Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2009-12-12, 13:01
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Avfärdar det som någorlunda irrelevant. Ja, det krävs att de ekonomiska förutsättningarna finns, men de behöver inte alls vara stora f.t. om man kan räkna med vinst någon gång i framtiden.

Stämmer det verkligen? Det konkurrerar ju med andra investeringsmöjligheter... jag är inte alls så säker på att det är någon som vill investera i ett projekt med extremt långsiktig och liten vinst.
Citera
2009-12-12, 13:03
  #62
Medlem
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?p...rtikel=3252821

edit: det är ett program som heter "Historiska klubben - När staten började med big business"
__________________
Senast redigerad av flirk 2009-12-12 kl. 13:29.
Citera
2009-12-12, 13:27
  #63
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?p...rtikel=3252821

Det var ett intressant program, det kryper fram att Hans Sjögren är en stor skeptiker av den fria marknaden, Mats Larsson däremot verkar vara en smula mer positivt inställd till densamma.
Intressant är hur dessa historikers iaktagelser bekräftar flertalet av dom argument som finns mot statligt ägande, framför allt statens intentioner med sitt ägandeskap vilket i dom flesta fall stavades ökad makt.
Citera
2009-12-12, 14:27
  #64
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Stämmer det verkligen? Det konkurrerar ju med andra investeringsmöjligheter... jag är inte alls så säker på att det är någon som vill investera i ett projekt med extremt långsiktig och liten vinst.
Jag skrev längre upp långsiktiga projekt är enkla att sälja vidare.
Citera
2009-12-12, 14:34
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Jag skrev längre upp långsiktiga projekt är enkla att sälja vidare.

empiri som stödjer det?
Citera
2009-12-12, 19:43
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkhjalmar
Jag tänkte mer på vad som krävs för att vägar ska byggas och järnvägsspår dras. Huruvida man kan åka i första eller andra klass på tåget spelar mindre roll i sammanhanget.

Vad som krävs är en tillräckligt hög avkastning för att bygga den. I förhållande till fattigmans- och rikemansområden skulle jag dock säga att de troligtvis kan ge samma infrastruktur till det ena som det andra. Det fattiga området får dock nöja sig med andra-klass.
Citera
2009-12-12, 19:55
  #67
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
empiri som stödjer det?
Jag har inte brytt mig om att leta fram det i det här fallet då jag inte ser någon direkt anledning att det inte skulle fungera när det är så enkelt.
Citera
2018-07-31, 05:58
  #68
Medlem
Så här skall vi alltså ha det https://www.parliament.uk/business/c...rillion-17-19/
Billigt och bra vart det nu står skattebetalarna där med notan utan veta om projekten typ infrastruktur och annan public service kommer fungera ja det är så vi vill ha det!

Det går bara enkelt privatisera det som staten står som garant för dvs vi talar ett billigt snaskande från de lägsta
Citera
2018-08-02, 21:23
  #69
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Infrastruktur är nog det jag har svårast att se hur man ska kunna privatisera.
Tunnelbanor, höghastighetståg etc. Förvisso byggdes järnvägarna privat i USA men det är lite skillnad på då och nu vad gäller bebyggelse.

Hur ska det gå till?

Inga problem alls. Se på elnätet. De som satt upp ledningarna får pengar när konsumenter använder elen, utifrån exempelvis hur många km elledning de satt upp och hur mkt el som färdas genom den.

Tekniken för att mäta vilka vägar folk färdas på finns redan. Ezpass heter ett system för RFID. Man behöver inte stanna. Skulle kunna finnas flera, som då sluter avtal med en eller flera vägbolag.

I tätbebyggelse bygger förstås enteprenören bakom bostadsområdet också alla anslutningsvägar till övriga vägnätet.
Citera
2018-11-10, 09:42
  #70
Medlem
Börje E från ericsson vill vi satsar på 5G så vi inte halkar efter kina! Ptja vi får väl hoppas hans kompisar risk"fri"kapitalisterna sätter igång investera dårå eller menade han att skattebetalarna skall investera i det så politikerna kan sälja ut det till privata intressen för en spottstyver av vad det kostade plus att de kan fortsätta få skattemedel för driften?

Låter inte som någon bra affär för skattebetalarna.
Citera
2018-11-11, 11:09
  #71
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Börje E från ericsson vill vi satsar på 5G så vi inte halkar efter kina! Ptja vi får väl hoppas hans kompisar risk"fri"kapitalisterna sätter igång investera dårå eller menade han att skattebetalarna skall investera i det så politikerna kan sälja ut det till privata intressen för en spottstyver av vad det kostade plus att de kan fortsätta få skattemedel för driften?

Låter inte som någon bra affär för skattebetalarna.

Tror du att staten har byggt 4G-nätet eller 3G-nätet?
Citera
2018-11-11, 11:40
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Tror du att staten har byggt 4G-nätet eller 3G-nätet?


De har inte heller byggt övrig infrastruktur däremot har skattebetalarna fått sponsra det oftast fullt ut.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback