• 1
  • 2
2009-09-25, 16:23
Medlem
Har 20k liggandes på banken som jag inte gör något med. Har redan en fond, Swedbank Robur Kapitalinvest, som jag sparar i. Den är uppe i 54kr andelen (var nere 40 som lägst när finanskrisen kom) och har varit uppe i 65-75 för 3 år sedan.

Visst är det så att man aldrig kan förlora pengarna man har satt in från början? Såvida inte typ banken kursar eller nåt?

Och man skattar endast på vinster man gör, korrekt? Vad är skattesatsen för detta?

Känns som om jag borde sätta alla pengarna jag inte behöver i fonder, vad?
Senast redigerad av nezeriil 2009-09-25 kl. 16:28.
Citera
2009-09-25, 16:29
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezeriil
Visst är det så att man aldrig kan förlora pengarna man har satt in från början? Såvida inte typ banken kursar eller nåt?

Självklart kan du förlora pengarna. Inte av att banken kursar dock.

Edit: hade delvis fel. Upp till 250 000 är omfattat av investerarskyddet.
https://www.insattningsgarantin.se/s...steringsskydd/

Citat:
Och man skattar endast på vinster man gör, korrekt? Vad är skattesatsen för detta?
Korrekt, 30 % skatt om du inte har dom i kapitalförsäkring.

Citat:

Aktier är bättre!
Senast redigerad av Lommi 2009-09-25 kl. 16:36.
Citera
2009-09-25, 16:29
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Har 20k liggandes på banken som jag inte gör något med. Har redan en fond, kapitalinvest, som jag sparar i. Den är uppe i 54kr andelen (var nere 40 som lägst när finanskrisen kom) och har varit uppe i 65-75 för 3 år sedan.

Menar du pengar du satt in i fonder kan du förlora hela ditt insatta kapital. På vanligt bankonto, förutsatt att de har insättningsgaranti, kan du bara förlora det som överstiger 500.000 SEK

Du skattar på vinster, det stämmer, 30% av vinsten betalar du i skatt. Gäller dock inte om du har en kapitalförsäkring då du i stället betalar en årlig avgift oavsett om du går med vinst/förlust.

Jag tycker du ska köpa aktier på lång sikt då fondavgifterna tuggar i sig en del av avkastningen. Fonder är dock att föredra mot vanligt banksparande på lång sikt om du inte behöver pengarna på några år om du inte vill köpa aktier.

Edit: Lommi var före mig att förklara samma saker.
Senast redigerad av Farmstar 2009-09-25 kl. 16:32.
Citera
2009-09-25, 16:37
Medlem
KryddAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Aktier är bättre!

Bättre när det gäller utdelning, men sämre när det gäller säkerhet.
Citera
2009-09-25, 16:39
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KryddA
Bättre när det gäller utdelning, men sämre när det gäller säkerhet.

Beror väl helt på fondtyp kontra aktier man köper.
Citera
2009-09-25, 16:42
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Självklart kan du förlora pengarna. Inte av att banken kursar dock.

Edit: hade delvis fel. Upp till 250 000 är omfattat av investerarskyddet.
https://www.insattningsgarantin.se/s...steringsskydd/

Korrekt, 30 % skatt om du inte har dom i kapitalförsäkring.

Aktier är bättre!

Det är svårt att få ihop en väldiversifierad portfölj med 20 papp. Då är det bättre med fonder anser jag. Annars blir det ju aktieposter på någon tusenlapp stycket.
Citera
2009-09-25, 16:42
Medlem
KryddAs avatar
Citat:
Beror väl helt på fondtyp kontra aktier man köper.
Såklart, ledordet i sammanhanget är "generellt sätt".
Citera
2009-09-25, 16:46
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det är svårt att få ihop en väldiversifierad portfölj med 20 papp. Då är det bättre med fonder anser jag. Annars blir det ju aktieposter på någon tusenlapp stycket.

10 aktieposter ā 2000 kronor med 9 kronors courtage. Funkar alldeles utmärkt. Mindre i courtage än vad i princip alla fonder har i årliga avgifter. Avanza zero är väl det enda undantaget.
Citera
2009-09-25, 16:50
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
10 aktieposter ā 2000 kronor med 9 kronors courtage. Funkar alldeles utmärkt. Mindre i courtage än vad i princip alla fonder har i årliga avgifter. Avanza zero är väl det enda undantaget.

Lågprismäklarna tar visserligen bara 9 kronor (Aktiedirekt var väl först med det priset, en gång i tiden) - men det gäller bara OMX. Då kan man lika gärna ta Avanza och få en väldigt bred spridning.
Citera
2009-09-25, 16:55
Medlem
Zinklos avatar
Citat:
Har 20k liggandes på banken som jag inte gör något med. Har redan en fond, Swedbank Robur Kapitalinvest, som jag sparar i. Den är uppe i 54kr andelen (var nere 40 som lägst när finanskrisen kom) och har varit uppe i 65-75 för 3 år sedan.

Eller så åker du till Amsterdam och sätter sprätt på allt.
Man lever trots allt endast en gång.
Citera
2009-09-25, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zinklo
Eller så åker du till Amsterdam och sätter sprätt på allt.
Man lever trots allt endast en gång.

Precis, rubbet på röd färg i roulette!
Citera
2009-09-25, 17:11
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Precis, rubbet på röd färg i roulette!

Eller på Punto Banco. Kan fortfarande inte reglerna, men det är ungefär 50/50 och alltid lika spännande att se om man dubblar eller blir av med pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in