Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-28, 14:00
  #1
Medlem
Hej, funderar på att söka en tjänst som någon typ av assistent till en kille med downs syndrom. Undrar om det är någon som har erfarenhet av detta och vad ni i så fall tycker?

MVH
Citera
2009-09-28, 14:42
  #2
Medlem
Har ingen erfarenhet som assistent, men träffar en del personer med downs syndrom i jobbet (åker ambulans). Tror inte det finns något universiellt svar här. Alla människor är olika och det finns nog inte två personer med downs som har samma personlighet. Det bästa om du ska söka jobbet är nog att få träffa personen ifråga och se hur det känns, om personkemin stämmer osv.
Citera
2009-09-28, 15:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibgit
Har ingen erfarenhet som assistent, men träffar en del personer med downs syndrom i jobbet (åker ambulans). Tror inte det finns något universiellt svar här. Alla människor är olika och det finns nog inte två personer med downs som har samma personlighet. Det bästa om du ska söka jobbet är nog att få träffa personen ifråga och se hur det känns, om personkemin stämmer osv.

Jo, självklart är det olika. Dock är jag fortfarande intresserad av fler kommentarer och åsikter!
Citera
2009-09-28, 15:56
  #4
Avstängd
som nibgit nämnde, det allra viktigaste är personkemin skulle jag säga ..

visst kan man jobba på annars också men just personkemin är A och O eftersom att man är ju där för att hjälpa/umgås med personen hela tiden när man "jobbar" ..
Citera
2009-09-28, 19:35
  #5
Medlem
Funktionshindrad heter det. Men det är (nog) ett väldigt utvecklande yrke, om man får rätt kontakt med personen från början, precis som med alla andra arbeten.
Citera
2009-09-29, 01:54
  #6
Moderator
evilhoneys avatar
Jag har jobbat som personlig assistent åt en ganska gravt handikappad kille med Downs och jag kommer aldrig göra det igen. Dels pga våldet (han var otroligt aggresiv och utåtagerande och slogs, spottade och bets hela tiden) och dels att jag faktiskt inte orkar tänka genom en annan person.
Man måste lämna sig själv vid dörren och gå in helt i "vad vill xxxx göra idag?", en del dagar satt man i personalhörnet och gjorde inget annat än att laga mat och hjälpa till vid toalettbesök.
Dock vet jag många andra som verkligen stortrivs med sina brukare och gör en hel del tillsammans med dem, det är danser, biobesök osv osv.
Mitt råd är nog att du provar själv och ser om du passar för det och med den personen du hamnar hos.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback