Rotfruktsbaserade soppor, grytor är mycket prisvärda och är väldigt goda nu när det blir höst.
En variant jag brukar laga:
Jag lägger ner, grovskuren potatis, morot, kålrot, gul lök och ibland palsternacka(finare skuren) i kött- eller fiskbuljong. Kryddar med dragon, vitpeppar, paprika, lite tomatpuré, en skvätt ketchup och slutligen cayennepeppar för lite hetta. Det får koka upp och puttra. När rotfrukterna har ca 5-8 minuter kvar lägger jag i grovtärnade bitar av falukorv eller vit fisk av valfri sort. Låter det bli klart och serverar.
Eftersom man utgår från rotfrukter som är mycket matiga behöver man bara hälften så mycket av den dyrare fisken eller korven som man normalt skulle ha använt.
Alternativt kan man äta rätten som en ren rotfruktssoppa utan falukorv elller fisk. Det åt jag till middag i kväll och den var riktigt het och god och hettan bröt fint mot tomatsmaken. Mums!
Senast redigerad av Softis... 2009-09-21 kl. 02:53.
Pasta med tonfisk (i olja), enkelt, inte speciellt dyrt och JÄÄÄÄVLIGT gott. Går att variera med olika kryddor. Levde en sommar på detta.. Rörde ner majs och grejer för att variera ibland.
Gröt är också billigt och bra. Åt jag mycket när jag var mindre och vi hade det lite knapert vissa perioder. En stor tallrik gröt med en smörklick i mitten (för att lyxa till det lite ) framför tvn en kall kväll är riktigt fint!
Jag har tänkt på det där om att äta nudlar 7 dagar i veckan i några veckor, klarar man verkligen det?? Själv blir jag illamående om jag äter nudlar mer än 2 ggr i veckan
En kompis till mig levde i stort sätt på nudlar i 4 år. Kan säga att han älskade
skolmaten!
Jag har själv barn och har en rätt knackig ekonomi. Det går!
Eftersom man har barn är väl inte enbart nudlar att föredra. Mitt tips är att planera inköpen och vad du ska laga i förtid.
Köp t ex. ett storpack köttfärs, brukar finnas på erbjudande ofta! Då kan du dela upp det i flera delar och laga köttfärssås (gärna lite extra så det räcker till köttfärspizza, lasange eller nåt liknande dagen efter), biffar, hamburgare, köttbullar.
Sen falukorv också, det är super. Jag brukar köpa när jag ser att det finns billigt. Bara att skiva/hacka och frysa in. Falukorv är billigt och av det kan du göra många korvgrytor eller stroganoff som går att servera med både ris, pasta eller potatis.
Pasta med olika såser går ju också att komma billigt undan med. Se till att köp hem lite matlagningsgrädde/ creme fraiche, sen är det ju bara att blanda efter sitt egna tycke och ha i t ex. bacon som är billigt.
Om ni har nära till affären kan det även vara en idé att handla lite men ofta ifall affären har varor över ofta. Isåfall kan man köpa sånt som har kort datum billigt, och det gör ju inget om det bara är 1 dag kvar om man ändå ska äta upp allt samma kväll.
rotfrukter och baljväxter är bra grunder till soppa och grytor. Kolla i affärerna efter bra erbjudanden på kycklingfile, fisk och färs Köp stort, stycka av och frys in.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!