Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-22, 09:04
  #1
Medlem
Först lite historik:

1. För ett antal år sedan fanns det ett grundavdrag för arbetsgivaravgifterna. Lika för alla småföretagare oavsett företagsform. Gott så!

2. Vid makttillträdet avskaffade alliansen grundavdraget. Inte bra att det avskaffades men konkurrensneutralt i.o.m att det berörde alla företagare.

3. Regeringen har i årets budget lyckats med konstycket att snedvrida konkurrensen inom den privata sektorn. Ett slags grundavdrag återinförs men det gäller inte alla småföretagare! Om du bedriver städverksamhet som enskilt företag får företaget göra grundavdraget. Driver du exakt samma verksamhet i aktiebolagsform så blir det inget grundavdrag. Givetvis kan då den som driver företaget som enskilt företag ex. sänka priserna och slå ut aktiebolaget.

http://www.ff.se/sitespecific/foreta...tkommentar.pdf

En av de mest grundläggande principerna inom marknadsekonomin är att statsmakterna, genom olikartade regler, inte ska kunna påverka konkurrenssituationen.

Alliansen, som säger sig tro på marknadsekonomi, har verkligen förlorat den ideologiska kompassen.
Citera
2009-09-22, 10:44
  #2
Medlem
Hmmm... känner inte igen det där med att grundavdraget skulle ha försvunnit (jag tycker mig ha sett det förifyllt på senaste deklarationen), men jag som driver enskild firma har märkt av följande förbättringar under alliansens tid, i kronologisk ordning:

- Momsredovisningen sker kvartalsvis istället för månadsvis, så där sparas en hel del pappersgöra (även om det är lite ovant att få behålla momspengarna så länge att man nästan glömmer att de tillhör staten)

- Jobbskatteavdraget syns i mitt årsbesked - det märks desto mer när man får det som en klumpsumma en gång per år.

- Sedan juli i år slipper jag krångla med avskrivning av intenvarier, eftersom alliansen kraftigt höjt gränsen för förbrukningsinventarier. Tidigare fick de kosta max 5.000 exkl. moms, nu får de kosta upp till ett halvt basbelopp (21.000 eller vad det nu är i år), så jag kan köpa rätt dyr utrustning och ändå dra av direkt. Skitbra grej både för att stimulera konsumtionen och göra mitt liv lite enklare och billigare.

Ingen småföretagarrevolution direkt, men det är en början.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback