Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2009-09-19, 16:05
  #49
Medlem
epost72s avatar
Sambuca

Sambuca

Citat:
SAMBUCA HOT SHOT 1,5cl sambuca, 1,5cl varmt kaffe, grädde
häll först i spriten i nämda ordning. Fyll på med varmt kaffe toppa med vispad grädde
Shot-Drinkar

En fd vän till mig hävdade att Sambuca var ursprunget till "Hot shot" han lade i ett par kaffebönor, och tände eld på glaset, så att det blev varmt, där efter drack man upp det.

Enligt min mening smakade det så där.
Men enligt citatet så blir det ju nästan det samma som "Galliano hot shot" så det kanske kan vara något?

Sambuca är jävligt gott om man gillar aniskrydda.
Citera
2013-11-08, 05:40
  #50
Medlem
Mr.Riddims avatar
Jag bumpar och gör en sammanfattning med länkar på de olika nämnda dryckerna. Det blir ju bara kallare och man kanske skall ta sig något som värmer lite extra när man tar sig till baren.

Irish Coffee

Chocolate Havanna

Kaffekask/Kaffegök

Lumumba

Hot Vanilla Apple

Galliano/ galliano hot shot

Glüwine

När jag söker på ordet varm i cocktailguiden dyker det upp några drinkar!

Är det någon som har några andra namn på varma alkoholdrycker som är värda att nämnas?
__________________
Senast redigerad av Mr.Riddim 2013-11-08 kl. 05:42.
Citera
2013-11-08, 13:37
  #51
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Glöm inte varmt öl:

"Varmt öl åt frusna män,
och varmt öl åt trötta:
ty varmt öl är kroppens vän
och hågens stav och stötta."

Provade det första gången när jag var på besök i Polen förra vintern, och det är faktiskt riktigt gott när man kommer hem med is i skägget och behöver värma sig.

Annars är olika typer av toddies ett säkert val. Sprit, sötma, varmt vatten och kryddor efter eget val. Den amerikanska klassikern Hot Buttered Rum är ett perfekt exempel nu när julen närmar sig: Hot Buttered Rum
Citera
2013-11-08, 14:39
  #52
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainFreedom
Annars är olika typer av toddies ett säkert val. Sprit, sötma, varmt vatten och kryddor efter eget val. Den amerikanska klassikern Hot Buttered Rum är ett perfekt exempel nu när julen närmar sig: Hot Buttered Rum

+1 på den - smörad rom är mums!
Citera
2017-11-19, 19:35
  #53
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceres
I USA dricks det tydligen varm cider när julen närmar sig, enligt en kompis som är där just nu. Icke-kolsyrad cider då så klart.

Mhm, detsamma som kaffekask.

Vilken cider som finns att köpa i Sverige passar som varm cider? och hur gör man?
Skulle gärna prova detta.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback