2009-10-06, 20:37
Medlem
arnold2k5s avatar
kära FB!

Jag skulle vilja ha tips och idéer på mat för mellan 12-15 personer, gärna lite festligare mat (huvudrätter samt efterrätter) men priserna får inte skena allt för mycket.
I övrigt är det inte så många fler krav, ingen fara om det tar lite tid osv.
Det enda jag nog inte vill ha tips på är matpaj, det känns lixom inte så kul då det endå är typ middagssittning som gäller

Själv har jag kommit på:
Gulaschgryta m bröd och ris (perfekt höstmat tycker iaf jag)
Thaigryta med kyckling och ris

efterrätter:
kladdkaka/chokladkaka
Panacotta

Som ni ser står det lite still så därför vänder jag mig till er
Citera
2009-10-06, 20:46
Bannlyst
Chili Con Carne är en favorit för mig.
Jag brukar bjuda på den när det är födelsedagar osv.

Om man gör den rätt och har lite färska baguetter som man kan bryta av ifrån så blir det kanon gott.

Det är billigt också
Citera
2009-10-06, 20:47
Medlem
Målgrupp som ska äta?
Citera
2009-10-06, 20:49
Medlem
Brukar göra en fisksoppa/gryta med olika sorters fisk,räkor och musslor(färska musslor med skal gör det lite festligt och är inte alltför dyrt).
Grönsakerna är fänkål.schalottenlök,lite rotselleri,röd och grön paprika,fint tärnad potatis samt lite tomatpure.
Basen är fiskfond med vitt vin som kryddas med pressad apelsin,saffran ett lagerblad och lite timjan.
Brukar servera detta med ett gott bröd och en fuskaioli på 50/50 majonnäs och cremefraiche med pressad vitlök och tabasco.

Efterrätt:Körsbärspaj med hemlagad vaniljsås

Se till att ha flera apelsiner att smaka av efterhand med,de smaker (förutom fisken) som ska dominera är fänkål,apelsin och saffran
Senast redigerad av GullyFoyle 2009-10-06 kl. 20:52.
Citera
2009-10-06, 20:53
Medlem
SpaCCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bens0n
Chili Con Carne är en favorit för mig.
Jag brukar bjuda på den när det är födelsedagar osv.

Om man gör den rätt och har lite färska baguetter som man kan bryta av ifrån så blir det kanon gott.

Det är billigt också

Om du vill ha överdriver budget på ditt matlagande kan du ta bort baguetter och istället göra bröd på mjöl salt mjölk eller vatten lite olivolja och bara torr steka.
Citera
2009-10-06, 21:19
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GullyFoyle
Brukar göra en fisksoppa/gryta med olika sorters fisk,räkor och musslor(färska musslor med skal gör det lite festligt och är inte alltför dyrt).
Grönsakerna är fänkål.schalottenlök,lite rotselleri,röd och grön paprika,fint tärnad potatis samt lite tomatpure.
Basen är fiskfond med vitt vin som kryddas med pressad apelsin,saffran ett lagerblad och lite timjan.
Brukar servera detta med ett gott bröd och en fuskaioli på 50/50 majonnäs och cremefraiche med pressad vitlök och tabasco.

Efterrätt:Körsbärspaj med hemlagad vaniljsås

Se till att ha flera apelsiner att smaka av efterhand med,de smaker (förutom fisken) som ska dominera är fänkål,apelsin och saffran

Lite nyfiken på din körsbärspaj. Nu är ju säsongen för färska körsbär över, kör du med frysta eller konserverade?
Citera
2009-10-06, 21:59
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaCC
Om du vill ha överdriver budget på ditt matlagande kan du ta bort baguetter och istället göra bröd på mjöl salt mjölk eller vatten lite olivolja och bara torr steka.

haha så illa är det inte, mer svårt att komma på bra recept som känns lite roligare utan att priset drar iväg.

Klientel: ja du blandat så droppa lite allt möjligt
Citera
2009-10-06, 22:04
Medlem
waxizs avatar
Har en kompis som kanske ska vara med i halv åtta hos mig som jag gav detta tipset till, Ile Flottante.. En helt underbar efterrätt som är oerhört ovanlig i sverige!
Snöägg lyckades jag hitta på svenska som ska vara samma tror jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in