2009-10-03, 23:25
Bannlyst
För ett tag sedan upplevde jag något mysko när ja gjorde en hjärnröntgen. Under själva "plåtningen" av huvudet så kände jag typ hur det luktade konstigt, och så pep det i huvudet och jag blev illamående. Är det pga av radioaktiviteten det blir så? har nån annan upplevt samma sak, eller annat konstigt i samband med röntgen?
Citera
2009-10-03, 23:29
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
För ett tag sedan upplevde jag något mysko när ja gjorde en hjärnröntgen. Under själva "plåtningen" av huvudet så kände jag typ hur det luktade konstigt, och så pep det i huvudet och jag blev illamående. Är det pga av radioaktiviteten det blir så? har nån annan upplevt samma sak, eller annat konstigt i samband med röntgen?
nej, men dylika ingrepp kan leda till mycket stress ångest -> placebo
Citera
2009-10-03, 23:31
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:

Jag har genomgått det mesta i röntgen och även MR-usk men inte varit med om liknande. Doften kom kanske helt enkelt från maskinen (el omgivningen) och en del maskiner för ett hiskligt oljud så man får använda hörselskydd.
Jag tror inte radioaktivitet påverkar märkbart. Kanske kände du dej stressad i den ovana situationen?
Mvh
Citera
2009-10-03, 23:35
Bannlyst
ja, jag kände oro inför röntgen och tyckte att det var lite obehagligt..stoppa in huvudet i en "ugn" och sen är det massa kameror man ser som snurrar snabbt snabbt runt huvudet och hela situationen var allmänt otrevligt.. så det är nog en del inbillning, men det kunde vara intressant om nån har varit med om liknande iaf
Citera
2009-10-03, 23:41
Medlem
Lumlums avatar
Det var inte så att du fick kontrast då? Den kan upplevas som div värmekänslor och liknande.

Röntgenstrålningen kan ju inte uppfattas av oss människor, det är ju ett av
problemen med att kunna undvika joniserande strålning.
Citera
2009-10-04, 00:32
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
ja, jag kände oro inför röntgen och tyckte att det var lite obehagligt..stoppa in huvudet i en "ugn" och sen är det massa kameror man ser som snurrar snabbt snabbt runt huvudet och hela situationen var allmänt otrevligt.. så det är nog en del inbillning, men det kunde vara intressant om nån har varit med om liknande iaf

Alla är vi olika men jag kan försäkra dej att det är många som upplevt stora obehag just i dessa situationer. Redan från början finns ju oron över anledningen till att man går igenom undersökniningen sedan den ovana stressande miljön. Men du ska veta att man kan tala med personalen om man är extra orolig. Dels kan dom förklara bättre och vid behov kan man även få lugnande medel om det krävs.
Mvh
Citera
2009-10-04, 13:45
Medlem
Snoppzors avatar
Det har absolut ingenting med den joniserande strålningen att göra. Den märker du inget av för tillfället. De akuta risker som finns med joniserande strålning uppkommer inte förren stråldoser upp emot 2000 mSv (milli sievert) och definitivt inte vid en CT. Däremot är det högst troligt att din upplevelse orsakas av ångest, oro eller förutfattade meningar om vad som sker.

Doften är som Eliza skriver antingen från maskinen, rummet i sig (sjukhus luktar speciellt, kanske kontrastmedel (som används mycket i rummet, och av vissa kan sägas lukta lite speciellt).

Var det en datortomografi över hjärnan, eller en magnetkameraundersökning förresten? Var det en magnetkameraundersökning utsattes du inte ens för någon strålning, utan det är magnetfält inblandade. Dock har MR:en fler kartlagda fysiologiska effekter på kroppen än vanlig CT. Ex. yrsel, värmekänsla och nervpåverkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in