• 1
  • 2
2009-09-25, 16:38
Medlem
Roffe83s avatar
Har varit ute o hittat lite blandsvamp, några få kantareller ett gäng blek taggsvamp samt en blomkålssvamp!

Är första gången jag hittar denna svamp så nu undrar jag hur man bäst tillreder denna delikatess?
Läste också att ett vattenbad kan vara bra för att få bort smuts och en del insekter från svampen.

Tacksam för svar.

Här är en bild på dagens fångst.
http://www.ladda-upp.com/bilder/24534/svamp
Citera
2009-09-25, 17:36
Medlem
Storsnusarns avatar
Blomkålssvamp i paj är väldigt gott

Vattenbad funkar bra, går även med lite vinäger i vattnet har jag hört.
Citera
2009-09-25, 17:45
Medlem
Den är lite jobbig att få ren, men det fixar du nog.

Själv tycker jag att blomkålssvamp är godast stekt på en macka.
Citera
2009-09-25, 18:08
Medlem
Villons avatar
Kan väl användas på alla möjliga sätt egentligen, själva har jag mest haft den i annan blandsvamp. Riktigt rolig svamp att plocka då de ibland kan vara groteskt stora, men ofta mindre roliga att rensa.
Citera
2009-09-25, 18:17
Medlem
Octavianuss avatar
går att ha där kantarell passar, ganska lika i smak och konsistens. Så du kan helt enkelt använda den till vad som helst.
Citera
2009-09-25, 18:26
Medlem
dePauls avatar
Håller med. Mycket versatil svamp. Allt från inlagd till stekt, sauterad, grillad, marinerad och i mer sammansatta rätter.

Fräs hackad gul lök i smör tills den är genomskinlig. Lägg på rosetter av svampen och fräs en stund till. Smaka av med salt, peppar och muskot. Blanda lättvispade ägg med grädde. Häll på det på svampen och rör frenetiskt. Ta genast av värmen!! Det skall inte inte bildas klumpar utan en krämig smet. Toppa med färsk persilja.

Servera med färst vitt stekbröd (bruschetta) ingniden med vitlök.

~Paul~
Citera
2009-09-25, 19:00
Medlem
zepofans avatar
Blomkålssvamp är gott, men som sagt ett elände att rensa. Jag har hittat ett par stycken i år och bara stekt i smör med salt peppar och grädde. Annars har jag hört att friterad blomkålssvamp ska vara en höjdare.
Citera
2009-09-25, 20:12
Medlem
FordEscis avatar
Hade också bara stekt den i mycket smör, samt salt och peppar. Kanske lagt upp den på en fin macka.

Att förstöra en så fin svamp på paj tycker jag verkar dumt. Dom växer inte på träd direkt
Citera
2009-09-25, 20:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Blomkålssvamp är gott, men som sagt ett elände att rensa. Jag har hittat ett par stycken i år och bara stekt i smör med salt peppar och grädde. Annars har jag hört att friterad blomkålssvamp ska vara en höjdare.
Ja, det är gott. Panerad likaså. Glöm inte remoulad- eller tartarsåsen .

~Paul~
Citera
2009-09-25, 21:13
Medlem
Roffe83s avatar
Tack för alla tips
Har stekt lite av den i smör med salt o vitpeppar... smakade mkt gott
Hälften som e kvar kommer bli del i en blandsvampssås, resten kommer jag nog testa att fritera.

Spännande svamp må jag säga, vattenbadet med lite vinäger funka kanon, knappt nån smuts kvar efter ca 10min.
Citera
2009-09-26, 00:30
Medlem
Storsnusarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roffe83
Tack för alla tips
Har stekt lite av den i smör med salt o vitpeppar... smakade mkt gott
Hälften som e kvar kommer bli del i en blandsvampssås, resten kommer jag nog testa att fritera.

Spännande svamp må jag säga, vattenbadet med lite vinäger funka kanon, knappt nån smuts kvar efter ca 10min.

Kul att höra att allt gick bra
Citera
2010-10-10, 14:32
Medlem
sluggerbanans avatar
stackars lilla svamp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto