Flashback bygger pepparkakshus!
2009-09-25, 10:21
Medlem
pli99s avatar
Lovade i ett svagt ögonblick att "fixa" min sambos brorsons Acer Aspire 6930, som uppenbarligen fått någon form av virus---den har i alla fall blivit extremt långsam. Tänkte blåsa ur den helt och installera XP (istället för Vista).

Men när jag stoppade in Windows-DVD:n så var DVD-enheten inte med på listan med enheter den försöker boota ifrån, så jag skulle bara gå in i BIOS setup och ändra bootordningen...men den var lösenordsskyddad. Brorsonen hävdar att han inte satt något password där, så nu undrar jag:

* Finns det något "default" BIOS-password i Acers maskiner typ "1234" eller dylikt?
* Kan jag på något vis ändra bootsekvensen utan att gå in i BIOS, exempelvis genom att hålla ner nån tangent när den bootar?

Eller har någon några andra ljusa idéer för hur jag ska lyckas boota från XP-DVD:n så att jag kan installera om Windows?
Citera
2009-09-25, 12:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om du plockar bort CMOS-batteriet på datorn borde BIOS glömma lösenordet efter en stund. Då "nollar" du BIOS-inställningarna helt.

Fast det hör säkert inte till det enklaste när det gäller bärbara.

Du har annars Hiren´s BootCD funktioner som möjliggör en borttagning av lösenord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in