Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-10-31, 16:53
  #49
Medlem
Stämmer bra det!
Citera
2018-01-13, 12:33
  #50
Medlem
någon som vet under vilka år dom satt i fängelse jag själv gissar på 50-talet till någon gång på 60-talet och jag har läst att tonys fru skulle ha hetat gunnel eller gunilla och att hon gifte om sig med en lasse Gille och jag undrar om någon vet var hon är begraven
Citera
2018-01-13, 14:40
  #51
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gravletaren
någon som vet under vilka år dom satt i fängelse jag själv gissar på 50-talet till någon gång på 60-talet och jag har läst att tonys fru skulle ha hetat gunnel eller gunilla och att hon gifte om sig med en lasse Gille och jag undrar om någon vet var hon är begraven
Det var väl inte fråga om ett fängelsestraff, utan de åkte väl in och ut på kortare voltor sedan ung ålder. De satt hela skaran på Långholmen när skivan spelades in. Det var våren 1964? En av medlemmarna åkte in igen på något år strax efter att skivan släppts. Det blev en del rubriker i tidningarna om "popartisten" som åkt dit.

Om Gunn*l Gill* (e) var Tonys hustru så var hon född 1938 och avled 1980. Det stämmer överens med Wikipedias uppgift om att hon skulle ha hetat Gunn*l och avlidit till följd av missbruk 1980. Var/om hon är begravd vet jag ej.
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2018-01-13 kl. 14:45.
Citera
2018-01-13, 15:30
  #52
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gravletaren
någon som vet under vilka år dom satt i fängelse jag själv gissar på 50-talet till någon gång på 60-talet och jag har läst att tonys fru skulle ha hetat gunnel eller gunilla och att hon gifte om sig med en lasse Gille och jag undrar om någon vet var hon är begraven
Askan spridd 15/4 1980 i minneslunden på Skogskyrkogården enligt Begravda i Sverige 2.
Citera
2018-01-13, 16:35
  #53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tony Granquists hustru Gunnel.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det var väl inte fråga om ett fängelsestraff, utan de åkte väl in och ut på kortare voltor sedan ung ålder. De satt hela skaran på Långholmen när skivan spelades in. Det var våren 1964? En av medlemmarna åkte in igen på något år strax efter att skivan släppts. Det blev en del rubriker i tidningarna om "popartisten" som åkt dit.

Om Gunn*l Gill* (e) var Tonys hustru så var hon född 1938 och avled 1980. Det stämmer överens med Wikipedias uppgift om att hon skulle ha hetat Gunn*l och avlidit till följd av missbruk 1980. Var/om hon är begravd vet jag ej.

De hade alla tre gjort ett flertal voltor. Trion satt på Långholmen då skivan spelades in och det stora fotot på LP-skivan är tagen på Långholmen.

Det var under denna sista volta som Tony Granquist blev svårt sjuk och som tyvärr ändade hans liv i förtid.

Detta var "Korpen" Johnsson som var orsaken till dessa rubriker. Efter sina uppträden med gruppen efter att Granquist hade avlidit bröt han sig in på ett antal ställen och använde dynamit.

I dokumentären om Jailbird Singers så medverkade en yngre bror till Gunnel som bl. a. berättade om systerns missbruk. Även hon kom tyvärr att avlida i förtid.
Citera
2018-04-27, 16:00
  #54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tony Granqvist - Långholmens egen Elvis Presley.

Författaren Lasse Strömstedt kom också att lära känna Tony Granqvist. Om detta berättar han i sin bok Fånge 981 utgiven 2003.

Lasse Strömstedt.

Detta nedanstående bör ha inträffat ca 1957-58 på Långholmen.

Gör här några citat som återfinns på sidorna 176 och 177.

"Jazzforums trio blev lika frälst på rock som vi andra och sångaren som dessutom var fenomenal på gitarr hade talang att bli en stort artist. Tony Granqvist hette han."

"Tre dagar för konserten affischerade vi i alla korridorer. Bosse K som var en skicklig tecknare ritade Tony i helfigur med sin gitarr. Sedan lånade vi stencilapparaten och vevade fram trettio affischer."

"Tonys fångkläder var målade med färg som lyste i strålkastarljuset."

"- Ärade publik. En stor applåd för Långholmens egen Elvis Presley: TONY GRANQVIST!"
Citera
2022-09-27, 20:18
  #55
Medlem
flaess avatar
P4 Dokumentär har producerat en dokumentär uppdelad i två avsnitt om Jailbird Singers:

https://sverigesradio.se/avsnitt/ton...ingers-del-1-2
Citera
2022-09-28, 14:43
  #56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tragiskt slut för Jailbird Singers.

Citat:
Ursprungligen postat av flaes
P4 Dokumentär har producerat en dokumentär uppdelad i två avsnitt om Jailbird Singers:

https://sverigesradio.se/avsnitt/ton...ingers-del-1-2

Tack för länken.

Citat:

"Tony Granqvist möter biltjuven Masen och dynamitarden Korpen på Långholmen och Jailbird Singers föds. Tony beskrivs som en ny Elvis och de hamnar på svensktoppen. Men deras förflutna hotar framgången."

Vi vet inte hur det hade gått för medlemmarna i Jailbird Singers om de hade fått fortsätta under Tony Granqvists ledning. Det var han som höll i ihop bandet. Den person som kommer efter honom kunde inte göra det tyvärr.

De två största låtarna som de hade stor framgång med var Där björkarna susa och Jungman Jansson som båda kom att hamna på Svensktoppen. Fastän det är snart 60 år sedan de slog igenom så är gruppen fortfarande kända och omtalade. Eter att Granqvist hade avlidit 1965 så låg den förstnämnda låten kvar på Svensktoppen.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-09-28 kl. 14:49.
Citera
2022-10-01, 22:46
  #57
Medlem
Sommarprat om Jailbird Singers med återberättad kassaskåpskupp. Börjar vid 38.56. Hela programmet är för övrigt briljant så lyssna på på resten också.
https://sverigesradio.se/avsnitt/395610
Citera
2022-10-03, 00:02
  #58
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Hörde om att sångaren dog och då började de andra bandmedlemmarna spränga kassaskåp igen.
Citera
2022-10-03, 22:02
  #59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Slutet på Jailbird Singers.

Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Hörde om att sångaren dog och då började de andra bandmedlemmarna spränga kassaskåp igen.

Så var det tyvärr.

När Tony Granqvist blev svårt sjuk och inte orkade med att uppträda längre spårade det hela ur. Den person som efterträdde Granqvist hade inte samma pondus och därför gick det som det gick.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback