2012-01-20, 13:39
Medlem
Robinson-Merals avatar
Instämmer med tidigare talare, Kyani/Kyäni är en enda stor bluff. Du luras köpa ett startpaket med denna mirakelkur (som i huvudsak är druvsaft) som du sen ska kränga för hundratals kronor. Samtidigt ska du rekrytera andra godtrogna människor och bilda en s.k. "downline". De ska sälja åt dig och sen får du en viss procent av det som säljs av dessa människor. Självklart funkar inte systemet eftersom ingen köper den där förbannade juicen från första början.

Här finns en 100+ sidor lång tråd som tar upp det mesta om företaget, produkten och dess metoder: http://www.vof.se/forum/viewtopic.ph...91b&start=2055
Citera
2012-01-24, 13:04
Medlem
Var på ett rekryteringsmöte på Kyäni igår... Det var ett stort skämt, måste dock erkänna att de var jävligt luriga!

Det hela började med att en bekant till mig undrade om jag ville ha jobb med att marknadsföra en produkt, han länkade till deras hemsida och jag undrade lite mer om vad jobbet gick ut på. Han svarade med "Det är svårt att förklara men du kan komma på möte på måndag så kan vi beskriva jobbet för dig så kan du bestämma dig då om du vill eller inte".
Jag tänkte "värt att prova" så jag gick dit.

Som någon annan beskrev det så var det 3 personer där den första var den som tipsat mig, så var det hans handledare och dennes handledare... Det började som en helt vanlig anställningsintervju. Jag fick presentera mig och berätta lite om vem jag var och vad jag gör förutom att söka jobb...
Då jag läser ekonomi sista året på gymnasiet så blev de väldigt "pepp" på att få mig med.

Det hela började med att han presenterade produkterna och berätta för mig vad de gjorde, ena var en juice som skulle förbättra immunförsvaret och sedan så var det flytande kväveoxid som man skulle antingen dricka eller så kunde man stryka på det på utslag osv och någon skit om att det hade läkt en kvinna med Psoriasis.

När introduktionen av produkterna var klar så inledde han hela ekonomibiten med "Vet du vad Multi Level Marketing är?" och började förklara det som relationsmarknadsföring.

Sedan kom det där som gjorde mig så otroligt skeptisk till allt. Jag skulle Köpa de produkter som jag skulle sälja eller dela ut för att få kunder. Sedan så skulle Jag värva mer folk som skulle jobba för att jag skulle kunna tjäna mer pengar.
Det var då jag inse att det egentligen var ett pyramidspel det handlade om. Men jag spelade med och lyssnade på hur han beskrev guld och gröna skogar och om hur man kunde få en sprillans ny Mercedes osv och hur ett levande bevis på en sån lyckad person fanns i rummet bredvid...

När allt det var klart så sa han det jag var mest rädd för... "Så ska vi skriva upp dig?". Jag sa som det var att jag inte har några pengar och fick 2 dagar på mig att hitta 4000kr för att kunna gå med. Så jag bad om att få med mig papperet hem för att kunna gå igenom det han hade sagt i lugn och ro. Men det fick jag inte med förklaringen "Du kommer inte att komma ihåg precis allt som jag har sagt och bara röra ihop det".

Det jag märkte när jag satt på bussen på väg hem... istället för att vara en vanlig anställningsintervju så försökte de köpa in mig i företaget och att jag skulle betala för det utan att jag har fått några papper alls om vad det egentligen handlar om.

Jag säger "Nej tack" till Kyäni!
Citera
2012-02-18, 17:44
Medlem
Rommelsteins avatar
Att folk i min närhet försöker marknadsföra denna produkt är ett skämt och väldigt pinsamt, ännu värre är att de tror på produkten utan att ens vara insatt.
Citera
2012-04-10, 18:58
Medlem
Kom precis från ett Kyänimöte, en nära vän som ringde förut idag och frågade om jag ville komma och kika på hennes nya jobb, utan att riktigt vilja förklara alls vad det var.
For dit efter jobbet, möttes av min vän och en av hennes kompisar som jag även känner, de ber mig vänta på någon kille som hjälper dem med att starta deras företag.

Undrar då lite smått vad jag gör där men de ber mig vänta, strax efter kommer en kille i 45års åldern i kostym med en knapp där det står Kyäni på bröstet. Får ett svagt minne om att jag känner igen det men kan inte placera riktigt. Gubben presenterar sig och frågar vad jag jobbar med och är allmänt trevlig. Sen börjar en presentation där jag får provsmaka någon produkt och sen säger han att "jag måste vara öppen för det jag kommer få höra nu".. *ding ding* varningsklocka...

Förklaringen med att de ska precis etablera sig i staden, Östersund btw, och att det är en mirakelprodukt med antioxidanter och en massa annat bra-å-ha saker. Tjejerna som ringt dit mig är alldeles lyriska och och pratar om olika statusar man får som jade, diamond och massa tjaffs som ger olika ersättning. Ja, ni fattar,

Det bara skrek SCAM i huvudet på mig men spelade med och lyssnade, ställde lite frågor som hur det funkade, hur mina kompisar kom in på det, vad det var för företag.. Ville, ville verkligen säga att jag tyckte att det verkade som ett gammalt hederligt pyramidspel men ville hem och kika upp företaget först. :P Efter presentationen så sa jag att jag ville hem och fundera på det här, varpå han direkt frågar vad det finns att fundera på, det kostar 5000:- och då kan jag bara tjäna pengar, eller äta produkterna och må bra, så vad var det att fundera på?

Nä, hela presentationen bara verkade skum, upplägget skumt, allt..
Jaja, De har ett rum på Scandic Hotell i Östersund nu och ska hålla till där under veckan.
Min väldig blåsta vän har dock skrivit en lista på 100namn som ska kontaktas så har nu skickat ett gäng länkar till henne om vad det är för företag och ska även varna andra släktingar och vänner.

Shit, långt inlägg...
Citera
2012-04-10, 19:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp4x
Shit, långt inlägg...
Tack. Bra!
Citera
2012-04-12, 19:17
Medlem
Hej
tänkte brätta en sak http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.43...rade-och-radda samma person som ligger bakom detta är även åtalad för barnmisshandel och verkar inte heller tro på sina egna produkter då han gjorde en gastric bypass. Tänkte att det skulle kunna muntra upp någon? hur kan man ha en leader som skrämmer och hotar skolungdommar i ett seriöst företag?
Citera
2012-05-01, 02:15
Medlem
Muskelpakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp4x
Kom precis från ett Kyänimöte, en nära vän som ringde förut idag och frågade om jag ville komma och kika på hennes nya jobb, utan att riktigt vilja förklara alls vad det var.
For dit efter jobbet, möttes av min vän och en av hennes kompisar som jag även känner, de ber mig vänta på någon kille som hjälper dem med att starta deras företag.

Undrar då lite smått vad jag gör där men de ber mig vänta, strax efter kommer en kille i 45års åldern i kostym med en knapp där det står Kyäni på bröstet. Får ett svagt minne om att jag känner igen det men kan inte placera riktigt. Gubben presenterar sig och frågar vad jag jobbar med och är allmänt trevlig. Sen börjar en presentation där jag får provsmaka någon produkt och sen säger han att "jag måste vara öppen för det jag kommer få höra nu".. *ding ding* varningsklocka...

Förklaringen med att de ska precis etablera sig i staden, Östersund btw, och att det är en mirakelprodukt med antioxidanter och en massa annat bra-å-ha saker. Tjejerna som ringt dit mig är alldeles lyriska och och pratar om olika statusar man får som jade, diamond och massa tjaffs som ger olika ersättning. Ja, ni fattar,

Det bara skrek SCAM i huvudet på mig men spelade med och lyssnade, ställde lite frågor som hur det funkade, hur mina kompisar kom in på det, vad det var för företag.. Ville, ville verkligen säga att jag tyckte att det verkade som ett gammalt hederligt pyramidspel men ville hem och kika upp företaget först. :P Efter presentationen så sa jag att jag ville hem och fundera på det här, varpå han direkt frågar vad det finns att fundera på, det kostar 5000:- och då kan jag bara tjäna pengar, eller äta produkterna och må bra, så vad var det att fundera på?

Nä, hela presentationen bara verkade skum, upplägget skumt, allt..
Jaja, De har ett rum på Scandic Hotell i Östersund nu och ska hålla till där under veckan.
Min väldig blåsta vän har dock skrivit en lista på 100namn som ska kontaktas så har nu skickat ett gäng länkar till henne om vad det är för företag och ska även varna andra släktingar och vänner.

Shit, långt inlägg...
Vilket skitsnack!! Kyäni är godkänt AB som är ett grymt seriöst bolag! Det är DU som är skeptisk,så låt det vara så!!! Jag är inte med i Kyäni själv men känner folk som tjänat stora pengar i MLM företag! Om du vill leva i din bubbla så gör det,men låt andra få bestämma själv vad dom ska satsa på!
Citera
2012-05-01, 11:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskelpaket
...men känner folk som tjänat stora pengar i MLM företag!
Något du kan visa upp?
Citera
2012-05-01, 15:53
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Vilket skitsnack!! Kyäni är godkänt AB som är ett grymt seriöst bolag! Det är DU som är skeptisk,så låt det vara så!!! Jag är inte med i Kyäni själv men känner folk som tjänat stora pengar i MLM företag! Om du vill leva i din bubbla så gör det,men låt andra få bestämma själv vad dom ska satsa på!
Be dem lägga upp sina deklarationer här (med känsliga uppgifter strukna). Jag tror inte för en sekund på att vanliga druvjuiceförsäljare tjänar stora pengar, eller tjänar pengar ö.h.t. Känner du folk i toppen av mjölktetran kan det möjligen vara sant, men då är det en helt annan sak. De i toppen tjänar nämligen inte pengar på att sälja svindyr druvjuice.
Jag ser förresten inga problem med att avråda folk från att göra dåliga affärer.
Citera
2012-05-01, 17:11
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:

Typiskt klappmongoargument.

Såhär får du i korthet ett "godkänt AB" i Sverige:

* Skicka in stiftelseurkund och registreringspapper till bolagsverket
* Betala registreringsavgifterna
* Sätt in aktiekapitalet (minst 50k) samt meddela bolagsverket om detta

Så du förstår vem som helst som äger 50.000 kr (plus ett per tusen till regavgifter) samt har två-tre hjärnceller intakta kan skaffa sig ett "godkänt AB" i Sverige. Utanför klappmongokretsar säger det givetvis inte ett jota om hur seriös en verksamhet är.

Men det är ett genomgående tema i MLM-kretsar detta att man hela tiden tillskriver de mest banala saker i tillvaron rent magiska krafter.
Senast redigerad av Danielxbf32 2012-05-01 kl. 17:37.
Citera
2012-05-04, 09:42
Medlem
Gnäll på rätt saker när ni gnäller!
Kyäni har aldrig sagt att preparaten kan bota cancer, . Kyäni, och andra MLM-företag, är inte någon form av pyramidspel finns ju till och med en del böcker om just MLM företag och hur bra marknadsföring det är. Vem i hela friden skulle kunna skriva fakta bok om detta om allt var bluff???
Snälla ta reda på riktig fakta innan ni börja snacka goja
Ska vi snacka pyramid spel så är ju alla så kallade vanliga förtag med en VD i toppen som sedan delar ut allmosor nedåt i den bredare och bredare organisationen! Sätt er in i hur det fungerar i verkligheten i stället för att bara tro och tycka utan att ha fakta. I ett MLM-företag blir du belönad efter insats, inte efter position.

Har själv en kompis som är med i Kyäni och som det går väldigt bra för.
Vill man inte skriva in sig så behöver man inte.
Jag har testat produkterna och har fått resultat på dem.
Skulle jag inte varit nöjd med dem så kan jag avsluta det när som.
Citera
2012-05-04, 10:01
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniQ
Har själv en kompis som är med i Kyäni och som det går väldigt bra för.
Vill man inte skriva in sig så behöver man inte.
Jag har testat produkterna och har fått resultat på dem.
Skulle jag inte varit nöjd med dem så kan jag avsluta det när som.

Din kompis säger att det går så bra för honom men du har inte funderat på att det grundläggande i MLM alltid är att man INTE får tala om exakt hur mycket man tjänar och om det går dåligt ska man ändå hålla skenet uppe av att det går väldigt bra för att kunna locka in nya personer i rörelsen..
Det är just detta du fick höra när du blev värvad till kyäni, Hur bra det går för alla även fast det inte är sanningen.

Säg nu inte att du inte är säljare i Kyäni, Ingen kommer tro dig ändå.
Varför skulle du leta upp denna tråd på internet om Kyäni och regga dig i forumet för att skriva ett inlägg om hur fel vi alla andra har om kyäni?
Kom gärna tillbaka om ett år och berätta hur det till slut gick med försäljningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in