Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-17, 18:14
  #1
Medlem
flipper1446s avatar
Finns det något företag som utför DNA-tester för att kolla vilka genetiska sjukdomar man bär på osv. Så att man kan få reda på att "om du skaffar barn med en kvinna som bär på det här anlaget så kommer era barn med stor sannolikhet att få en jävla massa cancer".
Kunde vara intressant att testa, om det finns. Beroende på prislappen så klart.
Citera
2009-09-17, 18:18
  #2
Medlem
Det finns. Google-grundarens fru har nåt företag: https://www.23andme.com/
Citera
2009-09-17, 18:19
  #3
Medlem
flipper1446s avatar
Tack, jag förstod väl att det skulle finnas!
Men det finns alltså inte något inom rikets gränser?
Edit: var ju inte så jäkla dyrt heller. $399 + $70 i frakt om jag läser rätt. Coolt.
Citera
2009-09-17, 22:49
  #4
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Tack, jag förstod väl att det skulle finnas!
Men det finns alltså inte något inom rikets gränser?
Edit: var ju inte så jäkla dyrt heller. $399 + $70 i frakt om jag läser rätt. Coolt.

Supercoolt. Du ska bara ha klart för dig att du kan se dig i månen efter att teckna försäkringar hos försäkringsbolag efter det att du tagit det testet. Visar det sig att du bär på det minsta lilla kommer du att förvägras försäkring eller betala skyhöga premier.
Kan tyckas som ett högt pris att betala för sådan kunskap. För du ska veta att även om du genetiskt bar anlag för något är det inte säkert att det slår igenom som sjukdom (försäkringsbolagen kommer dock inte att chansa).
Tänk dig för innan du gör något dumt.
Citera
2009-09-17, 23:46
  #5
Medlem
flipper1446s avatar
Och det får försäkringsbolaget reda på hur...?
Nu var detta mest en intressekoll, inget jag planerar att göra. Men ändå häftigt att det var så pass billigt, jag trodde absolut att det skulle kosta över 10.000 svenska.
Citera
2009-09-18, 09:50
  #6
Medlem
Lightbreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Tack, jag förstod väl att det skulle finnas!
Men det finns alltså inte något inom rikets gränser?
Edit: var ju inte så jäkla dyrt heller. $399 + $70 i frakt om jag läser rätt. Coolt.
Jo. https://www.dna-guide.com/
DNA Guide Europa AB

Artillerigatan 6
114 51 Stockholm
Citera
2009-09-20, 16:20
  #7
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Och det får försäkringsbolaget reda på hur...?
Nu var detta mest en intressekoll, inget jag planerar att göra. Men ändå häftigt att det var så pass billigt, jag trodde absolut att det skulle kosta över 10.000 svenska.

Ja, HUR får försäkringsbolagen reda på det. De som alltid agerar utifrån osjälviska motiv och utav ... ja, ren godhet.

De begär uppgift från dig om du tagit ett test. Du kan i det fallet välja att ljuga. Men de kommer också att begära rätten att efterfråga journalhandlingar, efterforska DNA-test etc, för att du ska få ut dina försäkringspengar. Använder du dig av ett ackrediterat testinstitut finns det på forsäkringsbolagens lista - använder du dig av något litet okänt lura-folk-på-pengar-hemlab kanske du kommer undan. Men vad är då uppgifterna värda?
Citera
2009-09-20, 16:25
  #8
Medlem
flipper1446s avatar
Då är alltså ett utländskt företag att föredra. Nu vet jag inte ens om jag har någon slags försäkring, och jag har inte tänkt att göra testet inom någon snar framtid, så problemet existerar enbart i teorin.
Citera
2018-11-17, 03:57
  #9
Medlem
RollingStoness avatar
Vilket eller vilka är bland de bästa och mest kompletta DNA-testen för att upptäcka förhöjda genetiska risker för sjukdomar i Sverige eller utomlands? Var är det billigast om man inte väljer Sverige?

Jag vill veta allt, även hur många procents släkt jag är med neandertalarna och hur pass svensk jag är, då jag har släkt i ett annat europeiskt land. Men framför allt är ev. förhöjda risker för sjukdomar viktigast. Var gör jag dessa tester och vad kostar dom?

Jag är beredd att lägga max 20 000 kr. Nu när svenska kronan är så svag så kanske det inte lönar sig att göra testerna i ett "billigare land". Turkiets lira och ukrainas hryvnia har rasat rejält i värde, så där kanske man får mest för pengarna just nu.

Tips?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback