Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2009-10-07, 16:22
  #25
Medlem
misterkokosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Där lär nog allt annat få redigt med däng av tidigare nämnda kärnreaktorer. T.ex reaktorn i en Alfa-ubåt, de reaktorerna var för "engångsbruk", men bränslet kunde räcka i över 10 år och de producerade över 50.000 hästkrafter, ganska imponerande för en gammal Sovjet-häck.

Men bara för att de släpar runt på bränsle till reaktorn så att de kan klara sig i 10 år betyder inte det att den är effektiv...
Jag gissar på att det som söktes var den motor som hade högst verkningsgrad, alltså den som omvandlar mest av den lagrade energin i bränslet till rörelseenergi. En kärnkraftsreaktor har faktiskt ganska låg verkningsgrad när allt kommer omkring.
Skulle jag gissa på någon motor så blir det någon diesel ombord på ett stort fartyg.
Gissar även att NASA:s raketer har hög verkningsgrad då de slipper ha med sig så mycket bränsle...
Citera
2009-10-07, 16:37
  #26
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterkokoss
Men bara för att de släpar runt på bränsle till reaktorn så att de kan klara sig i 10 år betyder inte det att den är effektiv...
Jag gissar på att det som söktes var den motor som hade högst verkningsgrad, alltså den som omvandlar mest av den lagrade energin i bränslet till rörelseenergi. En kärnkraftsreaktor har faktiskt ganska låg verkningsgrad när allt kommer omkring.
Skulle jag gissa på någon motor så blir det någon diesel ombord på ett stort fartyg.
Gissar även att NASA:s raketer har hög verkningsgrad då de slipper ha med sig så mycket bränsle...

Ja det är ju sant, jag tänkte mer verkningsgrad gentemot storlek och hur länge den kan leverera kraft innan bränslet tar slut(där ju en Saturn V skulle klara sig ganska dåligt då).
Borde inte någon elmotor vinna den tävlingen då, de har väl verkningsgrader på över 90% överlag?
Citera
2009-10-07, 16:53
  #27
Medlem
misterkokosss avatar
Jo det har du rätt i! Elmotor är faktiskt riktigt bra på omvandla elen till arbete.
Men ska man räkna med hur man får fram elen blir det genast sämre...
Kolkraftverk har ju en verkningsgrad på ungefär 30-20% när strömmen kommer ut ur eluttaget och miljövänliga vindkraftverk har ju en högsta teoretiska verkningsgrad på cirka 60%.
Vattenkraftverk är ju ganska effektiva då det är lägesenergi som utan så många mellanhänder blir till el, men jag har hört att de är sämre än kolkraftverk för miljön pga. av att de ruttnande växterna under vattnet blir till metangas.

Men åter till topic: Elmotorn tror jag är den effektivaste motorn, dock inte den starkaste...
Citera
2009-10-07, 17:07
  #28
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Issue
http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/

Den såg fet ut iaf Men den kanske inte finner i styrka..

Den har över 50% verkningsgrad, imponerande!
Citera
2009-10-07, 18:34
  #29
Medlem
Roseniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
hur länge den kan leverera kraft innan bränslet tar slut(där ju en Saturn V skulle klara sig ganska dåligt då).
Nej, den är väl mer att jämföra med en dragster i det avseendet.
Citera
2009-10-07, 21:05
  #30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Mm men friktioner i propelleraxeln påverkar inte hur mycket "praktisk" energi som utvinns ur bränslet, det ökar bara bränsleförbrukningen men tror förlusterna är försvinnande små då dessa motorerna körs utan nån växellåda.
Mm, bilmotorer ligger runt 25% och koleldade kraftverk toppar 46%(källa:wikipedia).

Ps, 2008 "uppgraderades" Wärtsilä-Sulzer RTA96-C och lämnar nu nästan 115.000HK.

Problemet med dessa motorer är att de har hög verkningsgrad inom ett relativt smalt varvtalsområde och det är inte alltid så praktiskt att köra med den farten i de farleder som har begränsningar, vid hård sjö osv.

Tendensen är att moderna lastfartyg istället får dieselelektrisk drift där elen genereras av dieselgeneratorer som baseras på vanliga lastbilsdieslar. Ett medelstort fartyg kanske har två elmotorer av vridbar typ där propellern sitter på motorn som kan roteras typ 360 grader. Strömmen genereras av alla fyra motorerna t.ex. vid start, men när båten kommit upp i fart så räcker det med en eller två motorer igång på ekonomivarvtal för att hålla båten i normalfart.
Citera
2009-10-08, 00:38
  #31
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterkokoss
Kolkraftverk har ju en verkningsgrad på ungefär 30-20%...
46% som bäst.
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tendensen är att moderna lastfartyg istället får dieselelektrisk drift där elen genereras av dieselgeneratorer som baseras på vanliga lastbilsdieslar.
Dieselelektrisk drift av stora containerfartyg kommer vi nog aldrig få se, för dålig bränsleekonomi.
Citat:
Ett medelstort fartyg kanske har två elmotorer av vridbar typ där propellern
sitter på motorn som kan roteras typ 360 grader.
Azipod
Citera
2009-10-08, 03:26
  #32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
46% som bäst.
Dieselelektrisk drift av stora containerfartyg kommer vi nog aldrig få se, för dålig bränsleekonomi.

Det återstår att se. Då priserna för HFO går upp med tiden så minskar skillnaden. Ett fartyg med traditionell motor lastar också mindre då motorutrymmet tar mycket plats samt att man måste ha separata tankar för HFO och diesel.

Därför kommer jättefartygsmotorerna att bli sällsyntare. De är helt enkelt för dyra för att passa in i de stora fartygens alltför korta livslängd.
Citera
2009-10-22, 22:35
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
varför inte? dom bygger på reaktionsprincipen precis som flygplan. Flygplansmotorer är väl motorer?
Jag får nog för övrigt ställa mig till skaran som tror/anser/tycker att någon av de raketmotorer som tillverkats borde vara starkast. En intressantare fråga är väl egentligen vilken motor som är effektivast? Men det kanske inte är lika häftigt att diskutera
Med ordet motor tänker jag någonting mer mekaniskt, en jetmotor som i ditt fall så antänder man fotogen för att driva en mekanism som trycker luft bakåt, en raket är ju bara framdrivningsmedel som antänds rakt av. Lite fusk tycker jag
Citera
2018-08-01, 21:14
  #34
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Dieselelektrisk drift av stora containerfartyg kommer vi nog aldrig få se, för dålig bränsleekonomi.
Azipod

Njae, lägg till variabeln att om en motor lägger av så har du fortfarande 3-6 kvar som kan driva fartyget vidare. Moderna kryssningsfartyg har flera motorer med den principen! De flesta frakter FÅR inte stanna pga ett motorhaveri, om det så är kryssningsresenärer, frukt från sydamerika eller vårens mode kläder från kina.

Edit: Oj bumpa friskt där!
Citera
2022-05-26, 04:20
  #35
Moderator
Oddballs avatar
När det gäller utombordare så är det väl Mercury V12 Verado på 7,6 liter och med 600 hästar som är den starkaste?

Såg ett klipp (som jag inte hittar nu) på Youtube som egentligen är en stor mängd korta klipp på diverse båtar av alla de storlekar som tar sig in/ut vid någon sorts vik/hamn/utlopp med ett otroligt starkt tidvatten, så med rejäl vind och vågor på det så blir det stökigt där - det är det någon snubbe som filmar nästan dagligen och lägger ut. Ganska underhållande faktiskt! Hursomhelst så såg jag en båt med 6 (sex!) stycken V12-or på akterspegeln... Visserligen var den 48 fot, men ändå. 3600 hästar. Helt galet ju!

Här är ett klipp i serien, men denna båt jag tajmade in klippet på har ju "bara" 6 st Mercury Verado 450R... 2700 hästar. Känns lite fjuttigt?!

https://youtu.be/kufqmmPNJJM?t=351
Citera
2022-05-26, 23:12
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Raketer är ju inte ens kul.

Finns det inga filmer på den där monsterdieseln?

https://www.youtube.com/watch?v=pwvS8_H5rKs

Sen har du lite annat roligt har.

https://www.youtube.com/watch?v=-BE476MvO_g

https://www.youtube.com/watch?v=jDOr6emtqv0
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback