2009-09-28, 21:27
Medlem
gronsaksroras avatar
(Bör kanske ligga i övrigt-forumet men det tycks rimligt att folket i ekonomiforumen har bättre tips!)

Så. Förvara cash i hemmet. Varför, är totalt orelevant. Ett kassaskåp har jag, men det är otympligt och inte speciellt svårt att finna (eller dra loss för den delen). Jag har googlat på "brandsäker förvaring" och hittat typ hårddisklådor som tål brand i 30 min, vilket är för lite och jag vill ha något mindre såklart. Mina tankar är mera:

1. Ett brandsäkert etui, som en visitkortshållare i sedelstorlek, 2-4 cm tjock. Tål eld i flera timmar. Som gjord för att dimpa ned inuti ovankanten på en trädörr i hemmet - borra ut en "lucka" med ett lock intu dörrens ovansida. Graverad med mitt namn givetvis så det återkommer i rätta händer efter totalraserande brand.

2. Brandsäkert kuvert med lås. Ett platt kassaskåp alltså. Som är så litet att det går att gömma inuti väggen, inuti toastolen... you name it.

Dessa prylar måste seriöst finnas!
Citera
2009-09-28, 21:39
Medlem
Det är så extrema temperaturer som utvecklas vid en stor brand. Kan inte tänka mig någon annat än att det är helt omöjligt att förvara pengar eller dokument elleer något annat överhuvudtaget helt brandsäkert.
Citera
2009-09-28, 22:14
Medlem
ullabella11s avatar
Försök att komma över en "svart låda"...Sån de har på flygplan för att registrera vad som hänt vid krash och liknande. Sån ska ju tåla värsta flygplansexplosion.
Citera
2009-09-29, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullabella11
Försök att komma över en "svart låda"...Sån de har på flygplan för att registrera vad som hänt vid krash och liknande. Sån ska ju tåla värsta flygplansexplosion.

Fast dom innehåller ju inte direkt papper.

Jag tror du kan glömma det. Skaffa ett ordentligt dokumentskåp som är brandklassat, placera det på ett smart ställe (alltså där förhoppningsvis direktvärme och eld från en brand inte är lika intensiv och satsa i övrigt på att förebygga brand istället.
Citera
2009-09-29, 01:59
Medlem
gronsaksroras avatar
Måste ju finnas sådana här prylar? Allt skit som tillverkas, detta MÅSTE finnas! Metalletui med flytande kväve? Glasburk med metall inuti som omvandlar värme till kyla m. kemisk reaktion?

edit: vanligt glas tål väl eld bra? Eller? Har fått för mig det iaf.
Citera
2009-09-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gronsaksrora
Måste ju finnas sådana här prylar? Allt skit som tillverkas, detta MÅSTE finnas! Metalletui med flytande kväve? Glasburk med metall inuti som omvandlar värme till kyla m. kemisk reaktion?

edit: vanligt glas tål väl eld bra? Eller? Har fått för mig det iaf.

Vanligt glas smälter vid 1000 grader (plus minus ett par hundra). En vanlig villabrand kan väl åtminstonde komma upp i 600-700 grader om jag inte minns fel.

Problemet är då kanske inte att glaset inte pallar värmen, utan att sedlarna inte mår så bra av att rostas i 700 grader.

Kolla på hemsidor efter brandsäkra dokumentskåp (inte kassaskåp) så får du ett hum om hur tjock isoleringen mot den tilltänka elden måste vara.
Citera
2009-09-29, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Fast dom innehåller ju inte direkt papper.

Jag tror du kan glömma det. Skaffa ett ordentligt dokumentskåp som är brandklassat, placera det på ett smart ställe (alltså där förhoppningsvis direktvärme och eld från en brand inte är lika intensiv och satsa i övrigt på att förebygga brand istället.

vad det gäller brandklassningen på papper kontra datamedia (som ju en svartlåda innehåller) för ett kassaskåp är det högre kraven för datamedia då de inte tål värme lika bra
Citera
2009-09-29, 20:23
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronsaksrora
Så. Förvara cash i hemmet. Varför, är totalt orelevant.

Jag vet inget om ämnet, jag vet bara att det heter "irrelevant" och inte "orelevant"..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in