• 1
  • 2
2009-10-08, 15:39
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Det handlar inte om att "ladda ner" ett virus utan följa en URL.

Dessutom var uppmaningen ganska svag, så man nästan kan undra om det inte var trådskaparens vilja att folk gick in på sidan. Som tur är hade jag antivirusprogram på min dator, men det är ju fullt möjligt att det fanns en del som blev smittade.

Om jag skulle starta en tråd som hette "Konstig sida.. den här.. LÄNK.. sidan verkar lite farlig va? Händer det nåt farligt på sidan?" och länka till en sida som gav folk virus. Det skulle väl inte vara ok?

Kanske OT men jag måste fråga, har du tagit bort "Du lämnar nu Flashback Forum" med hjälp av exempelvis flashscript?

Det verkar iaf som att det kan vara en vits med att ha den "varningen" vid länkklick
Senast redigerad av epost72 2009-10-08 kl. 15:46.
Citera
2009-10-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Det finns ingen regel mot det. Det är principiellt viktigt att alla diskussioner som ej bryter mot några regler tillåts.

Dock är det väl en tråd utan nån särskild diskussion och skulle säkert bli kastad.
Citera
2009-10-08, 16:49
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Dock är det väl en tråd utan nån särskild diskussion och skulle säkert bli kastad.
Huruvida diskussion föreligger är irrelevant sålänge underlag gör det. Det är förmodligen vad du menar men skillnaden i uttryck bör påpekas.
Citera
2009-10-08, 17:10
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Kanske OT men jag måste fråga, har du tagit bort "Du lämnar nu Flashback Forum" med hjälp av exempelvis flashscript?

Det verkar iaf som att det kan vara en vits med att ha den "varningen" vid länkklick

Det där med att man redirectas till en text där flashback skriver att de inte tar juridiskt ansvar för innehållet på andra websidor, förstår jag inte riktigt vad det har med saken att göra? (och ja, jag har flashbackscriptet, så jag slipper den där rutan)

Angående det där med att länka till virus utan att vara tydliga med det, kan man ju tänka sig att någon mod går in och editerar inlägget och skriver med röd text att "länken pekar till en sida som ger dig virus". Om det nu inte framgått tydligt att så är fallet.
Senast redigerad av Von0ben 2009-10-08 kl. 17:14.
Citera
2009-10-08, 19:11
Medlem
Zwerchstands avatar
epost72 menar nog vad som inte finns på bilden hæn lade upp (men på mellanlandningen in action för de som inte plockat bort den), nämligen URL omaskerad & oförkortad. Jämför http://www.riksdagen.se
Citera
2009-10-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Huruvida diskussion föreligger är irrelevant sålänge underlag gör det. Det är förmodligen vad du menar men skillnaden i uttryck bör påpekas.

Självklart menade jag det, tack för att du rättade mig
Citera
2009-10-09, 07:26
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Det där med att man redirectas till en text där flashback skriver att de inte tar juridiskt ansvar för innehållet på andra websidor, förstår jag inte riktigt vad det har med saken att göra? (och ja, jag har flashbackscriptet, så jag slipper den där rutan)

Angående det där med att länka till virus utan att vara tydliga med det, kan man ju tänka sig att någon mod går in och editerar inlägget och skriver med röd text att "länken pekar till en sida som ger dig virus". Om det nu inte framgått tydligt att så är fallet.

precis som Zwerchstand säger,
Du klickar på en tråd med rubriken Vad tusan är detta för sida (rädd för virus) /Mod
och läser

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Kuk
Hej snurfade runt lite här på internet och nyfiken som man är så klickar man på alla länkar man ser

Men undrar om nån vet vad detta är för sida

Snälla tryck inte om ni är inte kunniga på datorer.
Kan jag fått nåt virus i min dator nu eller?
Du klickar på spoilern, och därefter på länken och i ditt fall hamnar du direkt på sidan tack vare att du tagit bort mellanlandningssidan.

Med mellanlandningssidan hade du haft ytterligare ett "blindklickningsskydd"
Det var som sagt min avsikt med att fråga om du tagit bort "varningen"

Tydligare virusvarning anser inte jag att det behövs.

EDIT
Zwerchstand visade även på ett exempel
Där man döljer den verkliga destinationen, http://www.expressen.se

Jag såg inte det först
Senast redigerad av epost72 2009-10-09 kl. 07:42.
Citera
2009-10-09, 10:38
Medlem
Von0bens avatar
Det är väl inte direkt någon "virusvarning" eftersom det är samma redirect på alla länkar?
Redirecten fyller inget som helst syfte annat än nån rent juridiskt.

Jag vet inte riktigt vad din poäng är. Jag anar att du vill säga att du tycker folk borde "tänka sig för" innan de trycker på en länk, right? Det tycker jag också. Men jag tycker ändå inte det är ok att direktlänka till ett virus utan att det står tydligt att det är ett sådant. Det kunde ju t ex markeras med röd text av någon mod eller så.

Jag tänker inte argumentera vidare om det, jag tycker bara det är sunt forumförnuft att markera tydligt när man länkar direkt till nåt som ger dig ett virus. Så mycket är det väl inte att diskutera om?
Senast redigerad av Von0ben 2009-10-09 kl. 10:41.
Citera
2009-10-09, 13:49
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Det är väl inte direkt någon "virusvarning" eftersom det är samma redirect på alla länkar?

Jag vet inte riktigt vad din poäng är. Jag anar att du vill säga att du tycker folk borde "tänka sig för" innan de trycker på en länk, right? Det tycker jag också. Men jag tycker ändå inte det är ok att direktlänka till ett virus utan att det står tydligt att det är ett sådant. Det kunde ju t ex markeras med röd text av någon mod eller så.

Jag tänker inte argumentera vidare om det, jag tycker bara det är sunt forumförnuft att markera tydligt när man länkar direkt till nåt som ger dig ett virus. Så mycket är det väl inte att diskutera om?
urlen i ditt exempel är inte ens klickbar. På det stora hela tycker jag att det är tydligt nog att det kan finnas risk för virus på hemsidan. Användaren vet inte, som tydligt framgår från texten, huruvida man får virus från hemsidan eller ej.
Citera
2009-10-09, 14:41
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:

[…]
Nej just, det är en URL-visning som kan fungera varnande eftersom den ger samma visning på alla länkar men inte alla länkar är samma. Det syftet är inte rent juridiskt.
Citat:
Håller med, men moderators redigering av användares inlägg är en sista utväg, och länken måste ändå utvärderas först. Var går gränsen till virus/malware – störsel/skada, och i vad mån – och vem bestämmer den? En sådan begränsning är problematiskt & opåkallad av reëll lag (visavi Flashbacks verksamhet) och således icke önskvärd.
Citat:
Med hyfs som funktion av förnuft är vi helt överens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in