Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-23, 17:36
  #1
Medlem
Varför finns det bostadsbidrag, hur har folk moral att plocka ut pengar till ett förhöjt standardboende när man inte har råd egentligen genom kränka andra?

Samma med barnbidrag, visst kul att du skaffar barn men varför ska jag betala för ditt barn?

Föräldraledighet vill jag heller inte betala för, varför ska jag betala för du vill ta hand om ditt barn?

Dina egna val - Dina egna pengar.
Citera
2009-09-23, 17:39
  #2
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prana
Varför finns det bostadsbidrag, hur har folk moral att plocka ut pengar till ett förhöjt standardboende när man inte har råd egentligen genom kränka andra?

Samma med barnbidrag, visst kul att du skaffar barn men varför ska jag betala för ditt barn?

Föräldraledighet vill jag heller inte betala för, varför ska jag betala för du vill ta hand om ditt barn?

Dina egna val - Dina egna pengar.

Därför att samhället har svår brist på barnafödande vilket (enligt politikerna) tvingar oss till massinvandring. Mer barn, mindre invandring. Vidare så är det dessa barn som i framtiden kommer få ta hand om dig och alla andra när ni blir gamla.
Citera
2009-09-23, 17:48
  #3
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prana
Varför finns det bostadsbidrag, hur har folk moral att plocka ut pengar till ett förhöjt standardboende när man inte har råd egentligen genom kränka andra?

Samma med barnbidrag, visst kul att du skaffar barn men varför ska jag betala för ditt barn?

Föräldraledighet vill jag heller inte betala för, varför ska jag betala för du vill ta hand om ditt barn?

Dina egna val - Dina egna pengar.

Du har såklart rätt i sak, barnbidraget är ett lysande exempel som tydligt visar bristen på logik när det gäller bidragssystemet, det vore naturligtvis vettigare att låta barnfamiljerna behålla pengarna istället för att råna familjen på den tusenlapp som barnbidraget består av för att sedan ge tillbaks samma tusenlapp men med skillnaden att tusenlappen nu, tack vare byråkrati, istället "minskat i värde".
Det vore intressant att se siffror på hur mycket tusenlappen kostar att administrera.

Bostadsbidraget hänger i första hand ihop med en reglerad hyresmarknad där hyresnivåerna inte är förankrade i verkligheten, den moraliska aspekten är av underordnad betydelse, skulle jag ha möjlighet att få bostadsbidrag så skulle jag utnyttja den möjligheten, därmed inte sagt att jag tycker att bostadsbidrag ska finnas men om jag ska avstå bidraget av moraliska skäl så ska jag rimligen inte köra bil på offentligt finansierade vägar, inte utnyttja offentlig vård när jag blir sjuk eller låta mina barn gå i den allmänna skolan.
Med rådande system så finns det ingen anledning att agera moraliskt.

Precis samma sak gäller föräldrapenningen, den är lika förkastlig som alla andra bidrag.

Den här tråden kan nog intressera dig.
Citera
2009-09-23, 18:31
  #4
Medlem
Bra skrivet! Och tack för tipset om tråden ska läsa igenom den.
Skatt och bidrag är stöld. Och vilka som ska ta hand om mig när jag blir gammal väljer jag helst själv genom egen betalning, inte ska någon annan få betala för mig när jag blir gammal. Min familj hjälper mig - Jag hjälper dem.

Behöver någon annan hjälp som jag anser värt att hjälpa till med skänker jag pengar.
Citera
2009-09-23, 18:37
  #5
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prana
Bra skrivet! Och tack för tipset om tråden ska läsa igenom den.
Skatt och bidrag är stöld. Och vilka som ska ta hand om mig när jag blir gammal väljer jag helst själv genom egen betalning, inte ska någon annan få betala för mig när jag blir gammal. Min familj hjälper mig - Jag hjälper dem.

Behöver någon annan hjälp som jag anser värt att hjälpa till med skänker jag pengar.

Det gör du också, det är därför du får pensionsspara. Skillnaden är att det blir effektivare med det system vi har idag där alla samarbetar. Det kan man se på USAS sjukvårds system som är rent åt helvete.
Citera
2009-09-23, 18:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Det gör du också, det är därför du får pensionsspara. Skillnaden är att det blir effektivare med det system vi har idag där alla samarbetar. Det kan man se på USAS sjukvårds system som är rent åt helvete.

Nej det är inte åt helvete, det är folket som är åt helvete.
Inte mitt fel att folk går på soc, struntar i att jobba eller skaffar ett låginkomst jobb och tvingas bidraga vid sidan.
Vill man kan man, vissa har lättare genom pengar från början, har man inte det får man göra något åt det. Jobba > jobba > jobba > spara > utbildning.

Folk är lata och oengagerade för man kan vara det.
De enda jag vill hjälpa är de som inte kan göra något av detta alls genom bidrag från mina egna pengar. Alla andra skiter jag i, precis som de ska skita i mig.
Blir du oförmögen att jobba hjälper jag dig privat, blir jag oförmögen att jobba hjälper du mig privat. Det är sunt förnuft.

Vill du ha hjälp att köpa en tv från att belastat andra via jobb? Det ser jag som en kränkning.
Citera
2009-09-23, 18:47
  #7
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Det gör du också, det är därför du får pensionsspara.

Det privata pensionssparandet blir per automatik kraftigt reducerat tack vare ett högt skattetryck.
Dagens system kommer att kollapsa med framtida generationer som offer då deras pensioner inte kommer att kunna betalas ut samtidigt som skatten gör det omöjligt att spara tillräckligt.
Dagens system lägger krokben för framtida pensionärer för det är inte frågan om systemet kommer att kollapsa utan när, pyramidspel gör alltid det.

Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Skillnaden är att det blir effektivare med det system vi har idag där alla samarbetar.

Har du någon länk eller något du kan hänvisa till som bekräftar att så är fallet?
Sen följer såklart frågan om vem som avgör vad som är "mest effektivt"?

Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Det kan man se på USAS sjukvårds system som är rent åt helvete.

Jag håller med, USA´s sjukvårdssystem är åt helvete, det har statlig intervention sett till, det vore med andra ord dumt att upprepa
USA´s misstag.
I ljuset av detta så bör vi se till att staten håller tassarna borta i möjligaste mån.
__________________
Senast redigerad av unsung 2009-09-23 kl. 18:57.
Citera
2009-09-23, 19:51
  #8
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Det privata pensionssparandet blir per automatik kraftigt reducerat tack vare ett högt skattetryck.
Dagens system kommer att kollapsa med framtida generationer som offer då deras pensioner inte kommer att kunna betalas ut samtidigt som skatten gör det omöjligt att spara tillräckligt.
Dagens system lägger krokben för framtida pensionärer för det är inte frågan om systemet kommer att kollapsa utan när, pyramidspel gör alltid det.
Ja, höga skatter är sannerligen ett stort problem idag. Dock så ska vi inte blanda ihop statlig pensionssystem och höga skatter, de går att separera.

Citat:
Har du någon länk eller något du kan hänvisa till som bekräftar att så är fallet?
Sen följer såklart frågan om vem som avgör vad som är "mest effektivt"?
Ja vi har ju det privata exemplet USA där 1/3 går åt pappersarbete. Hur du kan säga att det är statlig intervention som fått det så är för mig ett mysterium. Kan du förklara det är du snäll?

Det som är mest effektivt är förstås vad som ger "mest pension" för pengarna. Sen så hur mycket man ska dela med sig i sitt pensionsparande det är en riktig smakfråga.
Där USA har misslyckats.
Citera
2009-09-23, 20:02
  #9
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Ja, höga skatter är sannerligen ett stort problem idag. Dock så ska vi inte blanda ihop statlig pensionssystem och höga skatter, de går att separera.

Visst går det att säkerställa pensionsutbetalningar med en lägre skattesats, frågan är väl snarare om det är önskvärt att staten tar hand om något så viktigt som människors framtid med det facit som staten har.

Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Ja vi har ju det privata exemplet USA där 1/3 går åt pappersarbete. Hur du kan säga att det är statlig intervention som fått det så är för mig ett mysterium. Kan du förklara det är du snäll?

Det förstnämda är en del av problemet med statlig styrning av vården.
Bara det faktum att det görs politik av vården är ett "bevis" på statlig intervention.

Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Det som är mest effektivt är förstås vad som ger "mest pension" för pengarna.


Menar du då att ett system som systematisk tar resurser från alla och ger till några få, med hjälp av en enorm byråkrati, är det mest effektiva sättet?

Tänkvärt är att individens vilja helt sätts ur spel med det system som du förespråkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Sen så hur mycket man ska dela med sig i sitt pensionsparande det är en riktig smakfråga.
Där USA har misslyckats.

Här får du gärna förklara vad du menar och hur USA´s pensionssystem är relevant i sammanhanget.
Citera
2009-09-23, 20:08
  #10
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Visst går det att säkerställa pensionsutbetalningar med en lägre skattesats, frågan är väl snarare om det är önskvärt att staten tar hand om något så viktigt som människors framtid med det facit som staten har.
Ja, jag tror faktiskt det är bättre. Dock kan jag erkänna att jag inte är väldigt säker på denna punkt.



Citat:
Det förstnämda är en del av problemet med statlig styrning av vården.
Bara det faktum att det görs politik av vården är ett "bevis" på statlig intervention.
Ja men hur har den amerikanska statliga interventionen förstört pensionsystemet?
Citat:
Menar du då att ett system som systematisk tar resurser från alla och ger till några få, med hjälp av en enorm byråkrati, är det mest effektiva sättet?
Nej, jag menar att det effektivaste är att så mycket pengar som möjligt går till pensionärerna och att pengarna används på rätt sätt. Det är det som är viktigt, det är effektivitet.

Citat:
Tänkvärt är att individens vilja helt sätts ur spel med det system som du förespråkar.
Nej, individen tvingas att ta hand om de gamla.


Citat:
Här får du gärna förklara vad du menar och hur USA´s pensionssystem är relevant i sammanhanget.
Ja, I USA finns det många som arbetar tills de dör, de har helt enkelt ingen pension att falla tillbaka på, medans de rika kan pensionera sig vid 50 om de så vill.
Citera
2009-09-23, 20:23
  #11
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Ja, jag tror faktiskt det är bättre. Dock kan jag erkänna att jag inte är väldigt säker på denna punkt.

Det är jag..

Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Ja men hur har den amerikanska statliga interventionen förstört pensionsystemet?

Jag trodde att vi diskuterade sjukvården.

Ett faktum är att USA´s pensionssystem är än mer statsstyrt än det vi har i Sverige, jag länkar till lite läsning i ämnet.

http://www.apapr.ro/images/BIBLIOTEC...usa%202008.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Social_...(United_States)

Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Nej, jag menar att det effektivaste är att så mycket pengar som möjligt går till pensionärerna och att pengarna används på rätt sätt. Det är det som är viktigt, det är effektivitet.

Vilka är då mest kompetenta att avgöra vad som är mest effektivt, individen eller kollektivet?

Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Nej, individen tvingas att ta hand om de gamla.

Här är jag rädd att jag inte riktigt hänger med.

Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Ja, I USA finns det många som arbetar tills de dör, de har helt enkelt ingen pension att falla tillbaka på, medans de rika kan pensionera sig vid 50 om de så vill.

Länkarna som jag postade längre upp talar ett annat språk men du kanske vill revidera dessa?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback