Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-10-03, 22:16
  #1
Medlem
c^2s avatar
Skulle det vara möjligt att studera i kanada, gick ut gymnasiet förra året och fick tanken att kanske studera i Kanada, något tekniskt?

Vart börjar man?

Jag hade främst tänkt bara studera lite matematik en termin.
__________________
Senast redigerad av c^2 2009-10-03 kl. 22:54.
Citera
2009-10-04, 08:55
  #2
Medlem
NiCrues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Skulle det vara möjligt att studera i kanada, gick ut gymnasiet förra året och fick tanken att kanske studera i Kanada, något tekniskt?

Vart börjar man?

Jag hade främst tänkt bara studera lite matematik en termin.

Börja med att rådfråga plånboken - har du ekonomin?
Om ja, ge dig då ut och leta bland universitetsdjungeln!
Citera
2009-10-04, 09:54
  #3
Medlem
Ska du bara studera en termin kan du göra så att du börjar på ett universitet här i Sverige, någon utbildning du gillar. Sen tar du en utbytestermin i Kanada. Brukar vara billigast så.
Citera
2009-10-17, 16:30
  #4
Medlem
Revileds avatar
är sugen på att plugga i Kanada jag med. Men enligt csn så räcker inte lånet + bidrag

"Många skolor i Kanada har så hög undervisningsavgift att det lån du får från oss inte räcker till hela avgiften. Då måste du själv finansiera resten av undervisningsavgiften. Vissa skolor har stipendier som även utländska studerande kan söka. Kontrollera gärna om din skola har sådana stipendier."

Några tips?
Citera
2009-10-17, 16:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviled
är sugen på att plugga i Kanada jag med. Men enligt csn så räcker inte lånet + bidrag

"Många skolor i Kanada har så hög undervisningsavgift att det lån du får från oss inte räcker till hela avgiften. Då måste du själv finansiera resten av undervisningsavgiften. Vissa skolor har stipendier som även utländska studerande kan söka. Kontrollera gärna om din skola har sådana stipendier."

Några tips?

Kanske finns något svenskt stipendium. Finns flera stipendietjänster. Googla!
Citera
2009-12-04, 00:05
  #6
Medlem
sweepdawgs avatar
Finns det inga "studieagenter" som erbjuder studier i Montreal? Har sökt på google men hittar endast språkresor dit. Jag har riktigt kassa gymnasiebetyg... Någon som vet mer om universitet i Montreal?

Är även intresserad av att spela ishockey under min studietid, någon med erfarenheter av detta?
Citera
2009-12-04, 11:31
  #7
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviled
är sugen på att plugga i Kanada jag med. Men enligt csn så räcker inte lånet + bidrag

"Många skolor i Kanada har så hög undervisningsavgift att det lån du får från oss inte räcker till hela avgiften. Då måste du själv finansiera resten av undervisningsavgiften. Vissa skolor har stipendier som även utländska studerande kan söka. Kontrollera gärna om din skola har sådana stipendier."

Några tips?

Det citatet från CSNs hemsida är mer beskrivande än fakta. Det betyder bara att du får låna en viss summa, punkt slut. Resten är upp till dig att lösa.
Men i Kanada, precis som i USA, finns en mängd skolor med en stor variation av undervisningsavgifter.

Du hittar med största sannolikhet en utbildning som du klarar av att finansiera med bara CSN.
Citera
2009-12-04, 11:38
  #8
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweepdawg
Finns det inga "studieagenter" som erbjuder studier i Montreal? Har sökt på google men hittar endast språkresor dit. Jag har riktigt kassa gymnasiebetyg... Någon som vet mer om universitet i Montreal?

Är även intresserad av att spela ishockey under min studietid, någon med erfarenheter av detta?

Har själv varit på G till Kanada för studier och collegehockey, men har till slut valt USA. Åker över i januari om allt hinner lösa sig med CSN och visum och sånt...

Gällande hockey i Kanada känner jag bara till en collegeliga - CIS. Den ska visst hålla riktigt riktigt bra klass.
Om du har någon koll, känns det som om den borde hålla klass mellan NCAA Div.1 och Div.3 Även om de sämsta lagen ska hålla ganska så låg nivå.

Känner inte direkt till några "agenter" för Kanada-studier, Bluechip hjälper ju exempelvis bara till USA.
Men har du kassa betyg, hoppas jag du är bra på hockey (stipendier) / gör bra ifrån dig på språkprov (för antagningens skull).

Vad håller du för hockeynivå här i Sverige?

Vad innebär "kassa" betyg i ditt fall?
Citera
2009-12-04, 14:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweepdawg
Finns det inga "studieagenter" som erbjuder studier i Montreal? Har sökt på google men hittar endast språkresor dit. Jag har riktigt kassa gymnasiebetyg... Någon som vet mer om universitet i Montreal?

Är även intresserad av att spela ishockey under min studietid, någon med erfarenheter av detta?
Det borde gå att komma in med hjälp av ett SAT-prov, eller något prov som anordnas av skolan. Om det nu är konkurrens för att komma in på utbildningen alltså.
Citera
2009-12-04, 16:27
  #10
Medlem
sweepdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Det borde gå att komma in med hjälp av ett SAT-prov, eller något prov som anordnas av skolan. Om det nu är konkurrens för att komma in på utbildningen alltså.

Det enda jag vet är att UBC inte accepterade SAT's från studenter som inte var från USA i alla fall. Och för att komma in på deras utbildningar krävdes väldigt bra betyg.
Citera
2009-12-04, 16:31
  #11
Medlem
sweepdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Har själv varit på G till Kanada för studier och collegehockey, men har till slut valt USA. Åker över i januari om allt hinner lösa sig med CSN och visum och sånt...

Gällande hockey i Kanada känner jag bara till en collegeliga - CIS. Den ska visst hålla riktigt riktigt bra klass.
Om du har någon koll, känns det som om den borde hålla klass mellan NCAA Div.1 och Div.3 Även om de sämsta lagen ska hålla ganska så låg nivå.

Känner inte direkt till några "agenter" för Kanada-studier, Bluechip hjälper ju exempelvis bara till USA.
Men har du kassa betyg, hoppas jag du är bra på hockey (stipendier) / gör bra ifrån dig på språkprov (för antagningens skull).

Vad håller du för hockeynivå här i Sverige?

Vad innebär "kassa" betyg i ditt fall?

Soft, lycka till!

Mitt betygssnitt ligger kanske på 12. Engelska C fick jag VG i, och har blivit bättre sen dess, så just det engelska språket skall inte vara några problem. Franska kan jag dock inte alls.

Jag håller Div.2 klass i Sverige. Har dock inte särskilt god fysik just nu men den ska jag börja jobba på.
Citera
2009-12-04, 16:34
  #12
Medlem
JackieDans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiCrue
Börja med att rådfråga plånboken - har du ekonomin?
Om ja, ge dig då ut och leta bland universitetsdjungeln!

Det är inte lika dyrt som i USA iallafall. Har släktingar i Kanada och har fått höra att det kostar drygt 5000 dollar att ta examen, visst det är pengar det..
Anledningen till att det kostar 5000 dollar har att göra att universiteten där är subventionerade och det innebär då ett fast pris.
__________________
Senast redigerad av JackieDan 2009-12-04 kl. 16:36.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback