Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-26, 17:33
  #277
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Inlägget ovanför
Tycker inte den förbättrats. Men misstänker, som tidigare i tråden, att det har mycket att göra med vad man läst först (samma sak med musikstycken förresten). Här kommer ett annat utdrag, först från Borelius version och sen från Samuelsons.
Må vara att kristallpalatset är uppdiktat, att det enligt naturens lagar inte existerar, att jag har hittat på det bara på grund av min egen dumhet, på grund av några irrationella fördomar från vårt århundrade. Men vad angår det mig att det inte finns. Är det inte likgiltigt, bara det existerar i mina önskningar eller bättre sagt så länge mina önskningar existerar. Kanske ni åter skrattar. Var så god och skratta, jag tar emot allt ert hån och ändå säger jag inte att jag är mätt när jag vill äta, ändå vet jag att jag inte nöjer mig med en kompromiss, med ständigt återkommande oväsentligheter, bara därför att de existerar enligt naturens lagar, verkligen existerar. Jag sätter inte som kronan på mina önskningar en stiftelse med bostäder för fattiga hyresgäster med kontrakt på tusen år och skyltar med någon judisk-tysk tandläkares namn. Förinta mina önskningar, utplåna mina ideal, visa mig något bättre och jag ska följa er. Mitt herrskap, ni säger kanske att det inte lönar sig att fortsätta bekantskapen; men i så fall kan jag ju svara med samma ord. Låt oss tänka efter allvarligt. Och vill ni inte bevärdiga mig med er uppmärksamhet, då ska jag inte krusa. Jag har mitt källarhål.
Det kunde till och med visa sig att palatset är en hägring, att det strider mot naturlagarna, att jag fantiserat ihop det enbart till följd av min egen dumhet och som en effekt av vissa föråldrade, irrationella vanföreställningar hos vår generation. Men vad rör det mig om det strider mot naturlagarna? Det har väl ingen betydelse så länge det existerar i mina önskningar, eller snarare, bara det existerar så länge min önskan existerar? Ni skrattar kanske nu igen? Jag kan inte hindra er, jag finner mig i all er munterhet, men tänker trots det inte påstå att jag är mätt när jag i själva verket är hungrig. Jag vet trots allt att jag inte nöjer mig med en kompromiss, med ett kontinuerligt och periodiskt nolläge, bara för att det råkar existera enligt naturlagarna, existera i verkligheten. Jag vägrar att som kronan på mina önskningar ta emot ett stenhus med lägenheter för mindre bemedlade på tusenåriga kontrakt och med tandläkare Wagenheims skylt i porten för säkerhets skull. Annullera mina önskemål, utplåna mina ideal, visa mig en bättre väg och jag ska följa er. Ni svarar mig kanske då att det inte tjänar något till att beblanda sig, men i så fall kan jag svara er med samma mynt. Detta är en allvarlig diskussion, och vill ni inte bevärdiga mig med er uppmärksamhet, så är jag inte den som krusar. Jag har mitt källarhål
Undrar om frågetecknen är där i originalet? Och undrar om det finns någon Wagenheim...
Citera
2017-11-30, 21:43
  #278
Medlem
EddieGeins avatar
Läste precis Onda Andar.

Tyvärr inte lika bra som hans två andra stora jag läst – Idioten och Brott och Straff.

Karaktärerna var ovanligt bleka, speciellt karaktären Stavrogin som inte ledde nånstans. Läste att ett kapitel med han censurerades där han erkänner till en munk att han ska ha våldtagit en elvaårig tjej och sen lyssnat på när hon hängt sig. Detta ger ju han en ny sorts dimension. Men ändå är det nått jävligt konstigt med den karaktären, hans känns väldigt outvecklad.

Annars är det definitivt Dostojevskijs mest våldsammaste och råaste roman jag läst.

Filosofiskt är den också väldigt lat. Störde mig speciellt på Kirillov, vars enda roll var "filosofisk instickare".

Ja, till skillnad från hans andra romaner jag läst, typ spelaren, Idioten mm, så var karaktärerna väldigt oskarpa i denna. Fick aldrig nån bra bild i huvudet av dom som jag vanligtvis får från hans andra verk.

Hoppas Bröderna Karamazov är bättre.
__________________
Senast redigerad av EddieGein 2017-11-30 kl. 21:47.
Citera
2017-12-01, 00:09
  #279
Medlem
"Idioten" kan vara den främsta roman som någonsin skrivits. Den träffar så exakt, med sådan känsla och närvaro, och kvinnoporträtten är makalösa, och dialogerna överjordiska, och all livskunskap.
Citera
2018-07-11, 20:29
  #280
Medlem
Är Anteckningar från underjorden ett bra verk för någon som vill ta sig an Dostojevskij för första gången och önskar en "mjukstart" för att inte skrämmas iväg?
Citera
2018-07-11, 20:34
  #281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosbiusDesigns
Är Anteckningar från underjorden ett bra verk för någon som vill ta sig an Dostojevskij för första gången och önskar en "mjukstart" för att inte skrämmas iväg?

Det är inte ett dåligt val men jag kanske hade rekommenderat Döda Huset istället. Om du läser den där så får du ha tålamod med att första delen kan vara lite knepig.
Citera
2018-07-11, 21:55
  #282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Det är inte ett dåligt val men jag kanske hade rekommenderat Döda Huset istället. Om du läser den där så får du ha tålamod med att första delen kan vara lite knepig.

Tusen tack för tipset, ska absolut kolla in Döda huset.
Citera
2018-07-12, 03:44
  #283
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosbiusDesigns
Är Anteckningar från underjorden ett bra verk för någon som vill ta sig an Dostojevskij för första gången och önskar en "mjukstart" för att inte skrämmas iväg?

Jag skulle säga att det inte finns någon mjukstart när det gäller Dostojevskij. Det finns en del mer lättsmälta saker, visst, men de ger egentligen ingen riktig känsla för vad han kan när han gör sitt jobb ordentligt. Hoppa över Döda huset tills vidare, den är rätt sömnig, och gå rätt på Idioten eller Brott och straff. Låt dig inte avskräckas av omfånget. Antingen fattar du, eller så fattar du inte.
Anteckningar från underjorden (som den tydligen kallas numera, jag gillade "källarhålet" bättre) är klart intressant, men det finns bättre saker att börja med. En tunn bok är inte nödvändigtvis lättsmält, och en tjock bok inte nödvändigtvis svårsmält.
Citera
2018-07-13, 13:46
  #284
Medlem
Arepos avatar
En annan möjlig ingång till Dostojevskijs författarskap skulle kunna vara Dubbelgångaren. En bok som är både föredömligt kort och tämligen lättsmält. Den enda "negativa" aspekten är kanske att den påminner mer om Gogols Petersburgsnoveller än om Dostojevskijs senare, mer kända, skrifter. Klart läsvärd är den hursomhelst.
Citera
2018-07-15, 07:40
  #285
Medlem
Kan inte se någon bättre ingång än Brott och straff...i den har han redan fullt ut utvecklat sitt författarskap i motsats till de tidiga (och ofta kortare) böckerna.
Det svåra för en oinvigd - vilket gäller de flesta ryska författare - är att få grepp om persongalleriet. Så vitt jag jag kan avgöra har det att göra med att man i regel använder också fadersnamn och smeknamn, Michail blir Mischa osv. Därför kan det ta längre att komma in i romanerna.

Mina egna favoriter - vilket i sig saknar betydelse i sammanhanget - är för övrigt Onda Andar (som ju får skäll för i denna tråf några inlägg sedan) och Idioten.
Bröderna Karamazov är för mycket religiöst grubbleri för att falla mig i smaken.
Samtliga dock varmt rekommenderade.
Citera
2018-10-13, 00:56
  #286
Medlem
Tjyvass avatar
Vågar man hoppas på att Bengt Samuelson kommer ge sig på att översätta någon av Brott och Straff, Bröderna Karamazov eller Idioten?

Edit: Verkar inte så.

Citat:
Bengt:Just nu arbetar jag med den roman som har brukat heta Förtryckta och förtrampade. Den titeln kommer jag nog inte att behålla. "Förtryckta" leder tankarna för mycket till blanketter och återger inte den ryska titelns Unizjennye i oskorbljonnye som snarare handlar om förakt och kränkning Vi har även diskuterat Anteckningar från ett källarhål, men det är osäkert hur det blir med den. Därutöver återstår ett antal noveller som borde (ny)översättas, men de stora romanerna blir knappast aktuella, eftersom Bakhålls distributionssystem sätter begränsningar för volymernas storlek. Översättningarna av Brott och straff, Idioten, Onda andar och Bröderna Karamazov är dessutom av ganska sent datum. Det finns mycket annat att lägga krut på, men ytterligare tre, kanske fyra volymer kan det bli.
http://www.trelleborgsallehanda.se/k...n-svensk-rost/
__________________
Senast redigerad av Tjyvas 2018-10-13 kl. 01:08.
Citera
2022-05-19, 18:38
  #287
Medlem
För dom som missat denna filmatisering, svenska Brott och Straff (1945) ligger uppe på SVTPlay, utgår 22 Maj.

https://www.svtplay.se/sok?q=dostojevskij

Jag har sett den en gång förut men ska passa på att färska upp minnet.
Citera
2023-05-19, 08:21
  #288
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khurkov
Kan inte se någon bättre ingång än Brott och straff...i den har han redan fullt ut utvecklat sitt författarskap i motsats till de tidiga (och ofta kortare) böckerna.
Det svåra för en oinvigd - vilket gäller de flesta ryska författare - är att få grepp om persongalleriet. Så vitt jag jag kan avgöra har det att göra med att man i regel använder också fadersnamn och smeknamn, Michail blir Mischa osv. Därför kan det ta längre att komma in i romanerna.

Mina egna favoriter - vilket i sig saknar betydelse i sammanhanget - är för övrigt Onda Andar (som ju får skäll för i denna tråf några inlägg sedan) och Idioten.
Bröderna Karamazov är för mycket religiöst grubbleri för att falla mig i smaken.
Samtliga dock varmt rekommenderade.
Dostojevski har släppt många böcker, ej lästa men som är intressanta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback