Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-05-24, 02:01
  #49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
CompuTrace brukar inte vara så enkelt att få bort när det väl är aktiverat i BIOS. Den som är väl insatt kanske kan avaktivera tjänsten, men det hindrar säkert de flesta från att ta bort tjänsten. Å andra sidan så behöver man nog inte vara särskilt orolig i det här landet, för det verkar som att tjänsten inte är tillgänglig i Sverige.

Spårningstjönsten (alltså att fomputrace hjälper dig att hitta adressen) är inte tillgänglig i Sverige. Men hårdvaran funkar utmärkt. Du kan fortfarande låsa/bricka enheten, och den överför fortfarande information IP-adresser och liknande. Det finns ett antal svenska kunder som använder den.

Jag har dock aldrig varit med om att någon varit intresserad av att spåra en försvunnen dator. Man brukar bara aktivera kill switch så är det bra med det.

Bitlocker/tpm/secureboot börjar göra den här tekniken ganska meningslös.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2015-05-24 kl. 02:07.
Citera
2015-05-24, 02:08
  #50
Medlem
Inställningen på min egen dator är inte aktiverad, men det står en varning i samband med att aktivera tjänsten.

Citat:
Computrace Complete is a comprehensive solution that combines asset administration (advanced reporting capabilities), data and
device security, geotechnology (geolocation and geofencing), theft recovery, and a service guarantee (up to $1,000 USD if a stolen
computer cannot be recovered). Computrace Complete is available only in the U.S., Canada, and Puerto Rico.
Citera
2015-05-24, 02:12
  #51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Inställningen på min egen dator är inte aktiverad, men det står en varning i samband med att aktivera tjänsten.

Exakt. "Computrace Complete". Det finns fler nyanser av tjänsten.
Citera
2018-06-09, 01:01
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
CompuTrace brukar inte vara så enkelt att få bort när det väl är aktiverat i BIOS. Den som är väl insatt kanske kan avaktivera tjänsten, men det hindrar säkert de flesta från att ta bort tjänsten. Å andra sidan så behöver man nog inte vara särskilt orolig i det här landet, för det verkar som att tjänsten inte är tillgänglig i Sverige.

Sverige ligger långt fram med denna produkt/tjänst och fler och fler privatpersoner, skolor och företag köper tjänsten. Väl aktiverad.. kört att ta bort går inte hur mycket du än ändrar MAC adresser och dyl eller formaterar HDD. Läs mer här om företaget som tillverkar agenten .. www.absolute.com
Citera
2018-06-09, 04:08
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Littlefoxy
...Se inlägget ovan!...
Så, desto större anledning för folk att hitta (flera/olika) sätt att "bota" detta på. Om jag tyckte det var värt det hade jag köpt en ny dator med skiten på och börjat experimentera, men det tycker jag tyvärr inte. Nu var det ju tre år innan din post så jag antar att ingen gjort någon sådan information publik i alla fall?
Citera
2018-06-09, 18:08
  #54
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Vilken bump.

Det finns på vissa system, men är tillval överallt så vitt jag vet. Dell har en sån option på företagsmaskinerna iaf, där är det BIOS/specialchip-baserat, dvs direkt på moderkortet. Inget jag har köpt så jag vet inte hur bra det funkar i praktiken eller om det går att sabba.
Tittade just på en sån maskin för nån vecka sen.
Helt glömt vad det hette, men alternativen var disabled/active/inactive. Med en varning att den aldrig går att ställa till disabked efter att ett av dom andra alternativen aktiverats.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback