Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-12-29, 20:01
  #1
Medlem
Stämmer det att nyare laptops kan spåras om man kopplar upp dom på internet?
Eller är det bara ett rykte som ska skrämma tjuvar från att stjäla laptops.
Citera
2003-12-29, 20:25
  #2
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlate
Stämmer det att nyare laptops kan spåras om man kopplar upp dom på internet?
Eller är det bara ett rykte som ska skrämma tjuvar från att stjäla laptops.

Klart att det inte stämmer.
Citera
2003-12-29, 20:35
  #3
Medlem
Och då är frågan.... -Hur vet du det?

/Advocaten
Citera
2003-12-29, 20:45
  #4
Medlem
läste om prog i PChemma 11/03

Menar du den här program?
http://www.shareup.net/Utilities/Sec...iew-11573.html
Citera
2003-12-29, 21:04
  #5
Medlem
Liftarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrywe
Menar du den här program?
http://www.shareup.net/Utilities/Sec...iew-11573.html
"Every time you boot your computer and have an Internet connection, PC Tracker sends a stealth e-mail message containing its exact location to a pre-determined e-mail address set by the customer."
Vore väldigt intresant att få ta del av tekniken som gör att datorn vet exakt var den är. Behövs nog lite extra hårdvara utöver programmet för att åstadkomma detta. Sen kan man ju också undra hur dom får fram E-brevet i vår värd av port-25 spärrade nätverk.

/L
Citera
2003-12-29, 21:27
  #6
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av advocaten
Och då är frågan.... -Hur vet du det?

/Advocaten

Logiskt tänkande

Köpte ny laptop för någon månad sedan, ingen som sa något om detta.

Hur skulle det funka rent praktiskt? Tror du att polisen tar serienummer och liknande och lägger upp det i en stor databas världen över (vet av egen erfarenhet att de inte ens tar serienummer vid stöld)? Vem skulle betala för detta (eller det skulle vara en gratistjänst?)? Varför skulle det bara gälla laptops? Varför skulle datortillverkarna ha denna funktion då det sannolikt leder till lägre försäljning. O.s.v. finns hur många argument som helst?

Att det finns program att köpa till för att jag personligen eventuellt ska kunna spåra min egen dator är en annan sak.
Citera
2003-12-29, 22:14
  #7
Medlem
Ett sådant "tracker" system låter för bra för att vara sant så jag ville bara försäkra mig att det inte sämmde med er proffs

Jag vet att man kan spåra telefoner till närmaste "motagare" men det är ju nått som bara telia kan göra och jag vet då inte att någon som förlorat sin mobil har fått besöka av storebror som lyckats spåra mobilen...

Det gick ju rykten om att det gick avlyssna mobiler som till och med kunde vara avstända och fortfarande gick att avlyssna....men den går jag inte på...eller
Finns storebror där ute
Citera
2003-12-29, 22:21
  #8
Medlem
Wyerds avatar
Klart att det fungerar, det är ingen bluff. Säg att du installerar ett program som varje gång du kopplar upp dig skickar ett email till en adress med det IPnummer du använder för tillfället (inte precis "exact location). På detta sätt skulle det fungera att spåra. Polisen kontaktar ISP som ger demdina uppg.

Problemet är att detta kräver att ett program är installerat i datorn. Men programmmet går ju att ta bort, eller så formaterar man och installerar om sitt OS. (något de flesta nog gör när de köpt en "ny" dator).

Kul att de tar 29 USD för programmet.
Citera
2003-12-29, 22:24
  #9
Medlem
aac_rippers avatar
Tänker du på Fritz/Palladium?
Citera
2003-12-29, 22:29
  #10
Medlem
det finns o går att spåra stulna laptops när dom kopplas upp mot internet men det gäller för ägarn att ha skrivit ner serienummret o sen anmält den. ex om det e dell så kontaktar man dell eller så gör polisen det o dom kan se om datorn kopplas upp nånstans. en nära kompis till mig hade en "vän" som surfade på en stulen laptop o det var hemifrån o dom hitta han. hur det hela funkar o allt sånt vet jag inte men dom ser väl från vilken ip o sånt. jag vet inte men det finns. o det e ingen programvara. det sitter i bioset. i bioset man kan se serienummret o det e det nummret dom spårar till
Citera
2003-12-29, 22:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .:RzA:.
det finns o går att spåra stulna laptops när dom kopplas upp mot internet men det gäller för ägarn att ha skrivit ner serienummret o sen anmält den. ex om det e dell så kontaktar man dell eller så gör polisen det o dom kan se om datorn kopplas upp nånstans. en nära kompis till mig hade en "vän" som surfade på en stulen laptop o det var hemifrån o dom hitta han. hur det hela funkar o allt sånt vet jag inte men dom ser väl från vilken ip o sånt. jag vet inte men det finns. o det e ingen programvara. det sitter i bioset. i bioset man kan se serienummret o det e det nummret dom spårar till


Det var nått sånt jag hört men jag tror inte att det har nått med bios att göra utan i så fall är det MAC adressen i nätverkskortet som går att hitta. Men om man sitter bakom en firewall så går den nog inte att spåra tror jag, eller det blir svårare. Det jag menade är altså en spårningsteknik som sitter i hårdvaran....som inte "går" att ta bort.
Citera
2003-12-29, 23:19
  #12
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:RzA:.
det finns o går att spåra stulna laptops när dom kopplas upp mot internet men det gäller för ägarn att ha skrivit ner serienummret o sen anmält den. ex om det e dell så kontaktar man dell eller så gör polisen det o dom kan se om datorn kopplas upp nånstans. en nära kompis till mig hade en "vän" som surfade på en stulen laptop o det var hemifrån o dom hitta han. hur det hela funkar o allt sånt vet jag inte men dom ser väl från vilken ip o sånt. jag vet inte men det finns. o det e ingen programvara. det sitter i bioset. i bioset man kan se serienummret o det e det nummret dom spårar till


Garanterat en skröna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback