Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-05, 00:12
  #1
Medlem
Jag funderar på att söka en viss utbildning i både Lund och Göteborg. I nuläget vill jag läsa i Lund men kanske att jag ångrar mig till GBG medan ansökningen är inne, om jag då har satt Lund som val 1. Kan jag ändra det inför sista antagningen och sätta GBG som val och komma in där istället (förutsatt att jag klarar kraven till båda)?
Citera
2009-10-05, 00:27
  #2
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Almighty
Jag funderar på att söka en viss utbildning i både Lund och Göteborg. I nuläget vill jag läsa i Lund men kanske att jag ångrar mig till GBG medan ansökningen är inne, om jag då har satt Lund som val 1. Kan jag ändra det inför sista antagningen och sätta GBG som val och komma in där istället (förutsatt att jag klarar kraven till båda)?

Innan sista antagningen? Antagligen har du väl redan hunnit tacka ja till Lund i så fall. Men menar du innan sista ansökningsdatum så går det finfint att ändra i ansökan fram tills dess.
Citera
2009-10-05, 00:29
  #3
Medlem
Jag menar, det är ju två urval.

Urval 1 så får man reda på om man kom in, kan man inte då byta till GBG?
Citera
2009-10-05, 00:45
  #4
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Almighty
Jag menar, det är ju två urval.

Urval 1 så får man reda på om man kom in, kan man inte då byta till GBG?

Nu är jag lite snurrig, men jag har för mig att om du kommer in på ditt förstahandsval så stryks andrahandsvalet automatiskt.
Citera
2009-10-05, 00:51
  #5
Medlem
Tack för svaret. Jag har också för mig det! Men jag är inte helt säker...

någon mer som kan säga vad de tror/vet?
Citera
2009-10-05, 01:14
  #6
Medlem
Goosks avatar
Korrekt. Kommer du in på något val stryks efterföljande automatiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av https://www.studera.nu/studera/566.html
Jag har kommit in på en utbildning som jag har valt och prioriterat på plats två i min anmälan. Vad händer om jag kommer in på mitt första val efter nästa urval?
Om du kommer in på den utbildning du valt i första hand, styrks du från utbildningar du prioriterat lägre. Även om du blev antagen till dem i det första urvalet. Fast kom ihåg att en heltidsutbildning räknas som 30 hp och du kan bli antagen till totalt 45 hp.
__________________
Senast redigerad av Goosk 2009-10-05 kl. 01:17.
Citera
2009-10-05, 01:41
  #7
Medlem
Jo, så är det. Men om du kontaktar dem på studera.nu så är de väldigt förstående och tillmötesgående.

Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Almighty
Tack för svaret. Jag har också för mig det! Men jag är inte helt säker...

någon mer som kan säga vad de tror/vet?
Citera
2009-10-05, 08:08
  #8
Medlem
Socratess avatar
Före sista anmälningsdag får du som sagts tidigare kasta om dina prioriteringar hur mycket du vill.
Före första urval får du inte prioritera om utbildningar, däremot får du stryka utbildningar.
Så på så sätt kan du få upp ditt andrahandsalternativ till prio 1 innan urvalet. Du kan även sen (om så önskas) lägga till det alternativet du strök och då lägga det som prio 2, det kommer dock räknas som en sen anmälan då.
Osäker på om du kan lägga till det strukna alternativet själv eller behöver assistans från studera.nu.

Det bästa är förstås om du senast den 15 oktober kan rangordna utbildningarna på ett sätt som du är tillfreds med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback