• 1
  • 2
2009-10-09, 09:21
Medlem
Estoccolmo. =)
Citera
2009-10-10, 12:47
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Estoccolmo. =)

Då är jag ganska övertygad om att detta går att hitta.

Dock har jag inget namn på sådan rådgivare i huvudet bara såhär. Men är ganska säker på att jag stött på företag med denna inriktning på nätet förut.
Citera
2009-10-10, 13:09
Medlem
Jag skulle gärna gett dig råd men jag kan inte, läget är problemetiskt. Dock så ser det ut som att man, som under hela 2000 talet, trycker pengar.
Börsen är inte attraktiv. Inte bonds heller, som passiv investerare.

Nyligen var det läge för företagsbonds, men...inte nu....
Visst finns det guldkorn men mkt färre.

Olja och guld verkar bra men gäller att komma in rätt.
Fastigheter? Nje, jag sitter och funderar: Hur i helsicke ska jag ha råd?
Och då kollar jag rätt billiga hus... Tror inte på fastigheter överlag, även om det finns utvecklingsbara guldkorn.

Jag skulle nog sätta in dem på kreditmarknadsbolagen som har insättningsgaranti.

Pensionssparande är sjukligt, spara det du får dra av om du har 50%skatten. Annars inget.

PPM tycker jag du kan ta och fundera på, just nu är vi inte i läge, krisen kommer - snart. Afrika, Asien, råvaror annars.
Citera
2009-10-10, 13:41
Medlem
beos avatar
Jag önskar jag kunde ge TS ett bra rad. Tyvärr kan jag bara skjuta ner andras. Jag har jobbat med manga företag i olika segment av finansradgivningsbranschen.

1) Bankernas privatradgivare = bankernas försäljare
2) Oberodende förmedlare = gar pa högsta provisionen
3) Private banking (för HNWI, inte Svensson) relationship manager = private bank sales force
4) Independent asset manager = gar pa högsta provisionen, alt lägsta omkostnaderna

Att ha massor med pengar innebär bara att radgivarna är dyrare.. I alla dessa företag finns det saklart, som överallt annars, duktiga personer som gillar att göra ett bra jobb, att ta hand om sina kunder och dela med sig av sina kunskaper. Tyvärr finns det manga som inte har dessa jobb av de orsakerna utan är giriga eller ointresserade istället. Ibland kombineras de - jag jobbade en tid med en mäklare som glatt krängde hög-provisionsfonder (han tyckte de var same-same som alla andra med samma investeringsinriktning sa varför inte ta payoffen - jag haller inte helt o hallet med, bara lite) men som ocksa mailade sina kunder varje gang han själv balanserade om sin pensionsportfölj vilket jag faktiskt tycker är en ärlig och bra service.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in