• 1
  • 2
2009-09-21, 02:33
Medlem
Hej, jag har fått socialbidrag i några månader. Jag jobbade en vecka nu under tiden och fick 5600 kr "ca". Jobbet sa dock att jag skulle få in pengarna sista september och därför sökte jag soc för augusti, men jag fick in dom i slutet av augusti (5600). Så jag fick alltså ca 3 från soc och 5600 i lön.

Jag har tyvärr betalt av skulder, etc, och jag har inga pengar kvar. Och jag behöver soc fortfarande.

Vad kommer hända om jag söker och dom ser att jag fått in en lön som är slut?
Ska jag skita i att söka denna månad och söka nästa månad?
Eller vad ska jag ta mig till? Är detta straffbart?
Citera
2009-09-21, 02:38
Bannlyst
inte så troligt att dom skulle se det väl
Citera
2009-09-21, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompaniet

Det står ju LÖN sen (summan) på kontoutdraget? och man måste ju visa dom varje månad?

Iförsig så har dom inte frågat efter kontoutdrag dom senaste månaderna.
Citera
2009-09-21, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompaniet

Kan nån som vet säga vad jag bör göra nu? Vad är det allra bästa?
Jag är som sagt i behov av pengar nu denna månad, och lönen som jag fick är slut och jag har inga pengar på kontot.
Citera
2009-09-21, 03:06
Bannlyst
Ta ett sms-lån. Sälj bilen. Spela bort pengarna. Jobba lite mer nästa månad och betala av. Det finns massa saker du kan göra.
Citera
2009-09-21, 04:25
Medlem
the_c00l_guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Ta ett sms-lån. Sälj bilen. Spela bort pengarna. Jobba lite mer nästa månad och betala av. Det finns massa saker du kan göra.
Moget att rekommendera ett sms-lån.

OT: För att citera en annan användare: Meningslöst att låte okunniga gissa, gå till folk som kan ge dig vettig information.
Citera
2009-09-21, 07:21
Medlem
Soc bidrag är liksom inte till för att betala av skulder.
Jävla stollar det finns.
Senast redigerad av BallaRune 2009-09-21 kl. 07:25.
Citera
2009-09-21, 08:40
Medlem
Pekabos avatar
Hmm.

Saken är att.. Har du haft en inkomst en månad, så kommer den summan räknas som "självförsörjning".
Dvs, du får inget försörjningstöd om den överskrider normen (summan du får utbetalad av soc.)

Hade samma problem! Jobbade en sommar, fick ut ca10 000kr.
Av soc fick jag 3200 i månaden (då jag bor hemma)

Och det resulterade i att jag inte fick bidrag på ca 3 månader.
Eftersom 10 000/3200 är 3,5 månaders inkomst.

Så jag fick klara mig på noll kronor då skulderna var betalda :/.
Lurar du dom. Ser dom det vid nästa skattedeklaration, och då blir du återbetalningsskyldig.
Citera
2009-09-21, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pekabo
Saken är att.. Har du haft en inkomst en månad, så kommer den summan räknas som "självförsörjning".
Dvs, du får inget försörjningstöd om den överskrider normen (summan du får utbetalad av soc.)

Lurar du dom. Ser dom det vid nästa skattedeklaration, och då blir du återbetalningsskyldig.
Detta stämmer. Du kommer bli upptäckt. Soc kommer dra in ditt bidrag ett par månader, så börja skaffa andra pengar redan nu! I mitt fall fick jag en liten skatteåterbäring som jag använde till att betala skulder, kunde aldrig drömma om att de skulle dra in bidraget då jag hade vårdnaden om 2 barn. Men det gjorde soc, i tre månader! Som tur var kunde jag låna av vänner och vi slapp hamna på gatan. Detta är många år sedan och precis efter en skilsmässa som alla vet kan förstöra ekonomin i flera år framåt! Numer jag på fötter och har inte haft med soc att göra på många år, och det är jävligt skönt. Men som sagt, skaffa andra pengar NU och tro inte att soc är "snälla" för att du har en utsatt situation, för det är dom inte! Lycka till.
Citera
2009-09-21, 09:49
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekabo

Och de blir inte glada om man luras...
Citera
2009-09-21, 11:46
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
I mitt fall fick jag en liten skatteåterbäring som jag använde till att betala skulder, kunde aldrig drömma om att de skulle dra in bidraget då jag hade vårdnaden om 2 barn.

Så de berättade inte att ALLT som kommer in på kontot räknas som inkomst? Konstigt, för det brukar de göra.

Och skulder bryr sig soc inte om alls.
Citera
2009-09-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glennessa
Detta stämmer. Du kommer bli upptäckt. Soc kommer dra in ditt bidrag ett par månader, så börja skaffa andra pengar redan nu! I mitt fall fick jag en liten skatteåterbäring som jag använde till att betala skulder, kunde aldrig drömma om att de skulle dra in bidraget då jag hade vårdnaden om 2 barn. Men det gjorde soc, i tre månader! Som tur var kunde jag låna av vänner och vi slapp hamna på gatan. Detta är många år sedan och precis efter en skilsmässa som alla vet kan förstöra ekonomin i flera år framåt! Numer jag på fötter och har inte haft med soc att göra på många år, och det är jävligt skönt. Men som sagt, skaffa andra pengar NU och tro inte att soc är "snälla" för att du har en utsatt situation, för det är dom inte! Lycka till.

Men jag ska bara ha socbidrag en månad till? Jag ska nämligen börja jobba nu så. Och om jag inte behöver visa nått kontoutdrag denna månad. Då kan dom väl inte se? eftersom jag aldrig kommer ha med dom att göra efter denna månad? Och dom brukar inte fråga efter kontoutdrag nu längre. Dom brukar säga (aa du kan väl ta med det nästa gång)...
Senast redigerad av Evelius 2009-09-21 kl. 12:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in