2012-01-10, 19:48
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HallonHasse
En polare och ett par före detta arbetskollegor till mig har gått på skiten, lite trist när en polare börjar med skiten då man som skeptisk till det hela ser ut som att man inte vill vara polare då man vänder ryggen till. Tänker dock ändå gå på en presentation av det hela imorgon bara för att se vad det är för skit och ställa massa dumma frågor Dock kommer jag väll se ut som en idiot när jag vägrar gå med efter mötet, (verkar finnas någon gå med kostnad på 200 kr bara för att kompisen ska få en skjuts, inga krav eller extra kostnader enligt polaren men jag är dock skeptisk..) Tur att man är arbetslös och inte har en krona att lägga ut

Synd att det ser ut att jag kan komma att bli arbetskollega med polaren som gått på skiten, känns som att han kommer tycka att jag sviker honom om jag inte går med så kommer nog bli en något rolig stämning på jobbet framöver, kanske lättar när han märkt att han blivit blåst och lurat massa polare på pengar
Dina polare blir griniga eftersom de inte får skinna dig på pengar i deras hemsäljarsekt? Trams! Du borde se dig om efter nya polare. Gå för allt i världen inte med, det bästa du kan göra för din polare är att förklara för honom/henne att det Kyani/Kyäni är skit. Dyr jävla druvjuice som marknadsförs som mirakelgörande blåbärsjuice och säljs genom ett onödigt komplicerat pyramidsystem.
Om du behöver argument finns det mycket att hämta i den här tråden: http://www.vof.se/forum/viewtopic.ph...746f458a94ef91
Citera
2012-01-10, 21:08
Medlem
HallonHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Dina polare blir griniga eftersom de inte får skinna dig på pengar i deras hemsäljarsekt? Trams! Du borde se dig om efter nya polare. Gå för allt i världen inte med, det bästa du kan göra för din polare är att förklara för honom/henne att det Kyani/Kyäni är skit. Dyr jävla druvjuice som marknadsförs som mirakelgörande blåbärsjuice och säljs genom ett onödigt komplicerat pyramidsystem.
Om du behöver argument finns det mycket att hämta i den här tråden: http://www.vof.se/forum/viewtopic.ph...746f458a94ef91

Tror att polaren kommer se det som ett litet "svek" att jag inte pungar ut 200 sek (förmodligen så kommer resten av de lättlurade polarna gå med i skiten efter mötet imorgon) Är nog i den stunden då jag går hem utan att "bli medlem" som han kommer bli besviken.
Tänker i alla fall gå på mötet imorgon som sagt bara för att lyssna och skratta åt skiten, funderar på att konfrontera med fakta om att det är en jäkla bluff, det är men är inte den typen som gör sådant, känns som att jag riskerar mer då än om jag kniper käft och låter de slänga sina pengar i sjön så jag kan skratta åt dem om någon månad (kan man inte ens google får man skylla sig själv )

Tråkigt är väll att de gamla kollegorna som gått med i skiten verkat vara hyfsat smarta och inte sådana som jag trodde skulle gå på en så solklar bluff, de kommer säkert på mötet och har en "plan" för att utnyttja systemet och tjäna storkovan
Citera
2012-01-10, 21:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Tänker i alla fall gå på mötet imorgon som sagt bara för att lyssna och skratta åt skiten...
Spela in![/quote]
Citera
2012-01-11, 11:35
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Spela in!
[/quote]
Smygfilma! Det hade varit väldigt intressant att se ett sånt möte.
Citera
2012-01-11, 11:39
Medlem
HallonHasses avatar
Får se, kan bli svårt med den kloss till mobil man har och då det låter som att det kommer typ 7 pers så kan bli svårt att genomföra på ett diskret sätt.
Citera
2012-01-12, 12:39
Medlem
HallonHasses avatar
Alltså man kan ju inte annat än att skratta och tycka synd om de som går på detta pyramidspel...
Till att börja med att stå och reklamföra produkterna för att förhindra och bota hjärt - kärl sjukdomar och cancer, löjligt. Var ju såklar som så att dessa blåbär i alaska åt "eskimoerna" i alaska dagligen och de hade aldrig några blodproppar eller liknande någonsin, sen snacka han om en lax(kan ha misstolkat) i alaska som simmade i världens renaste vatten och var vegeterian så den fick inte i sig allt skit ifrån andra fiskar, denna fisk fiskade de upp innan den självdog efter ett år och gjorde omega 3 kapslar av oljan de fick ur fileérna, detta tillsammans med vitamin E skulle kapsla in dåliga celler (läs cancer) och förhindra spridning i tidiga stadier.... Hade fått för mig att laxar var allt annat än växtätare men men..
Orkar inte ens googla och kika upp detta då det låter som att det är ren och skär lögn alltihop. Bättre var ju att han inte hade några källor alls

De som inte säger att skiten är ett pyramidspel kan ta sig, fick något litet presentationsblad när vi lyssnade med en uppritning på hur det gick till med att värva nya säljare etc, vred man bladet 90 grader så såg man att det var en jävla pyramid klart och tydligt.

Lite kul att det förväntas att man ska komma på ett möte och i slutet av mötet dra fram kreditkortet och betala 3500 kr (startpaket modell litet) och 850 kr (man ska ju ta produkten själv dagligen för att tro på den ) detta PLUS frakt och moms....

Sen var det ju lite kul när föreläsaren fick som fråga hur mycket han tjänade ungefär per antal timme nerlagd tid i månaden.. Först så skulle han leta papper sen så kom han på något annat att prata om, sen så sa han lite snabbt att han knappt la ned tid (sa innan att han åkte fram å tillbaka till massa olika ställen och föreläste 1-2 dagar i veckan) Men en siffra på hur mycket han tjänade var visst omöjligt att få fram, då hade han ändå föreläst seriöst i ett halv år och innan det varit med i 2 år om jag förstod han rätt.. Då vart man ju jätte sugen när man i stort sett fick veta att efter ett halvår med seriöst jobb så tjänar man en skit summa som man inte ens vågar berätta för folk om.
Citera
2012-01-13, 01:34
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Alltså man kan ju inte annat än att skratta och tycka synd om de som går på detta pyramidspel...
Till att börja med att stå och reklamföra produkterna för att förhindra och bota hjärt - kärl sjukdomar och cancer, löjligt. Var ju såklar som så att dessa blåbär i alaska åt "eskimoerna" i alaska dagligen och de hade aldrig några blodproppar eller liknande någonsin, sen snacka han om en lax(kan ha misstolkat) i alaska som simmade i världens renaste vatten och var vegeterian så den fick inte i sig allt skit ifrån andra fiskar, denna fisk fiskade de upp innan den självdog efter ett år och gjorde omega 3 kapslar av oljan de fick ur fileérna, detta tillsammans med vitamin E skulle kapsla in dåliga celler (läs cancer) och förhindra spridning i tidiga stadier.... Hade fått för mig att laxar var allt annat än växtätare men men..
Orkar inte ens googla och kika upp detta då det låter som att det är ren och skär lögn alltihop. Bättre var ju att han inte hade några källor alls

De som inte säger att skiten är ett pyramidspel kan ta sig, fick något litet presentationsblad när vi lyssnade med en uppritning på hur det gick till med att värva nya säljare etc, vred man bladet 90 grader så såg man att det var en jävla pyramid klart och tydligt.

Lite kul att det förväntas att man ska komma på ett möte och i slutet av mötet dra fram kreditkortet och betala 3500 kr (startpaket modell litet) och 850 kr (man ska ju ta produkten själv dagligen för att tro på den ) detta PLUS frakt och moms....

Sen var det ju lite kul när föreläsaren fick som fråga hur mycket han tjänade ungefär per antal timme nerlagd tid i månaden.. Först så skulle han leta papper sen så kom han på något annat att prata om, sen så sa han lite snabbt att han knappt la ned tid (sa innan att han åkte fram å tillbaka till massa olika ställen och föreläste 1-2 dagar i veckan) Men en siffra på hur mycket han tjänade var visst omöjligt att få fram, då hade han ändå föreläst seriöst i ett halv år och innan det varit med i 2 år om jag förstod han rätt.. Då vart man ju jätte sugen när man i stort sett fick veta att efter ett halvår med seriöst jobb så tjänar man en skit summa som man inte ens vågar berätta för folk om.

Du tror inte att han tjänar rätt bra men undvek att berätta det för er just för att få bort eventuella misstankar om pyramidspel?
Citera
2012-01-13, 08:56
Medlem
constants avatar
personer, och e
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Du tror inte att han tjänar rätt bra men undvek att berätta det för er just för att få bort eventuella misstankar om pyramidspel?
Om du vet hur ett vanligt pyramidspel fungerar, man ger den som står överst på listan en slant, och sätter sitt eget namn längst ner på listan, så inser du att den eller de som är överst faktiskt kan få mer än de satsat.

Kritiken mot den här typen av verksamhet, som i och för sig inte anses vara pyramidspel enligt dom själva, och som har ett betydligt mer komplicerat system än det vi är vana vid att tänka på när vi pratar pyramidspel, är inte att vissa inte kan tjäna pengar under en kort tid.

Ett pyramidspel skulle fungera om det fanns oändligt antal människor som ville vara med i spelet. Och då menar jag verkligen oändligt, inte fjuttiga fyrahundrafemtioarton kvatriliarder.

Om vi börjar med en person i pyramiden, och den rekryterar 12 personer (inte tolv i månaden eller om året, utan tolv personer per steg i pyramiden) och de tolv rekryterar också tolv som i sin tur rekryterar tolv, så kommer man efter bara fem steg vara uppe i nästan tvåhundrafemtio tusen personer, och efter åtta steg i en bra bit över fyrahundra miljoner inblandade.

Ovan är ett faktum, går en affärsverksamhet ut på att rekrytera nya som i sin tur ska rekrytera nya så gäller matematiken, det kan inget komplicerat provisionssystem råda bot på, det är också det som kännetecknar ett pyramidspel, inte att organisationen ser ut som en pyramid eller att löne/bonusutbetalningar sker i pyramidform, utan att verksamheten går ut på att rekrytera nya som i sin tur ska rekrytera nya. Ibland visar rekryterarna upp en schematisk bild av exempelvis Toyotas organisation för att påskina att den minsann också ser ut som en pyramid, vilket är helfel. Så fungerar självklart varken Toyota eller IKEA. Eller är det någon som varit med om att säljaren på IKEA föreslagit att du ska öppna ett eget IKEA-varuhus bredvid deras istället för att köpa nya köksluckor?

För att legitimera ett pyramidföretag kan man ta in en produkt som man säljer extremt dyrt, lagen har då svårt att hänga med, för på pappret kan man visa att det är produkten man säljer. Naturligtvis kommer det att finnas några enstaka som endast köper produkten, men det man tjänar pengar på är att få dessa kunder till distributörer, och då är vi åter på matematiken ovan.

Hur kan då ett pyramidspelsföretag överleva i flera år? Helt enkelt därför att extremt många (det finns uppgifter på uppåt 99%) hoppar av en tid efter att de köpt sitt startpaket och kanske inte lyckats rekrytera en enda person.

Det finns naturligtvis en hel del att läsa om pyramidspel på webben. Någon tipsade om tråden med över tvåtusen onlägg på VoF:s forum ( http://www.vof.se/forum/viewtopic.ph...lit=ky%C3%A4ni ), där finns nu en person inom Kyäni som desperat försöker förklara att det är en fantastisk affärsidé. Där framkommer också tydligt att det är en ordinär produkt de säljer för extremt mycket pengar, och att de inte har de minsta belägg för de medicinska egenskaper den påstås ha.
Wikipedia finns också en del. Givetvis har även pyramidföretagen sidor, men man behöver knappast vara raketforskare för att genomskåda dessa, ofta med avsaknad av de fakta man verkligen vill ha (de vill träffas, enklare att övertala då - typ spanska solhus).

MEN: Har man väldigt rymligt samvete och kan tänka sig lura sin vänner, alternativt är så korkad så att man inte förstår vad det går ut på, då är det bara att köra.
Senast redigerad av constant 2012-01-13 kl. 09:07.
Citera
2012-01-13, 10:56
Medlem
HallonHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas

Alltså att det var ett pyramidspel var så självklart så om han gjorde som du sa är han bara korkad, tror ingen som var där missade det. Sen att snacket han hade var mest "en polare som sist jag prata med han hade 100k i månadslön" och "en polare som fick en bil efter bara 2 månader" osv, så tror seriöst inte att han tjänade några stora summor på detta då han varken hade lust att berätta angående lön och hade ingen flashig bil att skryta med.
När de till och med som sagt har en bild när de presenterar som ser ut som så att först en bild på en gubbe med texten du DU som sedan har 3 streck till 3 nya personer, som i sin tur har 3 streck var etc etc..
Citera
2012-01-14, 16:38
Medlem
Redors avatar
Kyäni har väldigt låg kreditrate, så klart dem försöker få in pengar på ett eller annat sätt.
Beblanda er inte med detta företag.
Citera
2012-01-19, 22:36
Medlem
Kyäni - Bluff?

Tjenare!

Min son blev för några dagar sedan av en kompis erbjudande att få ett jobb för ett företag som heter Kyäni Scandinavia.

Jag hade aldrig hört talas om företaget innan så jag googlade det och det första som kommer upp är "Kyäni bluff"

Vad jag förstått så är det så att dom säljer några slags tabletter av något slag.. Mer har jag inte riktigt försått.

Såhär stod det på deras hemsida

"Blåbären, som växer vilt i Alaska, är en av de mest kraftfulla antioxidanter som finns. I det stränga klimatet i Alaskas vildmark, med extrema temperaturväxlingar och längre perioder av såväl solljus som mörker, växer detta anmärkningsvärda och ännu okända bär."

Så min fråga till er är, är Kyäni en stor bluff? Personen som försökte rekrytera min son sa att han skulle tjäna 20 tusen i månaden vilket låter helt otroligt för en kille på 18 bast och som fortfarande går i skolan.. Han blir ju givetvis skit glad över detta.. Men jag är som sagt tveksam!
Citera
2012-01-19, 22:44
Medlem
Sanserts avatar
Sökte du innan?

https://www.flashback.org/t1010403

Och ja, Kyani/Kyäni är en stor bluff. Pyramidspel. Sonen din ska hålla sig ifrån det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in