2009-09-28, 17:10
Medlem
Har en check på 3000 kr i restskatt liggande som ska lösas in senast idag. Vad händer om denna inte löses in i tid? Har hört att pengarna kan försvinna, och även om jag tycker att det verkar orimligt vill man helst inte chansa. Svara helst snabbt, om checken faktiskt måste lösas in idag har jag mindre än en timma på mig.
Citera
2009-09-28, 17:11
Medlem
naganof2s avatar
ganska säker på att pengarna går bort om du inte löser det , har något minne av att det hänt en vän till mig
Citera
2009-09-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naganof2
ganska säker på att pengarna går bort om du inte löser det , har något minne av att det hänt en vän till mig
Måste jag vara kund hos kontoret där checken löses in?
Citera
2009-09-28, 17:17
Medlem
naganof2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Måste jag vara kund hos kontoret där checken löses in?

nej det tror jag inte jag löste ut min på nordea fast jag är kund på swedbank , men utanför banker är jag lite osäker men lika bra att du testar vore ju synd om du blir av med pengarna
Citera
2009-09-28, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naganof2
nej det tror jag inte jag löste ut min på nordea fast jag är kund på swedbank , men utanför banker är jag lite osäker men lika bra att du testar vore ju synd om du blir av med pengarna
Hann ner fem minuter innan dom stängde, det visade sig att det hade funkat även senare men att det hade blivit en del krångel med skatteverket. Nu är det fixat iaf.

Någon som någon typ av checkar där du faktiskt förlorar pengarna om checken inte löses in?
Citera
2009-09-29, 01:19
Medlem
När en check "går ut" så är det bara den fysiska checken som inte längre är ett giltigt värdepapper. Själva fodran kvarstår ju under alla normala omständigheter.

Det man då får göra är väl att be utfärdande part utfärda en ny check helt enkelt. Krånglet ligger ju naturligtvis i att du måste kontakta den som utfärdat checken och de i sin tur måste försäkra sig om att checken inte är inlöst. (vilket kan vara ett problem om hanteringen av inlösningen tar ända upp till flera veckor i vissa bankväsenden)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in