12 829 besökare online
858 482 medlemmar • 45 880 481 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Övervakning och integritet
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Ari.Gold
Medlem
Ari.Golds avatar
Tråden kanske hör hemma i Språk, men jag ser det ändå som en samhällsfråga.

Varför vägrar folk att uppge sina efternamn? Ja, varför?
Pga av personalbrist så får jag fylla i lite på jobbet med att svara i telefon. När man då ska ta meddelanden så ber man naturligtvis om folks namn. Då får man ofta enbart en massa "Anders", "Kalle", "Johan" etc.
Säger någon Johan så säger jag "Johan...?" och då de börjar rabla telefonnummer så säger jag "inget efternamn?" så att de ska förstå.

Men väldigt många säger: "Nej, inget efternamn" eller "Nej, det räcker så".

?!

Varför vill man INTE uppge sitt efternamn? Det är ju inte så att jag ber om deras personnummer.
För mig är det en självklarhet att man uppger sitt fullständiga namn när man lämnar ett meddelande.

Vad är det för fel på folk egentligen?

Jrgen
Medlem
Jrgens avatar
Jag tror att detta huvudsakligen är en integritetsfråga.

Så: Politik - Inrikes -> Övervakning och integritet

/Mod

tobbesmamma
Medlem
Folk är sjuka i huvet och paranoida öht nu för tiden. De tror att du kommer hacka deras konton med deras efternamn och dylikt.

Traash
Medlem
Traashs avatar
Jag själv undviker in i det sista att berätta mitt efternamn för kunder. Jag jobbar som säljare i butik, och man vet aldrig vad det finns för psykfall som man kan råka ut för. Räcker att man ger fel service till fel kund och livet blir jävligt.

Dock gäller detta endast kunder till mig. Ringer jag till nåt företag där JAG är kund hos så har jag inga problem med att uppge mitt efternamn.

Ari.Gold
Medlem
Ari.Golds avatar
Är detta en förlängning av "du-reformen"? Att alla har blivit Jocke, Berra och tjenis med varandra?

Thermobarisk
Avstängd
Thermobarisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma
Folk är sjuka i huvet och paranoida öht nu för tiden. De tror att du kommer hacka deras konton med deras efternamn och dylikt.

Vilket tyvärr inte är helt otänkbart, faktiskt.

nxsty
Medlem
nxstys avatar
Det är väl lite svårt att säga eftersom du inte skriver vad det är för jobb eller vad det är för meddelanden. Är det något känsligt så är det väl fullt förståeligt, men annars förstår jag inte varför folk skulle ha några problem med det. Fast det kan ju vara så också att personen som meddelandet är ämnat för bara känner den ringande som "Johan" tex.

nxsty
Medlem
nxstys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Vilket tyvärr inte är helt otänkbart, faktiskt.

Men vill man ha namn på slumpmässiga personer så är det ju bara att kolla i telefonkatalogen. Så det skulle väl vara om meddelandet i sig innehöll något komprometterande.

Ari.Gold
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nxsty
Det är väl lite svårt att säga eftersom du inte skriver vad det är för jobb eller vad det är för meddelanden. Är det något känsligt så är det väl fullt förståeligt, men annars förstår jag inte varför folk skulle ha några problem med det. Fast det kan ju vara så också att personen som meddelandet är ämnat för bara känner den ringande som "Johan" tex.

Det är ett bilföretag och de som ska ringa upp dem är oftast verkstadspersonalen.
Inte NSA-material direkt.

Gwildor
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma

Precis, något vi delvis kan tacka Aftonbladets begåvade rubriksättare för.

Jack BauerCTU
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Dom är nog inte speciellt smarta. Talar de om telefonnumret är det ju inte speciellt svårt att få reda på efternamnet.

blubbblubbblubb
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Om du låter lite drygo kan det ju tänkas att de inte vill svara.
Varför behöver du efternamn? Rädd att fel "Johan" ska svara när mekanikern ringer upp?

Monster?

Svara på ämne
Topp Dela »