Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-05, 17:43
  #1
Medlem
Hej på er!

Jag har en fet 200mm's datorfläkt, enligt webhallen så ska den gå på 10-13,1Volt.

Min fråga är då, skulle jag kunna koppla den till en 15V's adapter? Eller kommer den dö då?
Citera
2009-10-05, 17:53
  #2
Moderator
Falukropps avatar
Det ska inte vara några problem att koppla in den på 15v. Möjligen kommer den låta mer eftersom den går på högre varv, men den kommer inte brinna upp pga den högre spänningen.

Känner du dig osäker kan du ju koppla in en lämplig resistor innan fläkten. Om du inte vet hur det funkar med impedanser, spänningsfall, etc och därmed får svårt att dimensionera resistorn, så funkar det lika bra med en potentiometer. Med en sådan kan du ju helt enkelt ställa resistansen på känn

Ett annat alternativ är att ta en sväng till grovsoprummet. Man hittar nästan alltid nån gammal 9v-adapter.
Citera
2009-10-05, 18:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Det ska inte vara några problem att koppla in den på 15v. Möjligen kommer den låta mer eftersom den går på högre varv, men den kommer inte brinna upp pga den högre spänningen.

Känner du dig osäker kan du ju koppla in en lämplig resistor innan fläkten. Om du inte vet hur det funkar med impedanser, spänningsfall, etc och därmed får svårt att dimensionera resistorn, så funkar det lika bra med en potentiometer. Med en sådan kan du ju helt enkelt ställa resistansen på känn

Ett annat alternativ är att ta en sväng till grovsoprummet. Man hittar nästan alltid nån gammal 9v-adapter.

15V's adaptern som jag tänkte koppla den med är på 1ampere, tror du det är för mycket?
Citera
2009-10-05, 18:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ogibogibolo
15V's adaptern som jag tänkte koppla den med är på 1ampere, tror du det är för mycket?

Det är vad den maximalt kan belastas med, den lämnar alltså inte högre strömstyrka än vad ansluten utrustning förbrukar.
Citera
2009-10-05, 19:09
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Testade en gång att se hur mycket en fläkt tål.
Kom väl upp i 50 volt innan den bara la av, det interna skyddet stängde av den.

Sedan bröt jag av "vingarna" och körde igen, vågade inte gå över 30 volt eftersom den varvade så mycket!

Så du klarar dig säker bra med 15 volt!
(Kolla bara att din adapter inte ger växelspänning)
Citera
2009-10-05, 20:12
  #6
Medlem
Kopplade ihop dem nu och det funkade mycket bra, tack för snabba svar!
Citera
2009-10-06, 20:06
  #7
Medlem
elektronikfreaks avatar
Nu har du ju redan löst problemet med framgång... annars hade en vanlig bil-batteriladdare funkat utmärkt. Ger väl ganska exakt 12 Volt o ett par Ampere.
Citera
2009-10-07, 14:05
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Nu har du ju redan löst problemet med framgång... annars hade en vanlig bil-batteriladdare funkat utmärkt. Ger väl ganska exakt 12 Volt o ett par Ampere.

Nej, en bil-laddare är bara bra att ladda batterier med.
Tomgångsspänningen är runt 15 volt.
Och spänningen är helt ostabiliserad.
Koppla till en bilradio om du vill höra brum!
Citera
2009-10-07, 22:21
  #9
Moderator
Falukropps avatar
Snubblade på tråden igen, och kom att tänka på en grej. Vill du reducera spänningen in på fläkten utan att egentligen behöva kunna ett smack om elektronik kan du ju alltid koppla in ett par dioder före fläkten. Ett par sådana kan du plocka ur vilken gammal elapparat som helst. Lysdioder funkar också bra, och då får du ju lite festligt ljus också :>

Räkna på ett spänningsfall på 0,7 volt per diod, eller om du kör lysdioder 1,4v. Ett illustrerande exempel, vill du med lysdioder hamna runt 12 volt över fläkten så kopplar du in två lysdioder innan den. Spänningen över fläkten blir då 15 - 1,4 - 1,4 = 12,2 volt, vilket helt klart är inom alla toleranser för vad fläkten tål.

Den enda lilla svårigheten är att du måste koppla dioderna åt rätt håll, de leder bara i en riktning, från anod till katod. Katoden är det ben som slutar i en liten kopp inne i dioden, anoden är givetvis då benet som inte slutar i en kopp. Försöker beskriva hur du ska koppla utan att kunna rita ett kopplingsschema:


[adapterns pluspol]---[diod 1 anod][diod 1 katod]---[diod 2 anod][diod 2 katod]---[fläktens pluspol][fläktens minuspol]---[adapterns minuspol]
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback