Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2011-01-05, 12:21
  #49
Medlem
vad e den praktiska skillnaden?
Citera
2011-01-05, 12:27
  #50
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
vad e den praktiska skillnaden?

mellan vad?
Citera
2011-01-05, 12:30
  #51
Medlem
-Jamaica-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
vad e den praktiska skillnaden?

Mellan att ha Aspergers och vara utvecklingsstörd? Tja, för det första kan man inte ha en IQ under 70 om man har AS. Man kan inte ha både och.

Hittade detta på nätet, det handlar iof om autism, men eftersom Aspergers också är i autismspektrumet men inte utvecklingsstörning, så kanske det går att förstå ändå.

"Vad är skillnaden mellan utvecklingsstörning och autism?

Man beräknar att ungefär 70% av alla barn med autistiskt syndrom också har en utvecklingsstörning. Det som är utmärkande vid autism är att personen oberoende av begåvningsnivå har kvalitativa och tydliga svårigheter och/eller avvikelser inom områdena socialt samspel, kommunikation och beteende. Vid utvecklingsstörning avviker inte svårigheterna inom dessa områden från den allmänna utvecklingsnivån.

Utvecklingsstörning är en egen diagnos och ett tillstånd som i sig innebär särskilda svårigheter. En person med autism tillsammans med utvecklingsstörning kan därför sägas vara dubbelt drabbad. "

(http://www.autismforum.se/gn/opencms...ng_autism.html)
Citera
2011-01-06, 08:13
  #52
Avstängd
Molnikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relevant
Det var länge sen jag skapade tråden men jag är fortfarande fundersam. Jag läste igenom utredningen och begärde själv att den skulle omvärderas utav en annan läkare som gav tillbaka exakt samma utredning fast med ett annat namn. Jag kämpade emot och fick en högre läkare men fick ännu en gång samma utredning med ett annat namn, jag ger upp.
Efter tre läkare var av en överläkare kan jag inte göra så mycket mer...

Jag får acceptera detta fast det tar emot och jag vägrar att erkänna det. Vänder mig nu till föräldrar som har fått samma diagnos på sina barn. Hur uppfostrar ni dem till att leva i det samhället vi lever i? Det går bra för min lillebror i skolan men hans läxor är fan i mig på lägsta nivån man kan komma!

Diskussionsunderlag:
- Ni som har barn som har fått diagnosen lidrit utvecklingsstörda, hur hjälper man dem att komma in i samhället som "normala" människor? Går det?
- Ni som inte är i den situationen, vad skulle ni göra?

Jag antar att du menar hur man hjälper utvecklingsstörda till att få ett bra liv. Att de ska fungera som "normala" människor är ju inget att sträva efter. Ni får se till vilka behov lillebror har och hur man kan uppfylla det. Det är ju viktigt att kraven som ställs på honom är satta till en nivå där det finns möjlighet att både anstränga sig för att klara dem och att klara av dem. Det han inte alls kan bör han ju få hjälp med och annars klara så mycket som möjligt själv.

En sån här sak kan ju komma som en negativ överraskning, men det kan också bli något som svetsar familjen samman och skapar gemensamhet. Det beror hur man tar det.
Citera
2011-01-08, 00:41
  #53
Medlem
Relevants avatar
Jag är en otroligt dålig "TS", men detta är väldigt jobbigt för mig och min familj... Innan mitt senaste inlägg så hade jag hunnit flytta och börjat mitt egna liv. Jag svarade på tråden på nytt enbart för att det tyvärr krävs för mycket utav mig fast jag har flyttat och startat en ny familj och jag vill hjälpa min mor, hon har de väldigt jobbit (min lillebror får ta mest stryk utav detta fast han är minsta problemet, se whitetrash).

Och ja, jag trodde att jag visste mer än jag visste när jag startade tråden och med mitt senaste inlägg så trodde jag att jag visste lika mycket. Detta tär på mig och min familj väldigt mycket och som jag skrev i mitt första inlägg var jag onykter, lika så i mitt senaste..

Citat:
Ursprungligen postat av Molnika
Jag antar att du menar hur man hjälper utvecklingsstörda till att få ett bra liv. Att de ska fungera som "normala" människor är ju inget att sträva efter. Ni får se till vilka behov lillebror har och hur man kan uppfylla det. Det är ju viktigt att kraven som ställs på honom är satta till en nivå där det finns möjlighet att både anstränga sig för att klara dem och att klara av dem. Det han inte alls kan bör han ju få hjälp med och annars klara så mycket som möjligt själv.

En sån här sak kan ju komma som en negativ överraskning, men det kan också bli något som svetsar familjen samman och skapar gemensamhet. Det beror hur man tar det.

Molnika: Tackar otroligt mycket för ditt svar och håller med men du ser nedan hur jag tänker, tyvärr..

Det jag stör mig mest på, vilket var mitt vrede till att börja härja så som jag gjorde, var att man sätter en liten kille som ligger efter i skolan och försöker bekräfta sig i en särklass med folk som verkligen är efter. Min lillebror går nu i särklass, han får bra betyg, men i vad? Vad har han för framtid, ett extra år i "gymnasiet" och dagcenter? De han går med är verkligen sjuka, det märker man på dem. Men varför måste han hamna i samma klass, varför finns det inget mellanting, vad går mina skattepengar åt?

Jag får acceptera att han är utvecklingsstörd, men jag vägrar acceptera att han ska hamna i fack mellan lindrigt, gravt, måttligt och va fan de heter!.

Senast när jag var hemma hos föräldrarna för natten så märker jag att han är uppe mitt i natten (ca. 2) och gör armhävningar. Jag frågar vad han håller på med och han kommer med sjuka bortförklaringar.Visar sedan hur man ska göra och han tackar och går och lägger sig. Jag gjorde likadant när jag var liten men hans problem är att han hade umgåtts med fel personer (de som hade slagit honom, läs #1) och ville bli lika stark som dem och bekräfta sig. Kan inte bevisa det man man märkte det på han. Och det han gjorde handlade inte om att han har -70 i IQ utan att han ville vara stark som alla andra pojkar, lita på mig när de gäller det.

Nu har jag skrivit vad jag vill och svarat, fortsätt diskutera och komma med förslag på min förra frågeställning, mer än tack.
Citera
2012-12-30, 23:31
  #54
Medlem
Relevants avatar
Väldig länge sen denna tråd skapades men gör en uppdatering ändå. Efter mycket och men så vart det för ett tag sen en omprövning och den visade att han varken var utvecklingsstörd eller hade Aspergers utan han är fullt frisk men har dyselexi. Han har alltså gått flera år i särskola och ligger fruktansvärt efter i skolan. Efter den nya utredningen så får han heller inte gå kvar i sin gamla skola utan måste nu flytta till en vanlig men gå om en klass, om ens det räcker.

Det borde vara nackskott psykiatrikern som förklarade honom som utvecklingsstörd enligt mig.. Grabben har inte allt för mycket till framtid tack vara denne idioten.
Citera
2017-06-14, 21:10
  #55
Medlem
Relevants avatar
Flera år senare och gissa vem som hade rätt? Bror gick i särskola i åtta år och på fredag tar han studenten, i en vanlig klass, på ett vanligt program.
Inga diagnoser någonstans, max dyslexi, knappt det.

Borde vara skottpengar på den idiotiska psykiatrikern dom gjorde detta mot honom när det var INGENTING! Ja, ingenting, alla hade fel.
Idag knullar han mer brudar än mig och har hela livet framförsig.
Det enda som stör mig är hur man kan göra något sådant i så många år utan att ge någon slags betalning...

Han gick från särskolan, hoppa över klasser till att blir "frisk förklarad" och har kämpar sig upp och tar på fredag studenten med de i sin egen årskull.

All respekt till honom och ett nackskott till den som la LSS beslutet.
Tack för mig och min bror
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback