Citat:
Ursprungligen postat av cazorp
Kanske dags för en liten reality check?
Larmet gick 05.19, rånarna stack från brottsplatsen innan 05.40 - polisen var ute vid Myttingebasen 05.49, dvs. ca 10 minuter efter att de hade lämnat G4S med helikoptern.
Enda chansen att hinna fram för att följa buset vore om någon helikopter redan var i luften inom länet, vilket rånarna högst troligt hade benkoll på att de inte var.
Då återstår militären, närmaste helikopterflottilj ligger i Linköping vilket är 40 minuters flygtid i maxfart. Att ha någon form av samövad beredskap för att utnyttja militärens helikoptar (eller för all del ambulans eller SAR) den dagen då kriminella flyr i en stulen helikopter låter i mina öron som en efterklok konstruktion av folk som vill hitta fel..
Felet ligger i att polisen har usel säkerhet och beredskap för sina helikoptrar, de borde ha lärt sig när buset sköt på deras helikoptrar på Säve -07, eller när någon fick för sig att elda upp 3 helisar på Tullinge -02...
Nu hänger jag inte med alls?
När landade rånarnas helikopter och övergavs, runt 8.00-8.30?
Med ett par militärhelikoptrar i luftrummet runt stockholm hade sannolikheterna ökat markant att få kontakt med rånarnas helikopter mellan det att den lyfte från byggnaden till att den parkerades ute i Arninge.
Den information som kommit ut är att helikoptern flygit söderut, sen norrut, dvs lite kors och tvärs i Stockholm. I min bok så är det rätt uppenbart att chanserna måste ha ökat markant om polisen hade haft tillgång till ett par helikoptrar uppe i luften så snabbt som möjligt. Visserligen genom ett samarbete med militären.