Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-08, 19:52
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
Nikotin är ju ett gift som drar ihop blodkärlen. Kan tänka mig att det tar extra mycket precis där prillan ligger. Så över tid slutar det med att tandköttet blir mindre för att blodkärlen där konstant drar ihop sig pga direktkontakt med nikotinet.

Eller så beror det på något helt annat i tobaken. Lite trasigt tandkött är bättre än trasiga lungor i alla fall.

+1. Precis så är det.
Desto längre snusande desto större skada och alltså sämre återhämtning. Snusade i 30år, slutat sedan c:a 7. Förbättring på tandköttet - 0. Just där "prisen" låg är tandköttet fortfarande lite vitare.

Nikotin bidrar dessutom starkt till tandlossning, s.k paradontit. Jag fick dra ut 7 tänder för några år sedan. Så, att snusa och röka är rejält giftigt. Men de e inget nytt.
Citera
2018-10-09, 13:34
  #26
Medlem
Har snusat nu i 37 år och mitt tandkött har varken krypit uppåt eller har några skador jag känner av.

Tandläkare och hygienist har inte haft något att påpeka heller.

Mestadels snusat Ettan när det nu var riktig Ettan, när dem gjorde någon ändring på snuset så blev det helt annorlunda både smak och luktmässigt så efter det har jag gjort snuset själv och det finns vissa fördelar med det enl nedan om man inte nu räknar med det hutlösa priset man får betala för köpes.

Regleringen av PH, alla har ju inte lika PH i munnen, så att kunna reglera in sitt eget snus så det passar en själv är stor fördel.

Konsistensen, att själv kunna välja hur man vill ha det.

Smak och lukt, idag finns ju massor med olika aromer välja mellan samt mixa olika.
Citera
2018-10-30, 12:05
  #27
Medlem
Tandkött växer inte tillbaka. Är det borta så är det borta. Kolla med din tandläkare om du är osäker. Jag har borstat sönder mina med för hård tandborstning.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback