• 1
  • 2
2009-09-27, 13:59
Medlem
Hej!
Känner att jag skulle behöva ekonomisk rådgivning om dels min pension, dels hur jag ska förvalta mina sparade pengar bäst.
Men de rådgivare jag känner till; banken, pensionsföretagen, försäkringsmäklare osv är ju alla partiska eftersom de själva tjänar på att sälja sina lösningar till mig. Dessutom är många av dem gravt okunniga om helheten, kan bara sina egna produkter, Var kan jag hitta en rådgivare som är opartisk och alltså ger bästa rådet? Självklart tänker jag betala för rådgivning.

hej
Citera
2009-09-28, 20:43
Medlem
Tyvär finns ingen helt oberoende rådgivning om man inte är riktigt rik eller har kontakter. Skulle vara bra om någon drog igång rådgivning där man betalade per timme. Många skulle nog avstå för att dom tyckte att det var dyrt men skulle säkerligen vara billigare än vad de betalar indirekt idag.
Citera
2009-09-28, 20:57
Medlem
En försäkringsförmedlare som inte säljer egna men andras försäkringar borde väl kunna vara något.
Citera
2009-09-29, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjeta
Tyvär finns ingen helt oberoende rådgivning om man inte är riktigt rik eller har kontakter. Skulle vara bra om någon drog igång rådgivning där man betalade per timme. Många skulle nog avstå för att dom tyckte att det var dyrt men skulle säkerligen vara billigare än vad de betalar indirekt idag.

Nej, det enda är väl om man känner någon bekant som råkar vara storkund vad gäller finansiella instrument själv.
Citera
2009-09-29, 18:43
Medlem
Amanites avatar
Skaffa en personlig revisor kanske??
Citera
2009-09-29, 20:28
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockyx
En försäkringsförmedlare som inte säljer egna men andras försäkringar borde väl kunna vara något.

Nja, det är ju inte helt ovanligt att de rekommenderar det företag som ger dem högst provision..
Citera
2009-10-02, 22:30
Medlem
R170s avatar
Hmm.. jag har vart på en sådan gratis rådgivning hos banken och dom ville verkligen sälja sina produkter. Skulle jag ha följt deras råd så hade jag förlorat massor, så det är smart av dig att inte lita på dom.

Bara för att du betalar så behöver det inte vara bra råd, det vet du först efter när du ska plocka ut pengarna, förutsättningarna ändras hela tiden.

Jag tycker att du ska börja tänka själv istället och lära dig om olika placeringar själv istället. Sök på nätet eller kanske fråga här på forum om råd om vart pengarna ska placeras.

Frågan är ju alltid hur stor risk man vill ta, du kanske inte vill ta någon risk att förlora pengar ?
Citera
2009-10-02, 22:44
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Skaffa en personlig revisor kanske??

Vad ska han med en revisor till?
Citera
2009-10-04, 00:19
Medlem
Skönt att se att det finns folk som tänker, alldeles för många går på bankens rövare.

Har du några specifika frågor, är det placeringsfrågor, allmänna funderingar ?

Om du vill så får du gärna komma med frågor/funderingar.
Citera
2009-10-05, 08:53
Medlem
Det är väl en inte alltför korkad idé att gå med i Aktiespararna?
Citera
2009-10-05, 21:48
Medlem
Tack för alla svar. Orsaken till att jag vill köpa rådgivning är att jag är ointresserad av aktier ochfonder. Så även om jag skulle sätta mig in i börsen just nu så kommer jag inte orka/vilja hålla mig löpande uppdaterad, så jag vill hellre köpa tjänsten.
Jag behöver både placera 250 000 som sover på ett dåligt sparkonto men också göra ett aktivt ppm-val och kanske fundera på lite pensionssparande utöver det.
Citera
2009-10-06, 01:17
Medlem
thefisks avatar
Var i landet bor du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto