Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-01-04, 19:59
  #1
Medlem
Tänkte beställa en helikopter byggsats för ca 1000 spänn och undrar då om någon kan tipsa mig på en inte alltför svår byggsats?
Citera
2004-01-04, 20:39
  #2
Medlem
Har du flugit heli förut, eller tänkte du ha den till att lära dig på? Har du radioutrustning? För 1000:- kan du, om du har tur, få en begagnad Hornet utan radio. Antar att det är en micro-heli du vill ha eftersom det står så i topicen. En Hornet är tillräckligt lätt att lära sig på om man kör lite simulator före. Den flyger stabilt och bra för att vara så liten. Eller är det nån annan byggsats du fått ögonen på?
Peter
Citera
2004-01-04, 21:31
  #3
Medlem
Panodils avatar
Peterlan, du verkar veta vad du pratar om. Jag har ingen som helst erfarenhet av vare sig heli eller flygplan, men det verkar rätt kul.
Vet du något om Ikarus Piccolo? Det verkar rätt enkel tycker jag. Ligger bra till prismässigt också. Jag hittade den här siten: http://www.e-flight.co.uk/.
Dom tar £204,99 för ett kit med radio och allt. Har du tips på någon svensk återförsäljare?
Citera
2004-01-04, 21:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Har du flugit heli förut, eller tänkte du ha den till att lära dig på? Har du radioutrustning? För 1000:- kan du, om du har tur, få en begagnad Hornet utan radio. Antar att det är en micro-heli du vill ha eftersom det står så i topicen. En Hornet är tillräckligt lätt att lära sig på om man kör lite simulator före. Den flyger stabilt och bra för att vara så liten. Eller är det nån annan byggsats du fått ögonen på?
Peter

Jag har aldig flugit heli utan jag vill ha en helikopter bygsatts enbart. Bygga ihop något som är förhållandevis svårt samtiddigt som det är kul under själva byggandet (förhoppningsvis) och efter byggandet. Jag hittade en Hornet på denna sida http://www.mft.nu/hornet/nt.htm och jag har mailat dem angående om man får en radiokontroll (heter det så?) iaf saken man har i händerna och styr helikoptern med. Eftersom det är första gången vill jag inte ge ut för mycket pengar och denna lilla byggsats är inom ramarna men jag antar att inte radiokontrollen följer med. Har du några tips Peter?
Citera
2004-01-05, 11:01
  #5
Medlem
Hej på er. Eftersom ingen av er har nån erfarenhet av helkoptrar förut så skulle jag starkt rekommendera att ni kollar efter en begagnad glödstiftsheli i 30-storlek. Det är mycket lättare att lära sig på en sån och det är inte mycket dyrare, snarare tvärtom. Dom där små eldrivna rackarna är svindyra för sin storlek, och en större glödstiftare är mycket stabilare att flyga. Nackdelen med heli är att det är så f****t dyrt att komma igång, det är mycket prylar som ska till. ...men det är skitkul när man väl lärt sig grunderna, fullärd blir man aldrig, men det är väl det som är charmen. Sen spar en simulator mycket pengar, jag garanterar det.... Kolla lite på www.smhf.nu och www.modellflygforbund.se efter annonser.
Den där Piccolon som Panodil såg är säkert kul. Piccolo var en av dom första microhelisarna som fungerade, så den är säkert bra...själv har jag ingen erfarenhet av dom.. Och priset verkar ju OK..fast i svenska pengar blir det ju ca:3000:- och för dom pengarna får du en begagnad 30-heli med alla tillbehör och radio om du letar lite..
Det här är ju mina åsikter och det finns säkert folk som tycker annorlunda om det här.. Lycka till hur ni än gör, helikoptrar är en kul hobby, bara men tar det försiktigt i början....annars blir det lätt dyrt och då är risken att man tröttnar.
Citera
2004-01-05, 15:22
  #6
Medlem
Peter, har du några tips på byggsatser? Om du kollar länken till Hornet helikopter och kollar tycker du då att den är värd sina pengar? Det jag är ute efter är en byggsats, inte en färdig helikopter för då, enligt mig, är ju halva glädjen borta.
Citera
2004-01-05, 23:52
  #7
Medlem
Jag har haft en Hornet själv, och den flyger bra, men jag kan inte säga att den är nåt speciellt kul att sätta ihop. Det är bara en massa kolfiber som ska limmas ihop, det går på några timmar. Och prisvärd...nej. Den kostar ju nästan lika mycket som en stor heli. Kolla på paketpriset med servon, gyro och batteri...4000:- eller 5000:- och då får du ingen sändare med. Jag håller med dig om det där med att bygga, det är snudd på lika roligt som att flyga. Var beredd på att det blir dyrt innan du har allt...trösta dig med att det mesta är en engångskostnad. Jag gjorde själv så när jag började, att jag köpte en begagnad heli och rev ner den, sen byggde jag ihop den igen, då visste jag att allt var ok. Så är du säker på att du kommer att fortsätta med hobbyn så är det bara att satsa...
Peter
Citera
2004-01-06, 15:34
  #8
Medlem
Peterlan, så en Hornet NT är inte värd att satsa på? Har du några tips mm man vill ha en byggsats inklusive allt som gör att helikopter flyger? Vart får man tag på det? Eller vad tycker du man borde satts på om det är första gången och räkna även med att jag inte är speciellt bevandrad inom helikopter byggandets värld?
Citera
2004-01-06, 18:23
  #9
Medlem
Missförstå mig inte om Hornet....det är en skitkul helikopter, men kanske inte som förstaheli...även om jag tror att det kunde gå. Det där med prisvärt...om man kollar i kartongen så ser det ut att vara grejor för en hundring, men det är ju mest kolfiber och sånt, så jag antar att det är därför den är dyr. Dom är så pass lättflugna så med lite simulator i ryggen så går det nog bra. Sen är dom väldigt tåliga också, tål en hel del stryk. När jag hade min så flög jag inomhus och brakade in i möbler och väggar hela tiden, men den höll.... Men jag tycker som du, att byggandet är halva nöjet. Det är lite meccano över helisar och så lär man sig förstå hur allt hänger ihop om man sätter ihop en själv. Kolla lite på Blocket, där finns det lite att välja på. Det finns alltid folk som köpt på sig grejor och sen upptäckt att det inte var nåt för dom, och såna kan man få billigt om man letar lite och har tålamod. Där finns säkert en och annan Hornet om du nu vill ha en sån.....men det är som sagt inte så mycket att bygga på dom. Sorry om du får ännu mer myror i huvudet om hur du ska göra, det beror väl på att jag inte vet själv hur jag skulle välja i dina kläder. Det optimala är ju att ha en liten typ Hornet och en större glödstiftare samtidigt. Jag ångrar lite att jag sålde min Hornet och har kollat lite på en ny faktiskt. Har du tittat på MFT:s hemsida, jag tror det finns lite videos där, då ser du att dom faktiskt flyger ganska bra. Märker du att jag börjar svänga över mot Hornet? Börjar minnas hur kul den var antar jag...
Peter
Citera
2004-01-06, 19:13
  #10
Medlem
Jo, Hornet är mycket lockande men sedan kommer min förbannade skrala pengapung in i bilden också, men det löser sig nog. Men vad är en simulator som du skriver om?
Citera
2004-01-07, 21:26
  #11
Medlem
sveuros avatar
jag flyger en del heli jag med. Jag började med en 30 maskin för 2 år sedan. Nu har jag tre metanol maskiner Å en EL. Begagnat finns det gott om. Kolla på länkarna som Peterlan skrev.

En microheli är inget att ha som första heli Då dem är jäkligt svåra att köra för en nybörjare.
Corona är en tålig lite större EL heli som många har rekomoderat som just första EL-heli kolla på http://www.ezfly.nu/ .

Vill man ha metanol så finns det en uppsjö att välja mellan men som första metanol heli så är det just om reservdelarna é billiga, för kracha gör man frågan é bara NÄR!

Jag personligen skulle rekomodera er att skaffa en bra simulator först, så man kan öva lite hovring, hur spakar, inställningar funkar. Jag tror att man känar mycket på simulator iallafall. Att bara öva med en riktig heli brukar resultera i höga reprationskostander (jag vet. 1:a sommarn kostade min heli 3000:- i reservdelar)
Citera
2004-01-07, 22:15
  #12
Medlem
Sveuro är en klok man.. Håller med om allt han säger. En 30-heli glödstiftare blir billigast i längden. Håller också med om att en micro kan vara svår som första helikopter även om hornet förmodligen är en av dom lättaste att flyga... En kompis lyckades till och med lära sig på en Kyosho Convert.....och det måste vara det svåraste aset som finns, vete katten om man kan kalla det helikopter ens.. Angående simulator finns det en som är gratis, den heter FMS, sök lite så hittar du den nog. Har för mig att den finns på fms.has.it Det går att göra en egen kabel till den och använda sin egen sändare om man är lite händig. annars går det att använda en vanlig joystick om man vill känna på lite, fast det blir ju inte samma känsla. FMS funkar faktiskt hyfsat och eftersom den är gratis så är det ju inget annat än ett fynd. Sen nämnde Sveuro Corona, och jag håller med honom där också. Den ska vara i det närmaste oförstörbar sägs det...nackdelen är att den är lite dyr. Men det kanske går att hitta nån begagnad... Börja med simulatorn och helst en radio också, så kan du nog det där när du hittar en heli som passar. Jag känner flera stycken som lärt sig hovra och flyga hyfsat på simulator och sen gått över till den riktiga utan större problem (och utan dyra krascher i början).
Peter
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback