande person ska inte behöva fråga efter "Johan", utan "Johan Andersson".
Citera
2009-10-08, 00:06
  #14
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Vad är det för fel på folk egentligen?

Håller med, det känns ganska ohyfsat, iaf om det rör sig om ett något sånär viktigt meddelande.
Citera
2009-10-08, 00:33
  #15
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Det handlar om normalt hyfs. Man uppger hela sitt namn.

En främmande person ska inte behöva fråga efter "Johan", utan "Johan Andersson".
Intressant, du ska lära kunderna normalt hyfs? Hörs det på din samtalston har du nog förklaringen till varför de inte är så tillmötesgående.

Jag ser inte riktigt relevansen i att uppge sitt efternamn i samanhanget. Jag och troligtvis även de du pratar med tycker att det räcker gott med ett förnamn
Citera
2009-10-08, 00:38
  #16
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Intressant, du ska lära kunderna normalt hyfs? Hörs det på din samtalston har du nog förklaringen till varför de inte är så tillmötesgående.

Jag ser inte riktigt relevansen i att uppge sitt efternamn i samanhanget. Jag och troligtvis även de du pratar med tycker att det räcker gott med ett förnamn

Jag brukar försöka få folk att förstå när de gör fel. Ofta brukar folk förstå med lätta antydningar och be om ursäkt för sin dumhet.
Dock sällan i det här fallet.
Citera
2009-10-08, 00:51
  #17
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Jag brukar försöka få folk att förstå när de gör fel. Ofta brukar folk förstå med lätta antydningar och be om ursäkt för sin dumhet.
Dock sällan i det här fallet.
De tycker förmodligen inte att de gör något fel.
Jag tror dock att det kan framstå som något arrogant att börja uppfostra folk man inte känner. Deras ovilja att svara kanske rent av är en lätt antydning att du gör fel i deras ögon.
Citera
2009-10-24, 02:36
  #18
Medlem
templers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Tråden kanske hör hemma i Språk, men jag ser det ändå som en samhällsfråga.


Varför vägrar folk att uppge sina efternamn? Ja, varför?
Pga av personalbrist så får jag fylla i lite på jobbet med att svara i telefon. När man då ska ta meddelanden så ber man naturligtvis om folks namn. Då får man ofta enbart en massa "Anders", "Kalle", "Johan" etc.
Säger någon Johan så säger jag "Johan...?" och då de börjar rabla telefonnummer så säger jag "inget efternamn?" så att de ska förstå.

Men väldigt många säger: "Nej, inget efternamn" eller "Nej, det räcker så".

?!

Varför vill man INTE uppge sitt efternamn? Det är ju inte så att jag ber om deras personnummer.
För mig är det en självklarhet att man uppger sitt fullständiga namn när man lämnar ett meddelande.

Vad är det för fel på folk egentligen?


Var arbetar du?
Citera
2009-10-24, 02:49
  #19
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av templer
Var arbetar du?

Det har han redan svarat på i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Det är ett bilföretag och de som ska ringa upp dem är oftast verkstadspersonalen.
Inte NSA-material direkt.
Citera
2009-10-24, 13:34
  #20
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Tråden kanske hör hemma i Språk, men jag ser det ändå som en samhällsfråga.


Varför vägrar folk att uppge sina efternamn? Ja, varför?
Pga av personalbrist så får jag fylla i lite på jobbet med att svara i telefon. När man då ska ta meddelanden så ber man naturligtvis om folks namn. Då får man ofta enbart en massa "Anders", "Kalle", "Johan" etc.
Säger någon Johan så säger jag "Johan...?" och då de börjar rabla telefonnummer så säger jag "inget efternamn?" så att de ska förstå.

Men väldigt många säger: "Nej, inget efternamn" eller "Nej, det räcker så".

?!

Varför vill man INTE uppge sitt efternamn? Det är ju inte så att jag ber om deras personnummer.
För mig är det en självklarhet att man uppger sitt fullständiga namn när man lämnar ett meddelande.

Vad är det för fel på folk egentligen?

Dagens I-landsproblem!
Citera
2009-10-24, 13:42
  #21
Medlem
Tvåhörnings avatar
Efter att ha arbetat på två bilföretag i mitt liv vet jag att kunderna som i ditt fall vill nå mekarna inte är "bärare av kvalitetsur och vinkonnässörer". Eller nåt sånt.

Det är rätt vanligt folk för det mesta. Idag ligger standarden hos "vanligt folk" att det räcker med förnamnet.

Säg att jag ringer för att fråga om min bil blir klar idag. Någon vikarie/liknande svarar. I detta fallet Guld-Ari.

Guld-Ari: Ja goddag, det var automobilföretaget Bengts Bästa Bilar. Hur kan jag stå till tjänst i eftermiddag?
Jag: Tjenare, Peter heter jag, undrar om min bil hinner bli klar? ABC 123, en V70.
Guld-Ari: Jag kan dessvärre inte lämna några upplysningar därom. Önskar ni komma i kontakt med rätt mekaniker?
Jag: Javisst, det blir kanon, om han kan ringa under dagen hade det varit fint.
Guld-Ari: Så skall ske. Hur var namnet?
Jag: Ehh, Peter heter jag!
Guld-Ari: Peter......?
Jag: Japp, jag har 070-
Guld-Ari: -inget efternamn?
Jag: Jovisst, Bengtsson heter jag.. (här tänker jag att det är onödigt för mig att lämna ut mitt efternamn, det jobbar trots allt bara sex personer på min arbetsplats. Mekanikern verkade inte lägga någon större vikt vid mitt efternamn. Han presenterade sig själv bara som Robert..)

Se? En slags kulturkrock i lightversion. En person kanske inte bär bruna skor efter middagstid, går på söndagspromenad och niar alla han träffar.
Den andre är lite mer laid back. Enligt den förre kanske lite "bonnig" (eller wt som det idag kallas), men verkar överleva ändå.

Frågan är, med en mer aristokratisk syn på omvärlden, varför jobbar man på bilfirma och inte på något mer kultiverat etablissemang?
Citera
2009-10-24, 15:57
  #22
Medlem
templers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Det är ett bilföretag och de som ska ringa upp dem är oftast verkstadspersonalen.
Inte NSA-material direkt.

Kanske brukar de räcka med förnamn. Naturligtvis bör du anteckna ned det som du ombeds göra och viderabefodra det, om det visar sig vara otillräckligt blir du med all sannolikhet varse det ganska snart och kan senare be om kompletterande uppgifter.
Citera
2009-10-24, 16:44
  #23
Medlem
William.Ls avatar
Allmän skräck bland människorna? Men heter man Abdul-al-Bin-Laden i efternamn kanske det är smartast att inte omnämna det.
Citera
2009-10-24, 16:52
  #24
Medlem
Man får ju anpassa sig efter situationen där namnet efterfrågas. Handlar det om något formellt (ex. myndigheter), eller någon sorts affärskontakt (ex. kontakt med en bilfirma), så uppger jag självklart efternamnet. Utan att personen jag pratar med ska behöva fråga om det. Sitter jag på puben och tjejen vid bordet bredvid frågar mig vad jag heter så säger jag bara förnamnet.

Mottagaranpassning helt enkelt.
__________________
Senast redigerad av jorre 2009-10-24 kl. 16:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback