• 1
  • 2
2009-09-24, 15:43
Medlem
kaxen82s avatar
Igår såg jag som hastigast början av Dr. Phil, som handlade om en "fantastisk" familj som kunde leva på endast 44.000 dollar per år.

Nu såg jag inte mer än början, men vad jag fattade var det två vuxna och tre barn (tonåringar) och de bodde i villa.

Jag vet inte hur gammalt programmet är, men räknat med dagens kurs innebär det 310.719 kronor per år, vilket ger styvt 26.000 i månaden.

Nu till frågan: Är det verkligen imponerande av en familj på fem personer att klara sig på 26.000 kronor i månaden? Programmet gick ut på att de visade hur billigt man kunde leva (hur man sparade in på kläder, köpte second hand, använde så lite el som möjligt etc.)

Jag har själv ingen familj (lever med sambo) men tycker att 26.000 i månaden låter ganska bra för en familj på fem personer. Jag vet inte, det är kanske jag som har låg standard, men vad tycker ni? Är det värt applåder och jubel för en familj som lyckas hålla sig på 26.000 i månaden?
Citera
2009-09-24, 15:49
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Igår såg jag som hastigast början av Dr. Phil, som handlade om en "fantastisk" familj som kunde leva på endast 44.000 dollar per år.

Nu såg jag inte mer än början, men vad jag fattade var det två vuxna och tre barn (tonåringar) och de bodde i villa.

Jag vet inte hur gammalt programmet är, men räknat med dagens kurs innebär det 310.719 kronor per år, vilket ger styvt 26.000 i månaden.

Nu till frågan: Är det verkligen imponerande av en familj på fem personer att klara sig på 26.000 kronor i månaden? Programmet gick ut på att de visade hur billigt man kunde leva (hur man sparade in på kläder, köpte second hand, använde så lite el som möjligt etc.)

Jag har själv ingen familj (lever med sambo) men tycker att 26.000 i månaden låter ganska bra för en familj på fem personer. Jag vet inte, det är kanske jag som har låg standard, men vad tycker ni? Är det värt applåder och jubel för en familj som lyckas hålla sig på 26.000 i månaden?

Sverige, USA, du kan inte komma på några skillnader?
Citera
2009-09-24, 15:52
Medlem
kaxen82s avatar
Jo, glömde tillägga att jag även är intresserad av skillnaden mellan Sverige och USA när det gäller ekonomi.
Citera
2009-09-24, 15:58
Medlem
Tror det där har varit uppe många gånger förut.
Det blir rätt mycket som försvinner från de där 44 000$ innan de får se pengarna. Arbetsgivaravgift, sjukförsäkring etc.
Har sett tråd någonstans, men kan inte hitta just nu.
Citera
Medlem
Dunhams avatar
Barn kostar...
Citera
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Jo, glömde tillägga att jag även är intresserad av skillnaden mellan Sverige och USA när det gäller ekonomi.

Sjukförsäkring är något som kostar massa pengar. I USA spenderas runt 13 % av bnp på sjukvård, mycket högre än övriga världen. Pengar till bra universitet är väl möjligt att de behöver också.

26 000 kronor per månad är inte speciellt mycket att leva på i Sverige för en familj på fem. 13 000 per förälder efter skatt, det är inte många jobb som är så lågavlönade.

Ett barn sägs väl kosta 1 miljon från födsel till dess att de fyller 18. Det är 4600 kronor i månaden. Ta det gånger 3 så är inte 26000 så fett.
Citera
2009-09-24, 16:04
Medlem
IRMEs avatar
De flesta familjer i Sverige har nog en inkomst på över 26000 per månad, källa har jag dock inte, men runt den summan minst i alla fall. arbetar båda föräldrarna har vi ju ca 11k var där åtminstone, d.v.s. 22k. plus om man nu har tre barn så får man 3*(studiebidrag, barnbidrag) + flerbarnstilläg ~26k

11k efter skatt är ju en dålig lön också, ungefär som det man får då man är sjukskriven.

Man klarar sig på betydligt mindre skulle jag tro, iofs behöver man kanske lite mer pengar per person om man har barn, då man inte vill bringa fattigdom på dem. Men annars klarade jag mig på ca 800 kronor slutet på maj till början på september med mat. Hyran var undansparad sedan tidigare, då jag misstänkte att jag kanske inte skulle ha ett jobb under sommaren.
Citera
2009-09-24, 16:07
Medlem
kaxen82s avatar
Okej, ni har övertygat mig, det kanske är väldigt lite.
Citera
2009-09-24, 16:13
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Okej, ni har övertygat mig, det kanske är väldigt lite.

Nja, lite skulle jag egentligen inte säga att det är. Men det är nog väldigt vanligt att de flesta har mer. Okej, det gör det ju per definition lite, men det är ju helt klart överlevbart. Sluta köpa massa onödigt skräp och vänd på pengarna lite så har man råd att festa till på helgerna ändå.

Jag tycker att jag har haft det helt ok med saker under min uppväxt, trots att jag betvivlar starkt att min morsa haft ens sådär mycket. Men sen har jag väl kanske fått en lite sundare syn på saker och pengar än de flesta också.
Citera
2009-09-24, 16:25
Medlem
Tjohildas avatar
Alla som lever på existensminimum i Sverige får klara sig på ca 3500 + hyra. Då ska allt annat betalas med dessa 3500 - el, telefon, bredband, mat, hygien, kläder, skor, ev lån/studielån, tv-licens och busskort.
Citera
2009-09-24, 16:50
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Alla som lever på existensminimum i Sverige får klara sig på ca 3500 + hyra. Då ska allt annat betalas med dessa 3500 - el, telefon, bredband, mat, hygien, kläder, skor, ev lån/studielån, tv-licens och busskort.

Förutsatt att man är ensam ja. Har man barn och familj är det en större summa.
Citera
2009-09-30, 11:30
Medlem
Bor dom inte gratis så är det socialbidrags nivå skulle jag tänka mig.
ca 4000 p/person + hyra och vissa omkostnader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in