2009-09-25, 07:55
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pröpper
Jag undrar hur rånarna kom över en fulltankad helikopter med nycklar?
Visste dom var nycklarna till helikopter med vinsch var beläget samt kunde ostört tanka den?Borde polisen kanske ta en närmare titt på helikopterföretaget?Finns det en insider på företaget där också?

Vem säger att de behöver ha nycklar. Dessutom kan de ha landat efter och tankat eller tagit med sig några tankar. Du har inte läst allt för mycket i tråden?
Citera
2009-09-25, 07:56
Medlem
iMPOSTER80s avatar
Citat:
Jag undrar hur rånarna kom över en fulltankad helikopter med nycklar?
Visste dom var nycklarna till helikopter med vinsch var beläget samt kunde ostört tanka den?Borde polisen kanske ta en närmare titt på helikopterföretaget?Finns det en insider på företaget där också?

Ingen nyckel behövs för att starta den helikoptertypen bara att slå på strömmen.
Bränslet däremot kanske var en chansning men dom valde mellan två helikoptrar varav dom tog den som hade mest flygbränsle i sig, har jag för mig flygfirman sa i tv.
Citera
2009-09-25, 08:00
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaskriet
Beatrice Ask sa just i P1 att hon, underförstått förstås, är mycket nöjd och glad att detta rån ägde rum eftersom det visar vilken problematik det finns hos polisen.
Frågan är när hon tänker avgå?
Citera
2009-09-25, 08:16
Medlem
Gidellas avatar
Citat:
Aftonblasket har publicerat en artikel med ett foto på en man.Frågan är Vet Du vem denne man är,polisen vill ha information som strykit omkring utanför värdedepån,aftonblasket måste ha haft otur när dom tänker då bilden är blurrad!!?? Ha Ha Ha
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5853114.ab

Jävla idioter.

Så, två dagar har gått och det här är allt media fått fram och allt polisen lyckats med hitills? Hmm. Undrar hur långt rånarna ligger före nu?
Citera
2009-09-25, 08:24
Medlem
cycobabas avatar
polisens största misstag var ju precis som tjommen dick sade på debatt, att man hade båda helikoptrarna på samma ställe, och dessutom OBEVAKADE.
väldigt märkligt då dem fått förhandstips om att ett ev. helikopter-rån skulle äga rum.
dock tycker jag polisens agerande på plats var helt i enlighet med hur det ska gå till, att börja skjuta på helikoptern i tätbebyggt område är ju så hiskeligt dumt att man börjar undra hur gamla dem som förespråkar det scenariot egentligen är.?.?.?
Citera
2009-09-25, 08:26
Medlem
Om ni jobbade som pengaräknare på G4S, hade en lön på säg 19.000(?) och hade stadig familj + barn.
Vilken lägsta "ersättning" skulle ni nappat på om någon bad dig ordentligt reka lokaler + rutiner under ett par månader? Risken att åka dit som insider har jag ingen uppfattning om..

Undrar lite hur mkt insidern får av kakan...
Citera
2009-09-25, 08:34
Medlem
Man har haft all den inside man kan önska är bara att konstatera.

Full kännedom om bristerna ang polisens helikoptrar samt även kunskap om hur polisen förvänas agera i en sån här situation.
Det vill säga inte agera alls.

Därav tog man det lugnt och utan stress.

Man har haft tillgång till perfekt kunskap om företagets rutiner.
Listan kan göras lång.

Om det inte finns inside från polisen eller någon före detta polis skulle jag bli mycket förvånad.

Väktarbolag och säkerhetsdkonsulter borde vara intressant för polisen att titta på.

Lika välplanerat som rånet genomfördes, lika välplanerat har man antagligen förberett flykt samt inte minst hur dessa pengar ska tvättas.
Senast redigerad av rattelsnake 2009-09-25 kl. 08:36.
Citera
2009-09-25, 08:43
Medlem
Broskbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cazorp
Kanske dags för en liten reality check?

Larmet gick 05.19, rånarna stack från brottsplatsen innan 05.40 - polisen var ute vid Myttingebasen 05.49, dvs. ca 10 minuter efter att de hade lämnat G4S med helikoptern.

Enda chansen att hinna fram för att följa buset vore om någon helikopter redan var i luften inom länet, vilket rånarna högst troligt hade benkoll på att de inte var.

Då återstår militären, närmaste helikopterflottilj ligger i Linköping vilket är 40 minuters flygtid i maxfart. Att ha någon form av samövad beredskap för att utnyttja militärens helikoptar (eller för all del ambulans eller SAR) den dagen då kriminella flyr i en stulen helikopter låter i mina öron som en efterklok konstruktion av folk som vill hitta fel..

Felet ligger i att polisen har usel säkerhet och beredskap för sina helikoptrar, de borde ha lärt sig när buset sköt på deras helikoptrar på Säve -07, eller när någon fick för sig att elda upp 3 helisar på Tullinge -02...

Nu hänger jag inte med alls?
När landade rånarnas helikopter och övergavs, runt 8.00-8.30?

Med ett par militärhelikoptrar i luftrummet runt stockholm hade sannolikheterna ökat markant att få kontakt med rånarnas helikopter mellan det att den lyfte från byggnaden till att den parkerades ute i Arninge.

Den information som kommit ut är att helikoptern flygit söderut, sen norrut, dvs lite kors och tvärs i Stockholm. I min bok så är det rätt uppenbart att chanserna måste ha ökat markant om polisen hade haft tillgång till ett par helikoptrar uppe i luften så snabbt som möjligt. Visserligen genom ett samarbete med militären.
Citera
2009-09-25, 08:43
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5852998.ab

Tidigare dementi från Rikskriminalen verkar inte stämma med verkligheten.
Citera
2009-09-25, 08:47
Medlem
seriöst, kan inte folk gå o disskutera polisens kompetens nån annanstans? och hålla er till själva rånet här istället....
läste om bortskruvade regskyltar som de hade hittat vid landningsplatsen...va fan är det om? Slarv? Vi kanske ska omvärdera "proffs" teorin igen.

"I närheten av den plats där helikoptern landade låg bortskruvade registreringsskyltar slängda i ett dike. "
Citera
2009-09-25, 08:50
Medlem
QuackDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitokiribatosaj
seriöst, kan inte folk gå o disskutera polisens kompetens nån annanstans? och hålla er till själva rånet här istället....
läste om bortskruvade regskyltar som de hade hittat vid landningsplatsen...va fan är det om? Slarv? Vi kanske ska omvärdera "proffs" teorin igen.

"I närheten av den plats där helikoptern landade låg bortskruvade registreringsskyltar slängda i ett dike. "

Onödigt att inte ta med dem istället

EDIT: Plural...
Senast redigerad av QuackDuck 2009-09-25 kl. 08:53.
Citera
2009-09-25, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuackDuck
Onödigt att inte ta med den istället

ja men va fan, det jag menar....vad fan är det där om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in