Flashback bygger pepparkakshus!
2009-09-25, 02:53
Medlem
MrJacksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
1. Landet har enorm yta/capita.
2. Landet har perfekt geografiskt läge mellan flera värdsdelar. Världens nav kan man säga.
3. Landet har enorma naturtillgångar, mest i världen?

Med alla dessa förutsättningar varför har man inte förvaltat det på ett bättre vis?
Varför är man inte det rikaste landet i världen/capita?

1. Förstår inte vad som skulle vara bra med yta? Speciellt inte om det handlar om de kallare delarna.

2. Perfekt geografiskt läge? Njae, skulle inte tro det.

3. Vodka o Kaviar?

Ryssar i mina ögon framstår mest som våldsamma, korrupta, alkoholiserade, korkade och pompösa bönder med för mycket problem inrikes för att på något sätt kunna utvecklas till en riktig supermakt. Om Ryssland är nånting så är det fullständigt kaos.
Citera
2009-09-25, 08:48
Medlem
BrB_DnDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJackson
Ryssar i mina ögon framstår mest som våldsamma, korrupta, alkoholiserade, korkade och pompösa bönder med för mycket problem inrikes för att på något sätt kunna utvecklas till en riktig supermakt. Om Ryssland är nånting så är det fullständigt kaos.
Har du varit i Ryssland?
Hört talas om Baljojteatern, Tjajkovsk, Rachmaninoff osv?
Citera
2009-09-25, 15:47
Medlem
Sen är det ju problemet med att alla stora tänkare i Ryssland flyttar till USA och skriver böcker om frihet. Som Ayn Rand.
Citera
2009-09-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Sen är det ju problemet med att alla stora tänkare i Ryssland flyttar till USA och skriver böcker om frihet. Som Ayn Rand.
Nja, jag försökte läsa en bok av henne, men det gick trögt.
Bortsett från att hon började med ett hyllningstal till sådana som åker till andra sidan jordklotet och häller brinnande olja på barn, så klarar hon knappt skriva ett stycka och vara saklig. Tom reklam framstår som saklig i jämförelse.
Titt som tätt häver hon ur sig känslokonvulsioner riktade mot sådana som inte råkar bära på hennes föreställningar.

Jag har vissa minimikrav och svårt att stå ut med sådant. Min erfarenhet är att det är personer som inte klarar ett sakligt resonemang som tillgriper sådant.
Citera
2009-10-05, 01:00
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Lenin rövknullade landet genom att begå statskupp. Hade han accepterat valförlusten och låtit Ryssland utväckla sig till en modern demokratisk stat hade det gått mycket bättre.
Helt fel,anledningen till att usa ville invadera senare var för att dem ville undvika att Ryssland skulle bli en framtida model för östeuropeiska länder,samma med kuba men då gällde det deras grannländer..Eller jag antar med modern demokrati menar marknadskapitalism? ryssarna körde ju på statskapitalism och det funkade finfint.
Citera
2009-10-05, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
ryssarna körde ju på statskapitalism och det funkade finfint.

Nej.
Citera
2009-10-09, 13:13
Medlem
Jansis avatar
Jag tror stenhårt på ryssland om man ser 50 år framåt, dom har enorma mängder extrembördig jordbruksmark som kommer vara ovärderligt inom en snar framtid. Ska dock sägas att dom behöver få en fungerande marknadsekonomi för att få detta att fungera, och att EU lättar på subventionerna av jordbruk.

*Springer o köper fler andelar i Black Earth Farming*
Citera
2009-10-09, 14:40
Medlem
Kheperas avatar
För lite frihandel.
Citera
2009-10-10, 22:21
Medlem
Litet socialt kapital, dåliga institutioner och bristande rättssäkerhet.
Citera
2009-10-12, 23:30
Medlem
Fortfarande korrupt och maffiastyrt. Se bara på hur stora problem Ikea har haft att bygga varuhus och etablera sig där, diverse lokala kommunpampar och byråkrater som sätter käpparna i hjulen gång på gång för att dom inte får mutor under bordet.

Utan stark rättsäkerhet, lag och ordning, äganderätt, kan det tyvärr aldrig bli något gott hur mycket råvaror dom än har i backen. Skulle aldrig investera ett korvöre i det skitlandet som det är idag.
Citera
2009-10-30, 22:49
Medlem
Alexths avatar
Varför är Hong Kong ett av världens rikaste? Ekonomisk frihet.
Citera
2009-10-30, 23:16
Medlem
Sortys avatar
Judar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in