Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-21, 14:13
  #1
Avstängd
Robinho82s avatar
Hejsan.
Jag har övervägt att starta en webshop en längre tid och funderar på att dra igång det nu. Detta då jag kan få ganska mycket hjälp av min flickvän och inte helt behöver skita i mitt "day job".

Det jag funderar på nu är:

1. Vad för slags företagsform bör jag bedriva shoppen i? Jag kommer ju inte ha några anställda, vad jag vet.
2. Vad gäller när jag ska betala ut pengar till mig själv? Ska jag betala både arbetsgivaravgift och inkomstskatt?

Det är ju inte mycket mer komplicerat än att jag köper in varorna för en viss summa och säljer för en annan summa.
Det kan väl inte gärna bli fel om jag har ett företagskonto med ett kort knutet till som jag gör alla inköp med?

Då borde det i praktiken räcka med att bokföra inköp, fraktkostnader, eventuell tull och såklart försäljning.
Pengarna som är ren vinst bör ju samlas upp på själva företagskontot och det borde minimera risken för att någonting går åt skogen.

Någon som har egen erfarenhet och kan dela med sig?
Citera
2009-09-21, 14:30
  #2
Avstängd
Robinho82s avatar
Jag misstänker att enskild firma är företagsformen jag bör välja?

Detta då:
1. Jag kommer inte ha några anställda.
2. Jag har pengarna till alla varuköp.

Det värsta som kan hända är alltså att jag inte uppnår någon försäljning och alltså sitter med varorna i knät och inte får dom sålda.
Däremot riskerar jag ju inte att dra på min större skulder eftersom jag inte har några kostnader utöver inköpen.

Så, vad behöver jag göra?
Citera
2009-09-21, 15:29
  #3
Avstängd
Robinho82s avatar
Fråga:
Hos skatteverket står det att jag får dra av alla utgifter som behövs för att bedriva företaget.
Köper jag in vara A för 100 kronor och har en fraktkostnad på 50 kronor.
Då kostar varan mig 150 kronor.

Ska jag då bokföra 150 kronor som utgift eller ska det separeras på något vis?
Vad händer med de 50 kronor som frakten kostade mig?
Får jag tillbaks dessa på något vis?
Citera
2009-09-21, 16:28
  #4
Avstängd
Robinho82s avatar
Här var det ju stendött.

Anyway.

Ponera att jag köper in en vara för 100 kronor, har 50 kronor i frakt.

Sen säljer jag varan för 400 kronor.

Då har jag haft kostnader på 150 kronor och inkomst på 400, alltså är min vinst 250 kronor.

Om jag får göra avdrag för frakten, alltså 50 kronor, borde ju vinsten då snarare bli 300 kronor. Eller?
Hur fungerar det i praktiken?

Fråga 2:
Ponera att jag under tre månader köpt och sålt varor. Jag har inte tagit ut några pengar till mig själv som person.

Lek med tanken att affärerna genererat ett överskott på 100 000 kronor som jag gärna vill ha för personligt bruk.
Hur går jag tillväga då?
Hur bör jag göra för att inte hamna i en situation där jag får en sjuhelvetes skatteskuld?
Vore kul med ett räkneexempel.
Citera
2009-09-21, 19:51
  #5
Medlem
Hej, om du startar i mindre skala är nog en enskild firma det lämpligaste. Du kan även ha anställda i din enskilda firma. Däremot är du personligt ansvarig för skulder och åtaganden.

Du behöver ju inte köpa in ett jättelager till att börja med. Testa och se vad som säljer bra vs mindre bra och gör sedan inköpsinstruktioner, dvs att typ produkt A ska du beställa 25 st av varje vecka medans produkt B behöver du normalt bara köpa 5 av osv...

I enskild firma betalar du egenavgifter när du själv tar ut lön, inte arbetsgivaravg.

Du måste naturligtvis separera "företagets pengar" och dina "privata pengar" även om det eg är samma sak i enskild firma.

Alltså, skaffa ett företagskonto inkl bankgiro hos någon bra bank. Skaffa en försäkring för din verksamhet. Bokför regelbundet, minst 1 gång i veckan för att minimera fel och att du släpar efter. ALLA affärshändelser som har med din firma att göra bokför du. Köper du kaffe till ett möte som har med firman att göra bokför du det kvittot, köper du in varulager bokför du fakturan osv. Detsamma gäller alla in och utbetalningar. Pumpar du in egna pengar ska det bokföras, detsamma om du tar ut.

Glöm för fan inte att deklarera och betala in momsen :-) Om du inte har tänkt dig att ha så omfattande verksamhet föreslår jag att du deklarar momsen en gång om året, ist för varje månad respektive kvartal.

Lycka till
Citera
2009-09-21, 19:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Fråga:
Hos skatteverket står det att jag får dra av alla utgifter som behövs för att bedriva företaget.
Köper jag in vara A för 100 kronor och har en fraktkostnad på 50 kronor.
Då kostar varan mig 150 kronor.

Ska jag då bokföra 150 kronor som utgift eller ska det separeras på något vis?
Vad händer med de 50 kronor som frakten kostade mig?
Får jag tillbaks dessa på något vis?

Nja, normalt är alla utgifter avdragsgilla. Finns dock undantag, t. ex representation där en viss summa bara är avdragsgill.

Ok. Du köper in vara A för 100 kr, ponera att det är inkl moms 25% (dvs varan kostar 80 kr plus moms 25 kr = 100). Frakten är också inkl moms säger vi. Det kostar dig då 150 kr inkl moms.

Om vi säger att det är kontorsmaterial du köpt in bokför du enl följande: Konto Kontorsmaterial debiterar du med 120 kr. Moms debiterar du med 30 kr. Du krediterar 150 kr på det konto du gjort köpet (t. ex kassa, företagskort eller bankgiro osv). Om du vill, kan du också bokföra frakten separat. Dvs 80 kr på kontorsmaterial och 40 kr frakt. Men det måste man inte, eftersom frakten är en kostnad du haft för inköpet av kontorsmaterial. Dvs, att dessa 30 kr får du "tillbaka" av skatteverket. Har du inte sålt något under momsperioden betalar skatteverket ut dem till dig, har du sålt något får du tillbaka eller så ska du betala mellanskillnaden på ingående respektive utgående moms.
Citera
2009-09-21, 20:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Här var det ju stendött.

Anyway.

Ponera att jag köper in en vara för 100 kronor, har 50 kronor i frakt.

Sen säljer jag varan för 400 kronor.

Då har jag haft kostnader på 150 kronor och inkomst på 400, alltså är min vinst 250 kronor.

Om jag får göra avdrag för frakten, alltså 50 kronor, borde ju vinsten då snarare bli 300 kronor. Eller?
Hur fungerar det i praktiken?

Fråga 2:
Ponera att jag under tre månader köpt och sålt varor. Jag har inte tagit ut några pengar till mig själv som person.

Lek med tanken att affärerna genererat ett överskott på 100 000 kronor som jag gärna vill ha för personligt bruk.
Hur går jag tillväga då?
Hur bör jag göra för att inte hamna i en situation där jag får en sjuhelvetes skatteskuld?
Vore kul med ett räkneexempel.

Fråga 1: Du köper in produkt A för 150 kr inkl moms och frakt. Dvs 120 kr är din inköpskostnad. Du säljer produkt A för 400 kr inkl moms. Dvs 320 kr är din försäljningskostnad, 80 kr är ju moms. 320-120 kr = 200 kr som då är din "vinst".

Fråga 2: Prata med Skatteverket eller någon bra revisor. Du kommer ju få betala egenavgifter och skatt mm på dessa 100 tkr.
Citera
2009-09-22, 15:44
  #8
Avstängd
Robinho82s avatar
Om jag köper varan från utlandet blir ju den totala kostnaden enligt följande:

Vara: 100 kronor
Frakt: 50 kronor
Tullavgift: Del av vara+frakt.

Total kostnad: Vara+frakt+tull.

Hur bör jag bokföra detta?
Ska jag separera alla kostnadsstegen, alltså varuinköp, frakt och tull eller?
Har jag överhuvudtaget möjlighet att göra något avdrag alls?
Citera
2009-09-22, 16:08
  #9
Avstängd
Robinho82s avatar
Fråga:
Hur bör jag bäst lägga upp min bokföring för en nätbutik?

Det är ju egentligen inte mer än inköp, frakt och moms som är mina kostnader i startläget.
Mina enda inkomster är försäljning.

Bör jag köra ett datorprogram eller ska jag satsa på pärmar med alla kvitton?
Kanske båda delar?
Programmet för att se hur jag ligger till och pärmarna för att alltid ha kvar alla kvitton.
Citera
2009-09-22, 16:11
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Fråga:
Hur bör jag bäst lägga upp min bokföring för en nätbutik?

Det är ju egentligen inte mer än inköp, frakt och moms som är mina kostnader i startläget.
Mina enda inkomster är försäljning.

Bör jag köra ett datorprogram eller ska jag satsa på pärmar med alla kvitton?
Kanske båda delar?
Programmet för att se hur jag ligger till och pärmarna för att alltid ha kvar alla kvitton.

Bokföring skall du ändå göra, kvittona m.m är bara verifkationer som skall finnas, som stöder bokföringen vid kontroll.

Du får nog ha ett datoriserat bokföringsprogema ja, excel går inte t ex.
Citera
2009-09-22, 16:15
  #11
Avstängd
Robinho82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Bokföring skall du ändå göra, kvittona m.m är bara verifkationer som skall finnas, som stöder bokföringen vid kontroll.

Du får nog ha ett datoriserat bokföringsprogema ja, excel går inte t ex.

Okej, något tips?
Egentligen är det ju ju enklare desto bättre.
Räcker en sådan bokföring för att skatteverket ska vara nöjda?
Förutsatt att man kan backa upp allt som knackas in med kvitton.

Det jag är ute efter är väl ett bokföringsprogram där man kan slå in kostnader och inkomster i olika kategorier dag för dag.
Samt möjlighet att summera hur det gått - vecka för vecka, månad för månad och för helåret.
Citera
2009-09-22, 17:03
  #12
Avstängd
Riktigt så enkelt är det inte om man aldrig sysslat med redovisning. Klart har de en liten firma med få transaktioner och enbart förbrukningsinventarier så är det enklare och du torde klara det själv. Men det finns mycket annat som du måste göra i bokföringen, såsom periodiseringar vid bokslut, avskrivningar på inventarier, bokföra moms korrekt och deklararera det. Mycket att tänka på. Men du måste bokföra varenda liten handling du gör som påverkar räkenskaperna. Tar du ut 100 spänn ska detta bokföras, tar du ut en vara till privata ändamål skall detta bokföras och belastas med moms för din del. etc
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback