• 1
  • 2
2009-09-23, 12:50
Medlem
LFEs avatar
Hej.

En kompis till mig berättade hur han blev ombedd av socialen att ta med sin skattesedel 2 gånger, den tredje gången sa de "vi skiter i det" och gav honom soc ändå.

Nu ska jag själv begära soc, har avslutat min utbildning och väntar på jobb, och vill då inte berätta om mitt insparade kapital. Jag menar; Mina föräldrar har ju betalt nog med skatt för att jag ska få lite hjälp av staten utan att de själva igen måste betala. Så jag undrar om soc har möjligheten att se min skattesedel om jag inte visar den för dem?

Mvh
Citera
2009-09-23, 12:57
Medlem
Dunhams avatar
De kan ju ringa skatteverket och fråga. Det kan jag också om jag har ditt personnummer.
Citera
2009-09-23, 12:59
Medlem
Dunhams avatar
Och de lämnar ut personnumret också om jag har ditt namn.....
Citera
2009-09-23, 13:01
Medlem
LFEs avatar
Mena ju det, så den är offentlig? Förstår då inte varför killen jag känner slapp visa den. De skulle ju bara kunnat kolla själva.

Nåväl, problemet är att min kapitalinkomstskatt syns på skattesedeln vilket kan förmå soc att fråga "Vart fick du den här ifrån"? (och det är ju definitivt inte på det lilla sparkapital jag har på personkontot)

Så då är jag ju förmodligen körd, va? :P
Sparkontot är sedan någon månad likviderat
Citera
2009-09-23, 14:10
Medlem
Dunhams avatar
Ja du är körd! Man skall inte spara och vara skötsam då får man ingen hjälp av myndigheterna. Bete dig hellre som en idiot, då får du hjälp.
Citera
2009-09-23, 18:47
Medlem
En skattsedel visar väl bara efter vilken skattetabell skatten ska dras...inte något om hur mycket man tjänat. Eller menar du en slutskattsedel?
Senast redigerad av rockyx 2009-09-23 kl. 18:50.
Citera
2009-09-23, 20:18
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockyx
En skattsedel visar väl bara efter vilken skattetabell skatten ska dras...inte något om hur mycket man tjänat. Eller menar du en slutskattsedel?

"Besked
Slutlig skatt enligt 2009 års taxering".
Citera
2009-09-23, 20:20
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Hej.

En kompis till mig berättade hur han blev ombedd av socialen att ta med sin skattesedel 2 gånger, den tredje gången sa de "vi skiter i det" och gav honom soc ändå.

Nu ska jag själv begära soc, har avslutat min utbildning och väntar på jobb, och vill då inte berätta om mitt insparade kapital. Jag menar; Mina föräldrar har ju betalt nog med skatt för att jag ska få lite hjälp av staten utan att de själva igen måste betala. Så jag undrar om soc har möjligheten att se min skattesedel om jag inte visar den för dem?

Mvh

Socialen: Hej, vi vill se din skattesedel.
LFE: Näeeee, jag vägrar!!!!
Socialen: *pekar* där har du dörren. På återseende
Citera
2009-09-23, 20:39
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Socialen: Hej, vi vill se din skattesedel.
LFE: Näeeee, jag vägrar!!!!
Socialen: *pekar* där har du dörren. På återseende

Funkade ju för honom. Man hittar väll på något i stil med att man tappat bort den eller så. Annars kan man lätt scana in den och ändra på lite grejer. Problemet är ju om de kan see allt ändå.

Så jävla synd, att man inte kan få hjälp utan att bedra eller luras om man skött sig någorlunda men om man lever som en idiot så får man mer än normen. Sjukt ju
Citera
2009-09-24, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Funkade ju för honom. Man hittar väll på något i stil med att man tappat bort den eller så. Annars kan man lätt scana in den och ändra på lite grejer. Problemet är ju om de kan see allt ändå.

Så jävla synd, att man inte kan få hjälp utan att bedra eller luras om man skött sig någorlunda men om man lever som en idiot så får man mer än normen. Sjukt ju

Ta ut alla dina pengar från kontot. Vänta 3 månader, casha in.
Citera
2009-09-24, 18:23
Medlem
Om någon frågar efter en skattsedel brukar det i alla fall inte vara slutskattsedeln som avses...
Citera
2009-09-24, 19:02
Medlem
onemanarmys avatar
Fan ska du gå på soc för när du har pengar?
Arab?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in