Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-25, 22:08
  #1
Medlem
Godkväll.

Jag och min gode vän sitter och försöker klura ut hur vi ska kunna spela Call of Duty 4 online med varandra i samma "game" utan att den ene inte kan ansluta till den andra. Vi har försökt hela kvällen att söka information angående detta via google och det ända vi kommit fram till är att problemet förmodligen ligger i att de båda Xbox-apparaterna använder samma IP-adress på något sätt. Vi tror dock inte att detta är problemet då de båda anslutningarna har olika IP adresser, men samma DNS och Gateway. Värt att notera är att varken jag eller min vän är särskilt kunniga kring just nätverk och internet men har mer än tillräckliga kunskaper om datorer och liknande för att kunna följa instruktioner från någon annan som är lite mer lärd i ämnet.

Vi är hemskt taggade på att spela och likaså tacksamma för snabba och hjälpsamma svar, vi känner att vi har prövat det mesta men det visar sig förmodligen att så inte är fallet, så släng vad ni än har åt oss!

Mvh,
Citera
2009-09-25, 22:52
  #2
Avstängd
jo0kers avatar
Jag utgår från att ni har DHCP-servern är aktiverad i routern?

Vart exakt är det det skiter sig?
Citera
2009-09-26, 00:07
  #3
Medlem
Nej, vi har prövat i princip allt med DHCP aktiverat i routern men efter en del undersökning så antar vi att IP adresserna behöver vara statiska för att inte slå ut varandra när man spelar på två Xbox-konsoler. Vi har iallafall precis nu lyckats få en statisk IP adress på båda konsolerna men värt att notera är att vår så kallade NAT fortfarande ansedd som "Moderate" när man testar Live-anslutningen i konsolen, men enligt http://www.noddegamra.co.uk/problems...at-settings/3/ så ska det inte vara några problem att ansluta mellan två konsoler som båda har Moderate NAT.

Problemet är när den ena av oss försöker bjuda in den andra till ett game eller Live Party, och det hela helt enkelt inte fungerar! Om jag t ex bjuder in min polare så får han inbjudan, accepterar, och sedan tar det inte mer än 10 sekunder innan särmen blir svart och det står någonting i stil med "Unable to connect to host."

För tillfället försöker vi efter att ha upprättat en statisk IP-adress att tillämpa Port Forwarding på de portar som enligt Microsoft krävs för att spela tillsammans på Live (som vi tidigare försökte tillämpa Port Triggering på efter att ha läst oss till det på andra sidor).

Portarna som ska öppnas (Port Forwarding/Port Triggering, vi vet inte) är:
* TCP 80
* UDP 88
* UDP 3074
* TCP 3074
* UDP 53
* TCP 53

Trots att vi inte har någon aning om vad alla dessa förkortningar egentligen betyder så vet vi att vi inte kunde "port triggera" port 80 av någon outgrundlig anledning, trots att vi blivit ombedda att göra så. Sidan sa någonting i stil med att porten 80 inte kunnde bli "forwardad/triggerad".

Kort och gott, vi prövar allt möjligt och är väldigt tacksamma för svar!
Citera
2009-09-26, 00:11
  #4
Medlem
Kör den ena i routern och den andra utanför, annars får ni samma IP-adress (utifrån sett).
Citera
2009-09-26, 00:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Kör den ena i routern och den andra utanför, annars får ni samma IP-adress (utifrån sett).

Okej, finns det inga andra sätt att lösa problemet?

Man skulle då alltså koppla in den ena konsolen in i modemet via routern och den andra direkt in i modemet? Vi skulle givetvis kunna göra detta men vi saknar tyvärr en sladd som är tillräckligt lång.

Tack för svar.
-
Edit: Det är inte möjligt att helt enkelt koppla in två routrar med trådlös anslutning in i modemet? På så vis borde vi få olika IP adresser, stämmer detta?
__________________
Senast redigerad av Slemkeft 2009-09-26 kl. 00:16.
Citera
2009-09-26, 00:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slemkeft
Okej, finns det inga andra sätt att lösa problemet?

Man skulle då alltså koppla in den ena konsolen in i modemet via routern och den andra direkt in i modemet? Vi skulle givetvis kunna göra detta men vi saknar tyvärr en sladd som är tillräckligt lång.

Tack för svar.
-
Edit: Det är inte möjligt att helt enkelt koppla in två routrar med trådlös anslutning in i modemet? På så vis borde vi få olika IP adresser, stämmer detta?

jaa så kan man ju också göra, så länge dom inte sitter i samma router så får dom olika IP.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback