Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-26, 19:44
  #1
Medlem
Har kontakt med Carl emellanåt, men jag undrar vet någon varför han är hemlös?
Jag skulle frågat honom, men har ännu inte vågat/ eller ja det hände något så vi blev avbrutna när vi stod och pratade.
Men borde inte han ha rikta släktingar som kan hjälpa honom?
Han säger att han har enorma skulder -och det är också lite kontigt, borde inte släkten hans hjälpa honom?
För han har väl inte psykproblem?
Någon som vet någonting om honom vore jag tacksam!!!
Citera
2009-09-26, 20:01
  #2
Medlem
Han är antagligen Sveriges enda hemlösa greve och livnär sig på att köra cykeltaxi. Fast det var fram till förra veckan. Nu börjar Carl Wachtmeister arbeta som dräng på en gård i Ängelholm. Carl Wachtmeister föddes i en högadlig familj, bär titeln greve och växte upp på morfars bondgård utanför Tranås i Småland, fast själv drar han sig från att prata om sin adliga bakgrund och sin fina titel. Den som ger sig ut i Malmös eller Lunds nattliv stöter ofta på honom och hans gula cykeltaxi. Sedan 2000 är han egenföretagare i cykeltaxibranschen, med sig själv som enda anställd och den Indienimporterade cykeln som enda arbetsredskap. Men ekonomin gick inte ihop för Carl Wachtmeister. Att skjutsa folk på väg hem från krogen på en cykel är inget man blir rik på, speciellt inte på vinterhalvåret. Carl Wachtmeister ville ändå inte ge upp tron på att det kan bli en lukrativ sysselsättning. Cykeltaxi är ju mainstream i både New York och London, menar han. Av de senaste tio åren har han spenderat fyra år som hemlös. Ofta sov han i någon av Malmös parker eller nere i hamnen. Fast helst spenderade han de nätter han måste sova under bar himmel i skogen. Det är tryggare där, menar han. Det är inte bara hans adliga efternamn som gör att Carl Wachtmeister sticker ut i mängden av hemlösa i Malmö. Han är vältalig, påläst och extremt allmänbildad men framför allt har han ett enormt samhällsengagemang.
Citera
2009-09-26, 20:17
  #3
Medlem
Om nån vill läsa:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...2017&lpos=bild
Citera
2009-09-26, 20:45
  #4
Medlem
Malmö har jag inte hört, han brukar ju hålla till i Uppsala. Har sagt till honom att är han i stockholm får han gärna sova hos mig, men nej det vill han inte.
Varför vet jag inte.
Enl han som äger cykeltaxi i stockholm så är Carl nästintill munk och vill inte sova i samma lägenhet som en tjej.
Citera
2009-09-26, 21:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tottis
Malmö har jag inte hört, han brukar ju hålla till i Uppsala. Har sagt till honom att är han i stockholm får han gärna sova hos mig, men nej det vill han inte.
Varför vet jag inte.
Enl han som äger cykeltaxi i stockholm så är Carl nästintill munk och vill inte sova i samma lägenhet som en tjej.
Haha. Erbjöd du en hemlös greve ett ONS?

Förövrigt verkar han ju lite bakom flötet. Håller på att snacka om solceller på taket som ska hjälpa i uppförsbackar och verkar allmänt förvirrad. Är han smått autistisk eller bara allmänt korkad?
Citera
2009-09-26, 23:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koios
Förövrigt verkar han ju lite bakom flötet. Håller på att snacka om solceller på taket som ska hjälpa i uppförsbackar och verkar allmänt förvirrad. Är han smått autistisk eller bara allmänt korkad?

Mitt intryck av mannen är att han är spritt språngande samt möjligen har lite lågt i tak. Dessutom förälskar han sig med jämna mellanrum i flickor i högstadie/gymnasieåldern. En kompis gick i samma klass på högstadiet som en flicka som greven eftertraktade. Enligt kompisen så planterade han ett träd på skolgården till hennes ära. Sunt!
Citera
2009-09-26, 23:24
  #7
Medlem
Spelvins avatar
1964-07-14 Carl Johan Fredrik Wachtmeister
Karlen är 45 bast! Och kör cykel-taxi! Han kan inte vara riktigt frisk i knoppen!
Citera
2009-09-26, 23:47
  #8
Medlem
Han drog hemifrån sin mor(har inte hört om någon far) när hon anklagade honom för att syssla med droger, något som han enligt sig själv aldrig gjort. Först bar det av till Kina(transsibiriska om jag minns det rätt) och han kan en hel del kinesiska. Jag tror han bodde där rätt länge. Sen har han spenderat ganska mycket tid i Tibet och besökt många av världens stora städer.

Ibland har jag fått intrycket att han bullshittar väldigt mycket men det är bara något intryck i min hjärna, så ta det inte som säkert eftersom min hjärna kan bete sig skevt till och från. Enligt min syster var han ganska mycket ett äckel medan han vikarierade på Tiundaskolan i Uppsala men det vet jag inte heller hur jag ska ställa mig till. Men någon sa ju i tråden att han gärna förälskade sig i högstadietjejer, så han kanske är lite pedofilistiskt lagd? Någon som vet mer om det?

Varje gång jag har samtalat med honom har han dock varit sjukt trevlig så att man själv nästan blir förälskad i honom . Men ändå så känner jag inte att jag inte vet var jag har honom, men mycket givande att prata med är han i vilket fall!

Det där om att han är i Ängelholm nu vet jag inte om jag kan tro på för senast förra veckan, i måndags, såg jag honom med en lie i högsta hugg i den fårhagen som ligger mellan Sävja och Nåntuna. Och mig veterligen så cyklar han var han än ska så tycker ni inte att det låter otroligt att han redan har varit förbi Malmö och nu är i Ängelholm?

Edit: Hoppas det gav svar på din fråga om varför han är hemlös, men vi kan väl fortsätta skvallret?
Citera
2009-09-27, 01:13
  #9
Medlem
4thFloors avatar
Han har ju fått en facebook-grupp i sin ära iaf. Har åkt med honom ett par gånger i UA, han är alltid jävligt glad och trevlig, artig, intrycket jag har fått är långt ifrån något "äckel".
Citera
2009-09-27, 10:23
  #10
Medlem
Disco Moskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tottis
För han har väl inte psykproblem?

Klart som fan att det är något med honom. Det torde vara ganska uppenbart att han inte klarar kraven i samhället. Sen är jag nog inte ensam om att ha hört rykten om hans resor, att de till viss del snarare har handlat om att vandra i korridorerna på Bullret än upptäcksfärder i Asien. Men det är som sagt bara rykten.

Det är lustigt hur människor väljer att engagera sig i just Carl Wachtmeister. Han får uppmärksamhet och medlidande på grund av efternamnet medan ingen jävel bryr sig om hemlösa, original och halvtokar som är födda Johansson. Han blir en spännande excentriker men de andra betraktas som avskum. Det skapas väldigt få facebookgrupper om enträgna burkletare.
Citera
2009-09-27, 12:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disco Moskva
Klart som fan att det är något med honom. Det torde vara ganska uppenbart att han inte klarar kraven i samhället. Sen är jag nog inte ensam om att ha hört rykten om hans resor, att de till viss del snarare har handlat om att vandra i korridorerna på Bullret än upptäcksfärder i Asien. Men det är som sagt bara rykten.

Det är lustigt hur människor väljer att engagera sig i just Carl Wachtmeister. Han får uppmärksamhet och medlidande på grund av efternamnet medan ingen jävel bryr sig om hemlösa, original och halvtokar som är födda Johansson. Han blir en spännande excentriker men de andra betraktas som avskum. Det skapas väldigt få facebookgrupper om enträgna burkletare.

Jo, att CW är relativt allmänbildad och kreativ, samt rätt bevandrad inom de akademiska kretsarna i Uppsala är det ingen tvekan om. Att han tillbringat tid i Kina och Tibet är sant, han har även ett stort engagemang för den försvinnande gamla kulturstaden Timbuktu i Mali efter besök där. Att han sen inte fungerar som samhällets norm förväntar sig är i min bok befriande även om det krånglar till saker och ting. Den officiella orsaken till hemlösheten är skulder till KFM som inte kan avbetalas, vilket också förhindrar andra möjligheter.

Sedan, halvt OffT är det ju inte alls säkert att adliga familjer = stora förmögenheter. Det finns många exempel bara i Sthlms ankdammar på personer med "fina" namn som inte har många kronor att röra sig med. Vissa försöker upprätthålla fasaden, andra bryr sig inte om det.
Citera
2009-09-27, 13:17
  #12
Medlem
Förra året såg jag ofta cykeltaxin parkerad lite här och där i U-a. Men inte den senaste tiden....

Om han ses som "bättre" hemlös beror väl på att han inte har några synliga drogalkoholproblem?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback