2009-10-07, 16:04
Medlem
Salgouds avatar
Ja detta var då inte lätt.. Men så här röstar jag:

1. Kreativitet: 4- gillade att du fick till en 'såsig' rätt.
2. Presentation: 3 - soklart, helt klart trevligast för ögat.
3. Egen motivering: 1 - helt enkelt för att jag i denna stund helst skulle äta just din rätt.

Bra jobbat allesammans! Väldigt hög nivå på bidragen i denna omgånen tycker jag, var helt sjukt svårt att rösta. Egentligen vill jag ge egen motivering till både 2 och 1, det var en coin flip som avgjorde.
Citera
2009-10-07, 16:56
Medlem
Californias avatar
Tre rakt igenom!
Citera
2009-10-07, 17:25
Medlem
BridgeRocks avatar
Får gå lite OT, angående bidrag 4, men skulle ha deltagit med min fisk och currygryta, där man pocherar fisken tillsammans med riset. Den är grymt god!

http://data.fuskbugg.se/skalman01/fiskcury.jpg (har postat den tidigare i "Bilder på dina maträtter")
Citera
2009-10-07, 18:07
Medlem
Salgouds avatar
Då var röstning slut! Återkommer under kvällen eller morgondagen med en sammanställning.
Citera
2009-10-08, 13:05
Medlem
Disortions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Då var röstning slut! Återkommer under kvällen eller morgondagen med en sammanställning.

Det är alltså i den här tråden du kommer utse och gratulera vinnaren?
Citera
2009-10-08, 15:09
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disortion
Det är alltså i den här tråden du kommer utse och gratulera vinnaren?

Stämmer bra det! Ska precis räkna ihop rösterna nu, ursäkta att det tog en stund, jag har haft en del att göra.

Update: Och här är resultatet!

Bidrag 1 skickades in av hypocritehero
Bidrag 2 skickades in av SexyBeast
Bidrag 3 skickades in av Cantoras
Bidrag 4 skickades in av midnighttrain

Kategori 1 - kreativitet:
Cantoras - 18 röster - Grattis!
SexyBeast samt midnighttrain - 1 röst vardera
hypocritehero - 0 röster

Kategori 2 - presentation:
Cantoras - 19 röster - Grattis igen
hypocritehero samt midnighttrain - 1 röst vardera
SexyBeast - 0 röster

Kategori 3 - egen motivering:
Cantoras - 19 röster - och grattis en sista gång
hypocritehero - 2 röster
midnighttrain - 1 röst
SexyBeast - 0 röster

Sammanlagt antal röster i samtliga kategorier:
Cantoras - 56
hypocritehero - 3
midnighttrain - 3
SexyBeast - 1

Ett stort grattis till Cantoras! Sannerligen starkt jobbat, en minst sagt överväldigande seger. Och tack till hypocritehero, SexyBeast samt midnighttrain för era bidrag - nivån var väldigt hög denna omgången och samtliga bidrag lät fantastiskt goda.

Glöm inte att hålla ett öga öppet för dePauls vinnare också!
Senast redigerad av Salgoud 2009-10-08 kl. 15:27.
Citera
2009-10-08, 17:07
Medlem
midnighttrains avatar
delad andraplats får man väl vara nöjd med denna gången.. dock förvånad att bidrag 3 fick så många röster... jaja, siktar på segern i nästa omgång istället.
Citera
2009-10-08, 18:39
Medlem
dePauls avatar
Dåså. Grattis Cantoras! Här kommer min dom .

Jag har ganska omgående uteslutit de två rätter som innehöll Pangasiusmal. De var dessutom inte riktigt i paritet med de andra två ur svårighetssynpunkt, närhet till originalet eller påhittighet.

Nummer två innehöll tyvärr ingen fisk. Trots det så var denna min favorit ur smaksynpunkt!! Hade det funnits med fisk så hade jag haft den som vinnare i smakkategorin.

Upplägget var snyggast på bidrag nr 3. Citronen och sallaten som garnering är OK. Det handlar ju inte om någon sallad .

Som alla de andra så anser jag härmed att rätt nummer 3 är bäst. Men jag har ett förbehåll. För mig är det nämligen inte en rätt som finns på tallriken, utan två.

Jag vet att ingredienserna till dumplingarna finns på den tillåtna listan men jag har samtidigt sagt att det finns en fri tolkning från min sida. Enligt min mening består således tallriken av två oberoende rätter varvid båda två skulle kunna delta i tävlingen på sina egna preferenser. Det här kan vi förståss diskutera vidare.

Men trots det så anser jag som sagt att rätt nummer 3 är denna omgångens vinnare. Grattis igen Cantoras!!

Här kommer originalreceptet:

Balinesisk fiskgryta (6 p)

Ingredienser:
• 700 g fisk med vitt kött t ex torsk, kolja, hälleflundra och liknande
• 200 g räkor av den asiatiska typen, dvs tigerräkor, mangroveräkor och liknande, skalade
• Jordnötsolja till fritering
• 2 gula lökar, skalade och finhackade
• 2 vitlöksklyftor, skalade och finhackade
• 1½ tsk riven färsk ingefärsrot
• 1 tsk Sambal Oelek
• 1 tsk rivet citronskal (zest)
• 4 tsk citronsaft
• 1 tsk riven galanga
• 4 tsk råsocker eller muscovadosocker
• 4 tsk mörk sojasås
• ½ tsk salt
• 2 nypor grovstött svartpeppar

Arbetsgång:
Skär fisken i kuber på ca 2,5 cm.

Hetta upp olja i en mindre panna och sautera löken tills den är mjuk och genomskinlig. Tillsätt sedan vitlök och ingefära samt fräs en stund till på medelvärme under ständig omröring (stir fry). När den gula löken har blivit gyllene så tillsätter man citronzest, galanga, Sambal Oelek, citronsaft, råsocker, sojasås och salt/peppar. Låt alltsammans sjuda upp och ta av värmen efter ca 2-3 minuter.

Hetta upp olja i en fritös eller kastrull till 190 grader. Fritera fiskbitarna tills de är gyllene. Ta ur dem och låt droppa av på ett hushållspapper. Under tiden friterar man räkorna. Ta ut dem också.

Arrangera nu fisken och köttet på ett serveringsfat där varannan bit är en räka och varannan fisk. Nappera sedan alltsammans med den färdiga såsen och garnera med röd och grön paprika eller liknande.

Servera tillsammans med ris eller nudlar.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2009-10-08 kl. 18:42.
Citera
2009-10-08, 22:32
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salivkramp
[...]

Om alla regler måste följas och bidrag 2 och 3 diskas (2: ingen fisk, 3: ingen ris?) så blir det nog nummer 1 på alla punkter, ser lite lyxig och trevlig ut.

Får klargöra här kanske, glömde att göra det tidigare. I skrivande stund (då det inte har specificerats annat i reglerna ännu, det är upp till diskussion om vi bör ändra) är det helt okej att utelämna ingredienser från listan.
Citera
2009-10-08, 23:18
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Text

Tack för omnämningen!

Blir det någon ny tävling?
Citera
2009-10-08, 23:32
Medlem
dePauls avatar
Om intresse och önskan finns så ställer jag förståss upp igen. Men det är egentligen upp till Salgoud, som skapare av den här tävlingen att uttala sig om det .

Om så är fallet så handlar den här omgången om vego-mat.

~Paul~
Citera
2009-10-08, 23:38
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om intresse och önskan finns så ställer jag förståss upp igen. Men det är egentligen upp till Salgoud, som skapare av den här tävlingen att uttala sig om det .

Om så är fallet så handlar den här omgången om vego-mat.

~Paul~

Sålänge det finns intresse så välkomnar jag gärna fler omgångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in