Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-28, 13:44
  #25
Medlem
tj.s avatar
Det är ju inte orimligt att anta att kreatin har en korrelation till manligt håravfall. Tvärt om förefaller det ganska naturligt om kreatin ökar DHT. Frågan är ju istället hur stor påverkan det har.

Anekdoter som "jag använde kreatin och märkte att jag tappade hår" är ganska ointressanta. Många som börjar med kreatin gör det i tjugoårsåldern vilket också är när många, med manligt håravfall i släkten, börjar märka av att håret förändras. Visst kan kreatinet ha påverkat i det fallet, men det kan lika gärna vara så att det skulle ha hänt även utan kreatin i bilden.
Citera
2017-10-28, 18:10
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Så du tror inte på att det kan finnas något samband mellan håravfall och kreatin? Och hur vet du vad topp 10 på ett gym använder för preparat? Är det så vanligt att använda kreatin eller anabola?

Jag tror ingenting om kreatin. Ingen åsikt alls ang håret.

Bara tycker det är konstigt att ju mer muskler, ju färre hår på huvudet. Och då är jag förskonad från att träna på "riktiga" gym utan bara en massa olika Nordic Wellness och STC runt Göteborgstrakten. Så några riktiga muskelberg brukar man aldrig se. Frun brukar kalla dem för pepparkakor då mycket muskler kan gå hand i hand med överdriven solarieanvändning...
Citera
2017-12-02, 11:23
  #27
Medlem
EliasAlucards avatar
Män tappar inte hår utan DHT, men det är inte DHT i sig som gör att män tappar hår, utan det beror på många olika orsaker (DHT är en av många bidragande faktorer), såsom kosthållning, genetik, inflammering (prostaglandin D2), och så vidare (finns fler faktorer). Är din kropp misskött på flertal punkter, då kommer DHT att leda till håravfall, särskilt om du har genetiska anlag för håravfall (och du kan behålla håret även om du har genetiken för håravfall, eller så kan du tappa håret även om du inte har genetiken för håravfall, det beror som sagt på mycket annat än bara genetik och DHT).

Däremot ökar DHT kroppsbehåringen, skägget, finnar osv. Så DHT är mer androgen än anabol, även om DHT har en viss anabol aktivitet också, kan ni vänta er mer androgena effekter.

Hur som helst så bojkottar jag kreatin inte pga DHT, utan för att skiten smakar för jävligt. Köpte kreatin för 10 år sedan, smakade bläh, har inte använt det sedan dess. Känns inte som att det behövs heller, ökar bra i styrka utan det.
Citera
2017-12-02, 17:29
  #28
Medlem
pedrens avatar
Då köpte du nog någonting annat än kreatinmonohydrat som är i det närmsta både doft- och smaklöst.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback