Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-27, 13:07
  #1
Avstängd
peter.gillbergs avatar
Satt och sökte runt lite på youtube och träffa på fridykning, grymt imponerande sportblev så imponerad och inspirerad av videon att jag själv skulle vilja prova på det.

Någon här som håller på med fridykning?

Filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=J_m_gwxbNM0

Mvh.
Citera
2009-09-27, 17:29
  #2
Medlem
Jag tränar fridykning regelbundet. Väldigt kul sport.

Här är några länkar där du kan läsa mer.

www.fridykning.se
www.aidasweden.org
Citera
2009-10-12, 21:09
  #3
Medlem
jannecools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av case77
Jag tränar fridykning regelbundet. Väldigt kul sport.

Här är några länkar där du kan läsa mer.

www.fridykning.se
www.aidasweden.org
Fan vad coolt, tränar man i djup bassäng eller hur går det till? Framför allt på vintern tänkte jag...

Har fått för mig att det finns två typer av fridykning, en där man simmar ner själv och en där man "skjuts" ner av nån typ av uv-moppe. Stämmer det eller är jag helt bakom flötet? Och isf vilken är det du sysslar med?
Citera
2009-10-12, 21:13
  #4
Medlem
-Freddie-s avatar
Det verkar riktigt häftigt!
Citera
2009-10-12, 21:22
  #5
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Det verkar inte helt ofarligt om man ska ner riktigt djupt.

http://www.freediving.biz/features/nolimit.html
Citera
2009-10-12, 21:28
  #6
Medlem
krillebois avatar
skitcoolt och livsfarligt brukar man kalla det va?
Citera
2009-10-12, 21:42
  #7
Medlem
Liston Crests avatar
Riktigt grym film. Är det nån som har fler i den stilen på lager så länka gärna.
Citera
2009-10-12, 22:25
  #8
Medlem
katastrofernas avatar
Väldigt fascinerande hur de kan hålla andan så pass länge och ta sig ner utan utrustning förutom simglasögon. Skulle vara riktigt roligt att kunna göra något så pass tufft.
Citera
2009-10-13, 15:43
  #9
Medlem
Sheps avatar
Jag har då inte haft möjligheten att dyka på djupet, så jag har tränat i bassäng på längden istället.
Började träna i maj 2009.
Fast nu har det gått kanske 2mån sen senaste träningen.

Har testat en gång på djupet men jag har inte fått in tryckutjämningen ordentligt så jag har inte lyckats komma djupare än 7-10m.

Men på längden har jag desto bättre gjort 104m som bäst.
Jag har mitt 100m dyk på youtube här http://www.youtube.com/watch?v=KDJK2Oqi5tM och det endast efter 1mån träning.
Citera
2009-10-14, 23:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannecool
Fan vad coolt, tränar man i djup bassäng eller hur går det till? Framför allt på vintern tänkte jag...

Har fått för mig att det finns två typer av fridykning, en där man simmar ner själv och en där man "skjuts" ner av nån typ av uv-moppe. Stämmer det eller är jag helt bakom flötet? Och isf vilken är det du sysslar med?

Jag tränar mest statisk andhållning på vintern, på sommaren blir det mycket Free immersion.

Om man tävlar enligt AIDAs regler finns det sex stycken grenar att tävla i, plus två stycken rekordgrenar som man inte tävlar i.

Bassänggrenar:

Dynamiskt med fenor (DYN): Simma så långt du kan med fenor (bi-fenor eller mono-fena).
Dynamiskt utan fenor (DNF): Simma så lång du kan utan fenor.
Statisk andhållning (STA): Håll andan så länge du kan.

Djupgrenar:

Konstant vikt (CWT): Simma så djupt du kan med fenor. Alla vikter du har på dig när du startar måste du ha på dig när du avslutar ditt dyk.
Konstant vikt utan fenor (CNF): Simma så djupt du kan utan fenor. Alla vikter du har på dig när du startar måste du ha på dig när du avslutar ditt dyk.
Free immersion (FIM):
Dra dig ner efter ett rep så djupt du kan. Alla vikter du har på dig när du startar måste du ha på dig när du avslutar ditt dyk.

Rekordgrenar:

Variabel vikt (VWT):
Ta dig ner så djupt du kan, på vilket sätt du vill (vanligen en viktad släde). Simma upp.
No Limits (NLT): Ta dig ner så djupt du kan, på vilket sätt du vill (vanligen en viktad släde). Ta dig upp på vilket sätt du vill (Vanligen en lyftsäck).

Här i Sverige blir det ju oftast så att man tränar djupgrenarna på sommaren och bassänggrenarna på vintern. Om man vill läsa mer om AIDA, regler och rekord så är den här hemsidan bra. www.aida-international.org
__________________
Senast redigerad av case77 2009-10-14 kl. 23:39.
Citera
2009-10-14, 23:53
  #11
Medlem
-Freddie-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shep
Jag har då inte haft möjligheten att dyka på djupet, så jag har tränat i bassäng på längden istället.
Började träna i maj 2009.
Fast nu har det gått kanske 2mån sen senaste träningen.

Har testat en gång på djupet men jag har inte fått in tryckutjämningen ordentligt så jag har inte lyckats komma djupare än 7-10m.

Men på längden har jag desto bättre gjort 104m som bäst.
Jag har mitt 100m dyk på youtube här http://www.youtube.com/watch?v=KDJK2Oqi5tM och det endast efter 1mån träning.
Imponerande!
Citera
2009-10-15, 11:50
  #12
Medlem
NixZt0rms avatar
Jag gick i fridykning för några årsen, tog då 3 certifikat, men har inte fridyt sedan dess, hade varit roligt att börja igen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback