Hej!
Jag var nyligen på ett sådant möte, blev tillfrågad av en bekant om jag ville följa med på en presentation som möjligen kan leda till ett jobb man kan ha på sidan om och tjäna lite extra pengar. Fine tänkte jag, varför inte, om inget annat så håller jag honom sällskap så han slipper gå dit själv. Ni kan ju tänka er när jag blev lite förvånad när det hela kom igång jag förstod vad det hela handla om, att den jag gick dit med även redan var medlem dessutom. hehe
Det hela börja precis som för de andra som berättat om sin upplevelse, de presenterar produkten, frågar om jag vet vad det är och får en provsmak. Sedan börja det hela, som för övrigt kändes som en "sail pitch" redan från start. "Du behöver egentligen inte göra något" "Du jobbar i team" "Vi hjälper dig" "Går det bra för dig så går det bra för oss" och hela det köret, som man får en "vi" känsla, en känsla att tillhöra något, "något mer" liksom, en familj, sekt? hehe Men men jag lyssnade vidare, frågade om det finns några krav hur mycket man ska sälja eller hur många man ska värva per månad? Tydligen inga krav alls och för de flesta, om inte lampan redan tänts, så borde både lampa och klocka tändas helt galet.
1. Hur kan man gå med i ett företag, som inte har några som helst krav på dig som medarbetare, där du kan tjäna mer än en statsminister och samtidigt jobba några timmar per dag?
Jag låter de fortsätta, och de maler på, kollar på klockan och se fan, det har redan gått över 1 timme... Inte undra på att jag börjar bli trött. Men då när de malt på om och om igen på hur mycket pengar man kan tjäna, hur många länder man finns inte, hur många potentiella kunder det finns, hur enkelt det är, hur bra produkten är, att man inte nejsägare utan vara öppen mm så kommer vi till biten iaf jag har väntat på, vad kostar det här kalaset? Trots att de försäkrat mig ett par ggr om att det hela kommer inte att kosta mig något utan kommer bara att tjäna på det här så vet vi ju alla att så är det ju aldrig.
Hur skriver man upp sig? Ja genom att teckna ett avtal och betala 5100 för ett start paket, i startpaketet så får man varor som egentligen är värda betydligt mer och de kan man antingen sälja och dubbla ens pengar (vilket jag tvivlar starkt på) eller konsumera själv för bättre hälsa. Den enda forskning som jag har sett som visar att deras produkt är så mycket bättre än de som redan finns på marknaden är personer och företag som antingen jobbar för kyäni, är associerad till de på ett eller annat sätt eller de som har multum att tjäna på produkten. Så alltså inga som är oberoende.
Allt jag skrivit står ju redan på ett eller annat sätt men något jag inte kunnat läsa är hur själva upplägget på det hela är, hur tjänar man alla dessa pengar? Man gör inte det och jag ska försöka förklara så kortfattat som möjligt varför:
de fyra första nivåerna, ni får rätta mig om jag har fel, är Jade, Diamond, Saphire och Ruby. Då jag varken anteckna eller fick något nedskrivet så ska försöka ut minnet förklara hur jag fick upplägget förklarat för mig:
För att nå statusen Jade så ska man först köpa startpaket och teckna 2 nya som även de gör samma sak. Gör man det så får man en, en gångs bonus på 1500 :-, alltså med andra ord så har du genererat 15 300 kr till företaget och för det så får ungefär 10 % och fortfarande så ligger du 3500 :- back.
Men om du sedan tecknar en tredje person så får du 15 % på det de säljer i deras webshop, alltså du får inget om de tecknar en ny utan enbart på de produkter de säljer via deras webshop, så förklarar de att om (betoning på OM!) varje person säljer 10 000, vilket man gör eftersom det är en sådan dunder produkt och efterfrågan är så hög, och trenden dra mot ett hälsosammare livsstil, så har du redan där tjänat 6 000 :-, du har tjänat ihop det du lagt ut, fått en massa nyttiga kosttillskott och tjänat 1000 :- och det här gör man på 1-2 veckor lätt.
Men vem är det som egentligen tjänat här? du har tecknat 3 pers som betalat för startpaketet, var och en av dessa har för övrigt samma mål som dig att var och en teckna 3 pers vilket redan där förvårar för dig att ta nästa steg i pyramiden, kyäni har här tjänat 20 400 och du har fått 1500, säg nu för saken skull att dina 3 säljer för 10 000 :-, vilket inte är så troligt, och du fått 6 000 :-, då har du netto 1 000 :-.
Och hur mycket arbete och timmar fick du lägga ner? med tanke på att "mötet" med mig tog 1,5 timme så gissa jag på att snittet ligger runt 1-2 timmar, säg då att bara 1/3 av de som faktiskt kommer på dessa möten tecknar detta, så då måste du först ficka 9 pers varav det går åt 2 timmar var så 18 timmar, jag tror själv att det snarare rör sig om 1/10 men för saken skull så förskönar vi lite till deras för del. Säg att du även lagt ner runt 5 timmar (vilket är rimligt) att letat runt och hitta folk som är intresserad och bokat in tiden. Så för dina 23 timmar så har du tjänat 1 000 :-, vilket är 43 :-, du tjänar mer än dubbla som en städare eller MCdonalds. Detta är ju förutsatt att dina 3 faktiskt säljer för 10 000 var. I själva verket så om du enbart tecknar dina 3, lägger ut 5 100 och får 1 500 så har du gått back 3600 :- och -23 h av ditt liv du inte kommer att få tillbaka.
Blev längre än jag hoppats på men hoppas det hjälper någon. Orkar inte gå igenom alla steg men ni fattar hur det funkar i princip

Det de tjänar på är rekrytering, inte produkten, där den som tjänar är den som befinner sig så långt upp i pyramiden som möjligt.