Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-22, 03:41
  #1
Medlem
flipper1446s avatar
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3554119.svd

Citat:
Efter över fyrtio års framgångsrik insats som internationellt uppmärksammad toppforskare vid Karolinska Institutet (KI) drar nu professor Jan-Åke Gustafsson vidare till Houston i Texas.
[…]
Nu håller han på att göra om samma bedrift vid universitet i Houston i Texas. Med stöd av anslag på 25 - 30 miljoner dollar bygger han ett speciellt centrum för så kallade nukleära receptorer vid universitetet med målet att omfatta 150-200 forskare i samverkan med 13 sjukhus i Houstonområdet.

Bland de forskare som redan börjat arbeta finns ett tiotal som följt med från KI och Stockholm till Texas-metropolen.
[…]
En starkt bidragande orsak är samtidigt åldern. Nästa sommar han fyller 67 och då måste även de som inte vill något annat än arbeta vidare trappa ned, enligt de svenska reglerna:

– Jag kan inte tänka mig det, säger han. Jag vill fortsätta forska och ta fram nya kunskaper som kan komma till nytta. Det känns som jag fortfarande har mycket mer att ge.
Jag frekventerar inte i detta delforum, men undrar ändå... Vad är detta?
Killen är uppenbarligen driftig och sätter många i arbete. "Många bäckar små" behövs i dessa kristider. För att inte tala om de forskningsresultat det kan resultera i. Varför får han inte jobba hur länge han vill?
Är vi så dumma i Sverige att vi tvingar äldre in i pension även fast de är fullt arbetsföra och uppenbart så pass duktiga och kompetenta att de får fria händer med flera hundra miljoner kronor utomlands?
__________________
Senast redigerad av flipper1446 2009-09-22 kl. 03:55.
Citera
2009-09-22, 06:02
  #2
Medlem
Supertramp01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Är vi så dumma i Sverige att vi tvingar äldre in i pension även fast de är fullt arbetsföra och uppenbart så pass duktiga och kompetenta att de får fria händer med flera hundra miljoner kronor utomlands?
Ja.

Sverige gör mycket dumma saker idag, det borde du veta! Häng mer här så lär du dig det iallafall!
Citera
2009-09-22, 06:39
  #3
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supertramp01
Ja.

Sverige gör mycket dumma saker idag, det borde du veta! Häng mer här så lär du dig det iallafall!


Vad är det för lagstiftning de hänvisar till i artikeln? LAS? Att det finns begränsningar i hur ung man får vara för att arbeta vet jag, men jag hade ingen aning om att folk i pensionsåldern inte får arbeta... Låter sinnessjukt!
Citera
2009-09-22, 07:15
  #4
Moderator
Strix m/94s avatar
I den...

...berömda Lag om anställningsskydd (LAS) stadgas följande:

"Rätt att kvarstå i anställningen till 67 år
32 a § En arbetstagare har rätt att kvarstå i anställningen till utgången av den månad då han eller hon fyller 67 år, om inte annat följer av denna lag. Lag (2001:298).


Införd 2001-06-11 gm SFS 2001:298, ikraft 2001-09-01, överg.best.
Rubrik 2001-06-11 gm SFS 2001:298, ikraft 2001-09-01, överg.best.

33 § Om en arbetsgivare vill att en arbetstagare skall lämna sin anställning vid utgången av den månad då han eller hon fyller 67 år skall arbetsgivaren skriftligen ge arbetstagaren besked om detta minst en månad i förväg.
Om en arbetsgivare vill att en arbetstagare skall lämna sin anställning i samband med att arbetstagaren enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring får rätt till hel sjukersättning som inte är tidsbegränsad, skall arbetsgivaren skriftligen ge arbetstagaren besked om detta så snart arbetsgivaren har fått kännedom om beslutet om sjukersättning.
En arbetstagare som har fyllt 67 år har inte rätt till längre uppsägningstid än en månad och har inte heller företrädesrätt enligt 22, 23, 25 eller 25 a §. Lag (2002:195)."
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?u...g/19820080.htm

Som så mycket annat på svensk arbetsmarknad, så är grunden för regelverket en manlig arbetare i svensk industri, eller en kvinna i kommunal tjänst. I båda dessa fall är vanligen förmågan, i olika meningar, att arbeta vidare efter 67 år i regel mycket begränsad. Att vi nu lever i en delvis annan ekonomi, med andra förutsättningar, och att det för Sveriges del vore synnerligen önskvärt att alla som kan bidra till den gemensamma ekonomin också gör det, har tydligen gått helt förbi. Givetvis är det Rörelsens fel, som dels brukar skrika om att det är "bättre att de unga får jobben", dels att höjd arbetsålder är att "suga ut de äldre och hindra dem från pension". Det Arbetsskygga partiet har åter igen infekterat Sverige med en vansinnig regel.

Tag bort 67-års gränsen, och låt de som vill få fortsätta arbeta. Inför istället en regel om att arbetsgivaren har rätt att kräva läkarintyg för den som vill arbeta efter 67, så blir det en mer objektiv bild av förutsättningarna.
Citera
2009-09-22, 07:31
  #5
Medlem
"anhängare", vad är det för språkbruk? Det låter som om det är någon sekt som avses!
Citera
2009-09-22, 09:48
  #6
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
"anhängare", vad är det för språkbruk? Det låter som om det är någon sekt som avses!

Skillnaden mellan en sekt och ett politiskt parti är ändå väldigt liten.
Totalt verklighetsfrånvända och allt för partiet
Citera
2009-09-22, 10:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Tag bort 67-års gränsen, och låt de som vill få fortsätta arbeta. Inför istället en regel om att arbetsgivaren har rätt att kräva läkarintyg för den som vill arbeta efter 67, så blir det en mer objektiv bild av förutsättningarna.


Fast det fungerar ju inte riktigt så. Bara för denna människa uppenbarligen är väldigt duktig på vad han gör så tror iaf jag han utgör en väldigt liten grupp av 67 åringar som fortfarande är arbetssamma och dessutom väldigt duktiga.

Bort med spärren och istället visar sig 67 åringar som bara tar upp plats i yrket där yngre och duktigare kan ta vid.
Citera
2009-09-22, 13:27
  #8
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackrose83
Fast det fungerar ju inte riktigt så. Bara för denna människa uppenbarligen är väldigt duktig på vad han gör så tror iaf jag han utgör en väldigt liten grupp av 67 åringar som fortfarande är arbetssamma och dessutom väldigt duktiga.

Bort med spärren och istället visar sig 67 åringar som bara tar upp plats i yrket där yngre och duktigare kan ta vid.
Det måste väl ändå gå att ha lite flexiblare regler än nuvarande som drar alla över en kam à la Sovjet? Precis som Strix m/94 säger verkar ju nuvarande LAS vara måttad efter någon slags industriarbetare. Det blir knappast fel på huvudet så fort man fyller 67, så kanske kan man släppa på tyglarna när det gäller andra sektorer än industri och vissa service- och tjänsteyrken?
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
"anhängare", vad är det för språkbruk? Det låter som om det är någon sekt som avses!
Jag tyckte det lät lite kul när jag satte rubriken.
Citera
2009-09-22, 13:36
  #9
Moderator
Strix m/94s avatar
Hur...

Citat:
Ursprungligen postat av blackrose83
Fast det fungerar ju inte riktigt så. Bara för denna människa uppenbarligen är väldigt duktig på vad han gör så tror iaf jag han utgör en väldigt liten grupp av 67 åringar som fortfarande är arbetssamma och dessutom väldigt duktiga.

Bort med spärren och istället visar sig 67 åringar som bara tar upp plats i yrket där yngre och duktigare kan ta vid.

,,,kan man vara "yngre och duktigare" än denne veteranforskare? Inom många verksamheter är yngre allt annat än bättre. Erfarenhet slår mycket.

Vi kommer att få se mer av detta, efterhand som det visar sig att yngre inte håller måttet. De är dåligt (men ofta länge) utbildade, har misskött sin fysik och har en attityd som inte är gynnsam för en fungerande arbetsplats. Yngre kommer att få dåligt betalda, lågt respekterade jobb i kommunen.
Citera
2009-09-22, 13:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Det måste väl ändå gå att ha lite flexiblare regler än nuvarande som drar alla över en kam à la Sovjet? Precis som Strix m/94 säger verkar ju nuvarande LAS vara måttad efter någon slags industriarbetare. Det blir knappast fel på huvudet så fort man fyller 67, så kanske kan man släppa på tyglarna när det gäller andra sektorer än industri och vissa service- och tjänsteyrken?


Ja det kan jag däremot hålla med om, uppenbarligen finns de situationer där vi mister stor kompetens pga hur de är idag.
Citera
2009-09-22, 13:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
,,,kan man vara "yngre och duktigare" än denne veteranforskare? Inom många verksamheter är yngre allt annat än bättre. Erfarenhet slår mycket.

Vi kommer att få se mer av detta, efterhand som det visar sig att yngre inte håller måttet. De är dåligt (men ofta länge) utbildade, har misskött sin fysik och har en attityd som inte är gynnsam för en fungerande arbetsplats. Yngre kommer att få dåligt betalda, lågt respekterade jobb i kommunen.


Jag trodde inte vi pratade specifikt om denna yrkesgrupp?
Yngre än 67 behöver nödvändigtvis inte betyda ung. Tror inte 67 åringar har mer att ge i sin position om de finns 50 åringar som kan ta över.

Nåja de där är väl en generalisering. Jag är nog övertygad om att de inte finns någon 67 åring som är i bättre fysik än vad jag är (aja finns säkert något freak of nature undantag).

Vet inte vad du menar med "se mer av detta". "Detta" är ju exakt hur det fungerar idag. Man jobbar sig upp genom arbetserfarenhet.
Citera
2009-09-22, 18:13
  #12
Medlem
flipper1446s avatar
Lite mer eld på brasan (om nu någon missat det):

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3556855.svd

Citat:
Karolinska anmäls för åldersdiskriminering

Fyra läkare vid infektionskliniken på Karolinska universitetssjukhuset har anmält sin arbetsgivare för åldersdiskriminering. Samtliga har arbetat på sjukhusets infektionsklinik och fått sluta vid 67 års ålder trots att de önskat stanna kvar.


Stockholms läkarförening har avböjt att driva frågan eftersom sjukhuset har lagen på sin sida – men Diskrimineringsombudsmannen vill pröva frågan. Sedan den 1 januari i år omfattar diskrimineringslagen även äldre.

– Vi vill pröva om lagen om anställningsskydd faller inom ramen för det undantag som diskrimineringslagen tillåter, säger DO Katri Linna till SvD.se.
[…]

och:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3557385.svd

Citat:
"Platserna måste kunna vandra vidare nedåt i åldrarna"

Äldre forskare får inte stå i vägen för yngre men bör samtidigt inte åsidosättas på grund av sin ålder. Det menar flera personer i forskarvärlden som SvD har talat med.


Olof Ruin är 81 år gammal och en flitig debattör som ofta efterfrågas av medierna i egenskap av politisk expert. Han är professor emeritus i statsvetenskap vid Stockholms universitet, pensionerad i sin yrkesroll men fortfarande yrkesverksam i viss mån – bara under förra året kom två böcker.

– Jag har förmånen att ha fått ha kvar mitt arbetsrum och deltar i en del seminarier på universitetet. Men jag tillhör nog de sista – i framtiden kommer universiteten inte ha möjlighet att låta oss vara kvar, det blir för dyrt när trycket från unga hungriga forskare blir allt starkare, säger han.

Samtidigt understryker han att man inte kan begära att få jobba hur länge som helst.

– Många av oss äldre har fortfarande något att bidra med och deltar gärna. Men det får i så fall ske utanför de tjänster som betalas av universiteten, de platserna måste kunna vandra vidare nedåt i åldrarna.
[…]

Det är ju alldeles uppenbart att de flesta (som fått komma till tals, ska tilläggas) är överens om att det är tokigt att man måste sluta vid 67 års ålder. Upp till bevis nu alliansen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback