2009-12-23, 23:52
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nezan
ven i det hr fallet mste det ju till ngon som str mer n och gapar t fernomenet fr atgt n ett resultat, man kan inte bara sga si eller s, om ljusen inte r fejk s ta reda p mer om det helt enkelt.

Fanns ju ven nt stlle dr de sg lyktgubbar i nn krrskog, det var ju sumpgaser som kunde ses i mrkret.
Ja vad ska man sga...
Citera
2009-12-24, 00:46
Medlem
Ja, seru det fr du bestmma helt sjlv.

Du tycks ju vara duktig p att bestmma.
Citera
2010-11-02, 19:59
Medlem
cephs avatar
Finns ngra nya skna hypoteser kring det hr som har ftt ett visst std av observationer. Jag nmnde detta i ngon annan trd fr ett tag sen men det r ju hr det hr hemma.

tminstone en av mekanismerna bakom Hessdalenljusen verkar vara att skandiumdamm plockas upp av vinden (omrdet r mycket rikt p skandium) och som via en komplex reaktion med annat damm och en oxidator (syre i luften) lngsamt brjar brinna och bildar svvande bollar av plasma. Man har ftt fram indirekta belgg fr det hr via omrdets geologi och vindmnster samt direkta belgg via en spektrometrisk analys av ljusen i sig.

Fascinerande som fan.
Citera
2010-11-02, 20:28
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Ja vad ska man sga...
Att ett analytiskt tnkande r som krucifix, vitlk och vigvatten fr dig?
Citera
2010-11-03, 19:37
Medlem
Krullpulvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Fascinerande som fan.

Kan bara hlla med, mste ha varit frustrerande fr lokalbefolkningen nr ingen trodde p dem frst.
Citera
2010-12-23, 12:45
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nezan
Jag minns nn plats i USA dr de sg de mest konstiga fenomen p natthimmeln d och d, folk kte dit bara fr att f se de dr fantastiska ljusen.

Sen var det nn som gav sig fan p att ta reda p varfr och vad de var egentligen, ven han sg de fantastiska ljusen ver nn hjd.

Han noterade dock att det var i en viss vdertyp som de visade sig.

Bakom berget eller hjden s gick en bilvg, men den kunde inte ses frn platsen.

Dock efter test i det typiska vdret fixade han att nn krde p den vgen, och plopp dr var fenomenet, tydligen krkte sig ljuset just nr luftfuktighet och tempratur var rtt, s att trots att inte bilstrlkastarna direkt kunde ses s spelade de p himmelen ver berget.

Jag menar ven dr var folk vertygade om att det var ett paranormalt fenomen eller utomjordiskt, jag gissar att folk blev ganska sura och fortsatte envist hvda annat ven om det var klart.

ven i det hr fallet mste det ju till ngon som str mer n och gapar t fernomenet fr atgt n ett resultat, man kan inte bara sga si eller s, om ljusen inte r fejk s ta reda p mer om det helt enkelt.

Fanns ju ven nt stlle dr de sg lyktgubbar i nn krrskog, det var ju sumpgaser som kunde ses i mrkret.
Pminner mig om en sak jag sg i frrgr natt.

Det var under -10C och det fll ett mycket tunt snfall. Flingorna var s sm att de bara kunde ses i direktbelysning.

S ngra kvarter bort ver hustaken s ser jag ngra ljuskglor som pekar rakt upp. Jag tnker att det r ngon som har lekt med ngra strlkastare.

Nr jag passerar en tvrgata s ser jag en gatlykta med exakt samma ljuskgla ifrn. Jag tnker att det mste vara ngot ljuslckage frn toppen av lyktan och tnker inte mer p det.

S ngot kvarter senare ser jag en bil med pslagna strlkastare. Och trots att det mesta av ljuset r riktat ned mot marken s ser jag exakt samma ljuskglefenomen som tidigare! Ngon som kan frklara detta?
Citera
2010-12-23, 16:51
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Pminner mig om en sak jag sg i frrgr natt.

Det var under -10C och det fll ett mycket tunt snfall. Flingorna var s sm att de bara kunde ses i direktbelysning.

S ngra kvarter bort ver hustaken s ser jag ngra ljuskglor som pekar rakt upp. Jag tnker att det r ngon som har lekt med ngra strlkastare.

Nr jag passerar en tvrgata s ser jag en gatlykta med exakt samma ljuskgla ifrn. Jag tnker att det mste vara ngot ljuslckage frn toppen av lyktan och tnker inte mer p det.

S ngot kvarter senare ser jag en bil med pslagna strlkastare. Och trots att det mesta av ljuset r riktat ned mot marken s ser jag exakt samma ljuskglefenomen som tidigare! Ngon som kan frklara detta?

Jajjamen!

http://www.atoptics.co.uk/halo/lpil.htm

http://www.yr.no/nyheter/1.7435992

Har ocks sett fenomenet lite svagt ett par gnger nu nr det r isdimma och snt dr.
Citera
2010-12-23, 21:23
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Jajjamen!

http://www.atoptics.co.uk/halo/lpil.htm

http://www.yr.no/nyheter/1.7435992

Har ocks sett fenomenet lite svagt ett par gnger nu nr det r isdimma och snt dr.
Tack!

Men skisserna frklarar ju bara reflektionerna i tv dimensioner. Hur kommer det sig att det inte blir ett "moln" av ljus?
Citera
2010-12-23, 22:12
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Tack!

Men skisserna frklarar ju bara reflektionerna i tv dimensioner. Hur kommer det sig att det inte blir ett "moln" av ljus?

Tja, det r en bra frga men min tankeverkstad sger mig att det mjligen kan beskrivas s hr:

http://i51.tinypic.com/2wdu247.jpg

Eller fan, det blev lika dligt det. Jag brjar f svrt att verstta mina tankar till ord, hh. Men tro mig, jag har lsningen!
Citera
2010-12-24, 09:32
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Tja, det r en bra frga men min tankeverkstad sger mig att det mjligen kan beskrivas s hr:

http://i51.tinypic.com/2wdu247.jpg

Eller fan, det blev lika dligt det. Jag brjar f svrt att verstta mina tankar till ord, hh. Men tro mig, jag har lsningen!
Gullig!

Men vad r det som gr att ljuset som reflekterats ivg t sidorna inte reflekteras sedan i betraktarens riktning?
Citera
2010-12-24, 13:48
Medlem
Analyzatorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Ja vad ska man sga...

Lyktgubbarna du pratar om r Vid detorpet Knutstorp, Martebo socken p Gotland, sgs konstiga ljus visa sig..............
Citera
2010-12-24, 19:49
Medlem
Vargen225s avatar
Citat:
Finns ngra nya skna hypoteser kring det hr som har ftt ett visst std av observationer. Jag nmnde detta i ngon annan trd fr ett tag sen men det r ju hr det hr hemma.

tminstone en av mekanismerna bakom Hessdalenljusen verkar vara att skandiumdamm plockas upp av vinden (omrdet r mycket rikt p skandium) och som via en komplex reaktion med annat damm och en oxidator (syre i luften) lngsamt brjar brinna och bildar svvande bollar av plasma. Man har ftt fram indirekta belgg fr det hr via omrdets geologi och vindmnster samt direkta belgg via en spektrometrisk analys av ljusen i sig.

Fascinerande som fan.

Hessdalen r intressant men som alla teorier kring fenomenet r den om mnet skandium bara en teori lika obevisad som alla andra. Jag har fr mig att jag lst att man inte lyckats terskapa den teorin i praktiken.
Jag vill bara sl fast att fenomenet fortfarande r ppet fr spekulationer s lnge inget kan bevisas, ven fast det lter sannolikt att markfrhllanden innehller skandium i strre mngd vara orsak till ljusfenomenen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in