Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-09-16, 12:58
Bannlyst
Tjo skulle bara höra om det är nått man ska akta sig för och blanda zyprexa och exefxor ihop med steroider?

Tänkte köra Sustanon och clenbutrol till veckan och har både efexor och zyprexa på recept så tänkte bara fråga innan jag kör ¨så de inte är nått man ska akta sig för.

Mvh G man
Citera
2009-09-16, 13:44
Medlem
bergelins avatar
Zyprexa är en serotonin- och dopaminantagonist och efexor hämmar återupptaget av serotonin och noradrenalin. Det bör inte vara något problem att kombinera dessa med steroider.
Var försiktig med blodtrycket bara.
Citera
2009-09-16, 13:56
Medlem
Salighetens avatar
Kanske lite mer risk för bitchtits iom antidopaminerg aktivitet?
Hoppas du inte är aggressiv av dig, annars är det säkert lugnt.
Dom där medicinerna ger väl god aptit, lär ju hjälpa dig bli stark.
Citera
2009-09-16, 13:58
Medlem
bergelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saligheten
Kanske lite mer risk för bitchtits iom antidopaminerg aktivitet?
Hoppas du inte är aggressiv av dig, annars är det säkert lugnt.
Dom där medicinerna ger väl god aptit, lär ju hjälpa dig bli stark.
Varför då? Dopamin påverkar väl inte könshormoner?
Edit: dopamin hindrar tydligen utsläppet av prolactin. Då finns det nog som du säger ökad risk för gyno.
Senast redigerad av bergelin 2009-09-16 kl. 14:01.
Citera
2009-09-16, 14:14
Medlem
bergelins avatar
Den effekten är dock inte "receptor mediated", så att man tar en dopaminantagonist bör inte påverka prolactinutsöndringen.
Citat:
Dopamine is the primary neuroendocrine inhibitor of the secretion of prolactin from the anterior pituitary gland. [12] Dopamine produced by neurons in the arcuate nucleus of the hypothalamus is secreted into the hypothalamo-hypophysial blood vessels of the median eminence, which supply the pituitary gland. The lactotrope cells that produce prolactin, in the absence of dopamine, secrete prolactin continuously; dopamine inhibits this secretion
http://en.wikipedia.org/wiki/Dopamine
Citera
2009-09-16, 14:21
Medlem
Salighetens avatar
Från Fass (om zyprexa):
"Sällsynta biverkningar (uppträder hos 1 till 10 användare av 10 000):

- bröstförstoring (både hos män och kvinnor)."

"Åtföljande kliniska manifestationer (t ex gynekomasti, galaktorré och bröstförstoring) var sällsynta. Hos de flesta patienterna återgick nivåerna till de normala utan att behandlingen behövde avbrytas."

Verkar som Zyprexa är ganska mild här jämfört med andra neuroleptika. Forskningen går framåt ser jag.
Citera
2009-09-16, 14:27
Medlem
bergelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saligheten
Från Fass (om zyprexa):
"Sällsynta biverkningar (uppträder hos 1 till 10 användare av 10 000):

- bröstförstoring (både hos män och kvinnor)."

"Åtföljande kliniska manifestationer (t ex gynekomasti, galaktorré och bröstförstoring) var sällsynta. Hos de flesta patienterna återgick nivåerna till de normala utan att behandlingen behövde avbrytas."

Verkar som Zyprexa är ganska mild här jämfört med andra neuroleptika. Forskningen går framåt ser jag.
Att en till tio patienter av 10000 drabbats av det säger dock inte mycket; läkare är skyldiga att rapportera varje biverkning en patient säger sig ha drabbats av.
Eftersom dopaminets effekter på prolactinet inte tycks vara bero på dopaminreceptorer, bör zyprexas inverkan vara nära noll.
Senast redigerad av bergelin 2009-09-16 kl. 14:30.
Citera
2009-09-16, 14:48
Medlem
Salighetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergelin
Att en till tio patienter av 10000 drabbats av det säger dock inte mycket; läkare är skyldiga att rapportera varje biverkning en patient säger sig ha drabbats av.

Som du säger, rent praktiskt verkar ju inte gynekomasti vara något problem vid behandling med Zyprexa.

Citat:
Ursprungligen postat av bergelin
Eftersom dopaminets effekter på prolactinet inte tycks vara bero på dopaminreceptorer, bör zyprexas inverkan vara nära noll.

Jag tror faktiskt det är främst via D2-receptorer. Zyprexa är nog bara inte är lika kraftigt hämmande här som t ex haloperidol.
Citera
2009-09-16, 15:34
Bannlyst
Okej tack för era svar

Mvh G man
Citera
2009-09-16, 16:34
Medlem
Procrastinators avatar
Får man fråga varför du tar zyprexa? Vet att det ibland används i anti-psykotiska syften. Med tanke på din avatar...
Citera
2009-09-16, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Procrastinator
Får man fråga varför du tar zyprexa? Vet att det ibland används i anti-psykotiska syften. Med tanke på din avatar...

De är en del ångestdämpande också, fick de utskrivet när jag satt på beroendecentrum. De va jag själv som sa att jag ville ha de utskrivet för de ska tydligen öka aptiten en del så de är bra när man tränar.

mvh g man
Citera
2009-09-16, 17:14
Medlem
Salighetens avatar
Varför inte bara mirtazapin istället?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto