Citat:
Ursprungligen postat av Pekabo
Saken är att.. Har du haft en inkomst en månad, så kommer den summan räknas som "självförsörjning".
Dvs, du får inget försörjningstöd om den överskrider normen (summan du får utbetalad av soc.)
Hade samma problem! Jobbade en sommar, fick ut ca10 000kr.
Av soc fick jag 3200 i månaden (då jag bor hemma)
Och det resulterade i att jag inte fick bidrag på ca 3 månader.
Eftersom 10 000/3200 är 3,5 månaders inkomst.
Så jag fick klara mig på noll kronor då skulderna var betalda :/.
Lurar du dom. Ser dom det vid nästa skattedeklaration, och då blir du återbetalningsskyldig.
Detta stämmer. Du kommer bli upptäckt. Soc kommer dra in ditt bidrag ett par månader, så börja skaffa andra pengar redan nu! I mitt fall fick jag en liten skatteåterbäring som jag använde till att betala skulder, kunde aldrig drömma om att de skulle dra in bidraget då jag hade vårdnaden om 2 barn. Men det gjorde soc, i tre månader! Som tur var kunde jag låna av vänner och vi slapp hamna på gatan. Detta är många år sedan och precis efter en skilsmässa som alla vet kan förstöra ekonomin i flera år framåt! Numer jag på fötter och har inte haft med soc att göra på många år, och det är jävligt skönt. Men som sagt, skaffa andra pengar NU och tro inte att soc är "snälla" för att du har en utsatt situation, för det är dom inte! Lycka till.